Reprimande og heftig bøde til Vettel

En utålmodig Sebastian Vettel har modtaget en ret kontant bøde samt reprimande for at bryde regulativet, da han under kvalifikationen blev kaldt ind til vejning af sin Ferrari.

Vettel . Copyright Ferrari

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 10/11 2018 klokken 22:11

Tålmodighed er som bekendt en dyd, hvilket Sebastian Vettel nok må erkende efter at have modtaget dels en reprimande og dertil en bøde på ikke mindre end 25.000 € for sine handlinger i forbindelse med vejning af sin røde bil.

Da tyskeren under kvalifikationens anden del, Q2, kørte i pit blev han vinket ind af officials til vejning af sin bil. Tv-billederne viste en tydeligt utålmodig Ferrari-kører påkøre en kegle opstillet foran vægten hvorefter han vinkede irriteret af officials for at få dem til at speede processen op.

Med til historien hører dog, at det ustabile vejr med risiko for regn gjorde kvalifikationen temmelig hektisk, hvilket utvivlsomt har opildnet Vettel yderligere. Dertil kommer at samme Tv-billeder viste nogle officials, som tydeligvis ikke havde ligeså travlt som tyskeren. Nogen vil måske kalde dem fodslæbende.

Vettel i tetenSebastian Vettel.
Copyright Ferrari


Yderligere påkaldte den firedobbelte verdensmester sig FIAs tekniske direktør Jo Bauers vrede, da tyskeren efter hans mening ignorerede officials henstillinger om at slukke for motoren, som regulativet foreskriver, og derefter accelerere ned fra vægtene, som derved blev ødelagt da Ferrariens roterende baghjul sendte vægtene bagud og til månen.

Efter kvalifikationen blev Vettel kaldt op til officials, hvor han modtog en kraftig reprimande samt bøden på 25.000 €.

I kendelsen hedder det, at det er en ”formildende omstændighed, at ingen kom til skade”, da vægtene passerede forbi de bagved stående officials, inden de fortsatte deres færd ud i verdensrummet samt at Vettel ikke gjorde noget ”på en hensynsløs måde”.

Vettel har her til aften endnu ikke ønsket at kommentere på sagen.

Flere medier spekulerede i et par timer på en mulig diskvalifikation af eksverdensmesteren, så alt i er der enighed om, at han slap billigt og dermed nu kan beholde sin startposition på P2 til søndagens grandprix i Sao Paolo.

Og FIA kan på deres side være tilfredse med at have penge til selvrisikoen på forsikringen af deres avancerede vægte.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
SS
1:07.281 17
2. Sebastian Vettel Ferrari
SS
1:07.374 17
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
SS
1:07.441 17
4. Kimi Räikkönen Ferrari
SS
1:07.456 17
5. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
1:07.778 16
6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
SS
1:07.780 16
9. Romain Grosjean Haas F1 Team
SS
1:08.517 17
Udelukket efter perioden
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
1:08.659 12
15. Sergey Sirotkin Williams
SS
1:10.381 11
18. Fernando Alonso McLaren
SS
1:09.402 9
19. Lance Stroll Williams
SS
1:09.441 9
20. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
1:09.601 9
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ny testkører hos Haas-teamet Startopstilling Brasilien: Ny banerekord og Magnus »