Bliv klædt på til vintertesten

Vinterpausen er slut, holdene har afsløret årets design og værktøjet er støvet af. Nu er det snart tid til vintertest i Formel 1. Derfor klæder BMF1 læserne på til de næste tre dages herligheder i Bahrain.

Ferrari SF-23 . Copyright Ferrari Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 22/2 2023 klokken 17:02

Formel 1-feltet er samlet igen. Måneders ventetid med kolde, mørke nætter og manglen på larmende F1-motorer er forbi. Nu starter vintertesten endelig imorgen. Første stop på rejsen er Bahrain International Circuit, der med 5,412 km og 15 sving altid er interessant, selvom F1-hungrende fans bare er glade for at sæsonen er på vej.

Holdene har præsenteret deres racere, og flere af dem har allerede været ude og lufte dyret til de såkaldte film-dage. Helt konkret går det ud på, at holdene må bruge 2023-raceren på en bane, hvor de kører maksimalt 100 km, på et dæk der ikke er til 2023-sæsonen.

Disse film-dage bliver flittigt brugt, da de kan benyttes til at fjerne uventede mekaniske eller tekniske problemer, som måtte opstå. Det er en fordel, specielt inden 2023-vintertestene som er begrænset til tre dage.

Derfor gælder det for holdene at få det maksimale ud af samtlige timer i Bahrain under vintertesten de næste tre dage.

Her venter der kørerne masser af action, og ømme nakkemuskler. Kørerne har trænet hele vinteren, men det er umuligt at træne med de samme belastninger, som kørerne bliver udsat for i en Formel 1-racer. Derfor kommer nakken også på overarbejde de her dage.

Men hvad går denne test ud på, og hvilke udtryk er rare at kende, inden det går løs i morgen?

Helt konkret går testene ud på at få så mange km i bilen som muligt. Tidligere handlede det også om at teste den nye motor, men i og med at motorerne er "frosset" indtil det nye motorreglement kommer i 2026, så handler testen mere om opsætning af raceren og at indsamle data.

Opsætning af raceren er nemlig en meget vigtig ting i Formel 1, hvor pole position kan afgøres på 1/1000 del af et sekund.

Som sagt så har holdene tre testdage til rådighed, som skal fordeles mellem kørerne, da holdet kun må køre med en bil til testen.

Noget andet vigtigt er også at indsamle data, som holdene kan bruge til at sammenligne de data, ingeniørerne fik fra vindtunnellen og CFD (computational fluid dynamics) - hvilket kort kan forklares som en computersimuleret vindtunnel.

Raceren er jo bygget ud fra vindtunnelen og CFD, så hvis data ikke viser, at der er sammenhæng mellem simulationerne og virkeligheden, så vil bilen ikke opføre sig som forventet, og evt. downforce-niveauer og stabilitet kan være meget værre.

Renault billeder fra Enstone. Vindtunnellen som Renault har moderniseret meget siden overtagelsen fra Lotus F1Renault billeder fra Enstone. Vindtunnellen som Renault har moderniseret meget siden overtagelsen fra Lotus F1
Copyright Renault Motorsport


Men giver de den så fuld gas de næste tre dage? Det korte svar er nej. Holdene har for vane at sandbagge, hvilket kort fortalt er, at holdene ikke viser deres fulde potentiale (udtrykket henviser til, at bilen fyldes med sandsække og bliver tungere/langsommere. Enten så løfter kørerne foden fra speederen før tid, så de får en langsommere omgangstid, eller også så bliver der fyldt godt med benzin i tanken, så den er tungere på de hurtige omgange, hvor kørerne giver gas.

På den måde undgår holdene at afsløre deres kort, inden det går løs til kvalifikationen om en uge. Hvis holdene har fundet et smart design, så vil fantom tider og nye banerekorder være afslørende overfor de andre hold. Ved at benytte sig af "sandbagging" (den her måde) bliver det sværere for de andre at aflæse, hvor gode konkurrenternes design i virkeligheden er.

Et andet punkt er det såkaldte flow-vis, hvilket ikke er overskudslageret af knæklys, der bliver hældt ud over bilen. Tværtimod er det et smart trick, hvor maling og en slags olie mixet sammen, kan smøres ud på bilen. På den måde kan folkene, der udvikler bilens aerodynamik, få et aktuelt billede af, hvordan luften bevæger sig på og omkring delene.

Hvis du under vintertestene også ser store metalgitre boltet fast på bilen, så er det de såkaldte aero rakes, som holdet har monteret.

Aero-rakes har ikke nogen aerodynamisk funktion - ihvertfald ikke positivt - men de bruges til at indsamle data om luftflowet omkring bilen. Aero-rakes har en masse sensorer monteret, som så måler de luftstrømme, der strømmer omkring bilen. På den måde kan de justere og analysere bilens aerodynamik, så de får den mest optimale luftstrømning som muligt. Det kan selvfølgelig også være, at deres design er helt ude i hampen, men så kan det aerodynamiske team bruge dataene til at justere på bilens design.

Vintertest 1. Mercedes med aero-målerVintertest 1. Mercedes med aero-måler
Copyright Mercedes AMG


Et andet begreb som med stor sandsynlighed kommer ud af din højttaler i løbet af vintertestene, det er de såkaldte glory runs. Helt konkret går det ud på, at alle de “sandsække” som blev “fyldt på bilen” tidligere, de er blevet smidt af, og så får køreren lov at give den god gas.

Umiddelbart har det ikke nogen funktion rent teknisk, men det kan være et godt moralsk boost for et midter-team, og køreren, at få lidt opmærksomhed på sig. Disse glory runs-tider er ikke meget værd, når alle alligevel skruer op for sagerne i kvalifikationen næste uge, men det kan give glæde internt i teamet, og så kan det glæde nogle af teamets sponsorer (og evt. tiltrække nye til).

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Er den nye Mercedes et flop? Opsummering fra testdag 1 »