Australiens GP: Sejr til Leclerc

Charles Leclerc kørte fra pole position til sejr i morgenens løb i Australien. Red Bulls Max Verstappen udgik med et nyt motorhavari mens Kevin Magnussen sluttede udenfor pointene.

Bahrains Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 10/4 2022 klokken 10:04

Charles Leclerc var næsten urørlig fra fronten af feltet. Trods flere forsøg fra Verstappen, mistede Leclerc aldrig grebet om sejren og tog sin anden sejr i sæsonens tredje løb.

Leclercs teamkammerat var ikke så heldig i løbet. En fejl under et overhalingsforsøg, betød at spanieren snurrede af og sad fast i gruset. Dette gav løbets første safety car.

Løbets anden safety car kom på omgang 23 da Sebastian Vettel lavede en fejl og snurrede sin racer rundt og ind i barrieren. Generelt en meget sløj weekend for Aston Martin og Vettel. De fleste kørere valgt at pitte under denne safety car periode.

Australiens Grand Prix 2022. Sebastian Vettel tilbage efter to løbs pause. Ukraines flag på hjelmenAustraliens Grand Prix 2022. Sebastian Vettel tilbage efter to løbs pause. Ukraines flag på hjelmen
Copyright Aston Martin


Endnu et motorproblem for Red Bull

20 omgange før mål, måtte Verstappen trække sin racer ud til siden lige efter sving 2. Motoren døde og Verstappen meldte over radioen at han kunne lugte en form for olie der brændte.

I sæsonens første løb i Bahrain, måtte begge Red Bull racere udgå pga en fejl i brændstofpumpen på begge racere.

Det ser ikke godt ud for Red Bulls titelforsvar.

Uheldige Kevin

Kevin Magnussen havde satset på at det hårde dæk var det rigtige valg til løbet, så derfor undlod Haas at pitte tidligt under den anden safety car. Dette gav danskeren en ulempe i forhold til alle de øvrige kørere, som valgte at pitte da det tidsmæssigt er en stor fordel at tage sit pitstop under safety car. Dermed var Kevin Magnussen kørt bagud og det tabte kunne ikke indhentes på medium-dækket som Kevin kom ud på, på omgang 39.

Haas havde ellers fin hastighed i løbet men kørerne slutter P13 og P14 med Mick Schumacher bedst af de to.

Australiens Grand Prix 2022. Kevin Magnussen i Albert ParkAustraliens Grand Prix 2022. Kevin Magnussen i Albert Park
Copyright Haas F1


Stærkt point til Albon

Alex Albon kørte 57 af løbets 58 omgange på samme sæt Hard-dæk. Lige til det sidste håbede Williams på en safety car så stoppet kunne blive "gratis" men den tredje safety car udeblev og så måtte Albon den lange vej gennem pitten for at tage sit obligatoriske stop.

Han sluttede på 10. pladsen og fik ét point hjem til Williams.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Charles Leclerc Ferrari
P
1T27:46.548 1 26
2. 3. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1T28:07.072 1 18
3. 6. George Russell Mercedes AMG
P
1T28:12.141 1 15
4. 5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T28:15.091 1 12
5. 4. Lando Norris McLaren
P
1T28:39.851 1 10
6. 7. Daniel Ricciardo McLaren
P
1T28:40.285 1 8
7. 8. Esteban Ocon Alpine F1
P
1T28:48.231 1 6
9. 11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T29:02.769 1 2
10. 20. Alexander Albon Williams
P
1T29:05.930 1 1
12. 19. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1T29:15.146 1 0
13. 15. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
57 omg. 1 0
14. 16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
57 omg. 1 0
15. 13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
57 omg. 1 0
16. 18. Nicholas Latifi Williams
P
57 omg. 1 0
17. 10. Fernando Alonso Alpine F1
P
57 omg. 1 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
38 omg. 1 0
19. 17. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
22 omg. 1 0
20. 9. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Haas satser på race-pace BMF1’s Power Rating: Australiens GP »