Aserbajdsjans GP: 1. frie træning

Betydningen af den første frie træning kan ikke undervurderes i denne weekend, da det også er weekendens eneste træning. Red Bull og Ferrari lagde godt for land. Mindre positiv start for Magnussen.

Aserbajdsjans Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Simon Kraglund (sk@bmf1.dk) d. 28/4 2023 klokken 12:04

Bilerne var ude fra start til slut, da holdene gerne ville bruge den begrænsede tid til at teste deres racere forud for kvalifikationen, som allerede begynder i eftermiddag.

Allerede efter 15 minutter blev Gasly nødt til at udgå fra træningen med motorproblemer, som også udløste det røde flag.

Få sekunder senere led Magnussen samme skæbne, og derfor er hverken franskmanden eller danskeren særlig godt forberedt til dagens kvalifikation.

Red Bull går ind til denne weekend som favoritter, og den favoritværdighed levede Verstappen op til i dagens træning, hvor han kørte hurtigste tid. Perez sluttede 3’er med +0.139 op til sin hollandske teamkollega

Leclerc splittede de to Red Bull-racere, hvor han kun var +0.037 fra Verstappen. Ferrari har indtil videre været stærke i kvalifikationerne i den her sæson og bedømt ud fra træningen, så burde Leclerc være med i kampen om pole position.

McLaren er kommet med opgraderinger til raceren i denne weekend, og det lykkedes Norris at køre femtehurtigste tid.

De Vries var også stærkt kørende i dagens træning, som han sluttede helt oppe på sjettepladsen. Tsunoda i den anden garage havde kontakt med barrieren tidligt i sessionen, men han kunne dog fortsætte og endte på P14.

Aston Martin sluttede med begge biler i top 10, hvor Stroll kørte syvendehurtigste tid lige foran Alonso, der kørte ottendehurtigste tid.

Begge Mercedes-racere havde i starten af træningen problemer med bremserne, som betød, at Mercedes-kørerne kom lidt senere i gang end deres konkurrenter.

Hverken Hamilton eller Russell var ude på soft-dækket, som godt kunne forklare hvorfor begge kørere sluttede udenfor top 10.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:42.315 + 0.000 22
2. Charles Leclerc Ferrari
P
1:42.352 + 0.037 21
3. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:42.454 + 0.139 22
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:42.899 + 0.584 23
5. Lando Norris McLaren
P
1:43.125 + 0.810 22
6. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
1:43.414 + 1.099 24
7. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:43.455 + 1.140 23
8. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:43.560 + 1.245 20
9. Alexander Albon Williams
P
1:43.628 + 1.313 25
11. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:43.798 + 1.483 21
12. Oscar Piastri McLaren
P
1:43.980 + 1.665 23
14. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:44.137 + 1.822 18
15. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:44.323 + 2.008 21
16. Logan Sargeant Williams
P
1:44.900 + 2.585 16
17. George Russell Mercedes AMG
P
1:45.082 + 2.767 20
18. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:45.955 + 3.640 8
19. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:46.321 + 4.006 7
20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:47.498 + 5.183 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Simon fra BMF1 Simon er stor Formel 1 fan og har fulgt sporten tæt siden 2005.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Optakt til Aserbajdsjans Grand Prix Aserbajdsjans GP: Kvalifikation »