Abu Dhabi's GP; løbsresumé: Bottas vinder årets sidste GP

For anden gang i træk var det Bottas, der startede forrest, men kunne han denne gang forsvare sin førsteplads? Og hvad skete der i resten af feltet under dagens løb? Læs mere her.

Jenson Button Abu Dhabis GP 2012 . Copyright McLaren Group

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 26/11 2017 klokken 15:11

Bottas kom relativt godt afsted, mens Hamilton fik lukket døren for Vettel i første omgang. Det gik dog fuldstændig i modsatte retning for Kevin, der blev kastet ud i et stort spin ved udgangen af sving tre.

Der var masser af småkampe ned igennem feltet, hvor alle kom nogenlunde helskindet igennem første omgang. Raikkonen og Ricciardo kæmpede voldsomt med hinanden i slutningen af anden sektor, mens Bottas og Hamilton langsomt begyndte at trække fra. Langt fra en ønskestart for Kevin og Haas, der kæmpede hårdt med Renault i konstruktørkampen.
Gengivelser viste, at Kevin fik en overstyring ind i første sving, forlod banen og samlede en masse støv på dækkene - da han skulle tilbage på banen i sving tre, var der ikke nok greb i bagenden, hvilket var årsagen til hans spin. Det lykkedes ham efter nogle omgange at komme tilbage i feltet og køre sig ind på Ericsson og Hartley.

Hülkenberg kom i søgelyset fra løbets stewards efter at have opnået en unfair fordel i en positionskamp med Perez, der også over radioen gav udtryk for at være stærkt utilfreds. Perez utilfredshed blev hørt, og Hülkenberg skulle holde stille i fem sekunder ved sit første pit-stop.

I et meget statisk løb efter de første 10 omgange var det kun Grosjean og Stroll, der kæmpede med hinanden. Man kunne håbe, at det store pit-stop vindue på 15 omgange ville kunne løsne lidt op. Gasly sørgede for en lille smule underholdning, da han spandt rundt mellem sving 20 og 21 på omgang 17.

På omgang 21 var det farvel og tak for Ricciardo, der måtte parkere bilen med hydrauliske problemer. Endnu et ærgerligt punkt i statistikken henover sæsonen for Red Bull.

Halvvejs i løbet var der ikke synderligt meget aktivitet i feltet. Grosjean havde været dagens gode kører, der havde vist flot og ihærdig kørsel, mens Hamilton en overgang var oppe under sekundet på Bottas, men det så umiddelbart ikke ud til at blive til mere.

Sainz var den næste Renault-motoriserede kører, der måtte udgå i dagens løb. Det var dog ikke mekanikkens skyld denne gang, men derimod en mekaniker, der ikke fik monteret det ene forhjul korrekt.

Med 15 omgange tilbage var der fortsat ikke meget at skrive hjem om. En helt anden Bottas end i Brasilien virkede selvsikker på sin vej imod sejren, mens Hamilton lod til at have slået sig til tåls med andenpladsen. Verstappen forsøgte at køre sig op på Kimi Raikkonen, mens Magnussen havde mere end almindeligt svært ved at vriste sig fri af Wehrlein i Sauber raceren.

Det var et Mercedes team, der brugte sæsonfinalen til at demonstrere, hvordan bilen er, når den fungerer bedst. Hele 20,3 sekunder havde Bottas og Hamilton kørt Vettel agterud, hvilken i fodboldtermer vel må kunne kaldes en afklapsning. Velfortjent sæsonafslutning til Bottas, der trods alt fik slået lidt igen over for Hamilton. Det bliver interessant at følge, om formen bliver holdt ved lige til næste sæson.

Massa sluttede til gengæld sin karriere på 269 Grand Prix'er med en pointgivende 10 plads, hvilket må siges at være en godkendt måde at sige farvel på. Stroll var til gengæld sejlet helt ned igennem feltet, hvilket nærmest måtte være et deja vu for den unge canadier, der henover sæsonen har præsteret i både øst og vest.

De to Torro Rosso kører formåede ikke at gøre meget væsen af sig i denne weekend, men den reelle spænding ligger også i næste år, hvor de er med fra start, og samtidig hvordan at teamet vil klare sig med motorerne fra Honda, som nok har været det mest udskældte element i sæsonen - mere end Magnussen har været det blandt kørerne.

Alonso rundede sin sæson af med en niendeplads, der immervæk må give lidt glæde hos spanieren, der ellers igennem sæsonen har flirtet med IndyCar, men alligevel valgte at blive hos McLaren, der omvendt overtager Renault's motorelementer fra næste sæson. Det bliver interessant at se, om Honda kan bevare den pålidelighed, de trods alt har formået at få bygget op hen mod slutningen af sæsonen.

Der er altså en del spændende elementer, der kan tages med til 2018. Forude venter omtrent fire måneders dvale, hvor vi Formel 1 fans skal finde på en masse andet at fordrive weekenderne med, indtil lysene igen bliver slukket i Australien i marts måned næste år.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Abu Dhabis GP: Løbet LIVE Formel 1 præsenterer nyt logo »