Vettel imod ‘reverse grid’

Efter det dramatisk grandprix på Monza, med omstart og dermed ekstra spænding, taler flere nu for at indføre ‘reverse grid’. Det er helt galt, mener Sebastian Vettel.

Italiens Grand Prix 2020 . Copyright Ferrari

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 17/9 2020 klokken 14:09

Selv om ‘reverse grid’ (hvor kvalifikationen til visse F1-løb skal baseres på det omvendte af den øjeblikkelige VM-stilling) blev afvist af teamene sidste år, har Formel 1s CEO, Ross Brawn, på ny pustet liv i diskussionen efter det begivehedsrige grandprix på Monza, hvor en omstart med blandede kort i den grad sparkede liv i kludene.

I henhold til den nye Concorde-aftale er det i teorien muligt, at fremtvinge en beslutning, idet 8 ud af 10 teams så skal stemme for. Men det er helt galt, mener Sebastian Vettel.

“Jeg synes, at det er helt forkert,” udtalte Ferrari-køreren til flere medier efter søndagens løb på Mugello Circuit.

“Hvis du skubber i den retning, er det jo et helt tydeligt bevis på, at du ikke har været i stand til at fremkomme med regler og værktøjer, der bringer feltet tættere sammen og skaber bedre racing.”

Italiens Grand Prix 2020. StartenItaliens Grand Prix 2020. Starten
Copyright Mercedes AMG


“Lad mig minde om, at de nye frontvingeregler, der kostede alle en formue, i sidste ende ikke ændret løbene ret meget.”

“Så jeg mener det vil være helt forkert,” understregede Vettel, som derimod har større tiltro til det kommende regulativ for 2022.

”Vi er nødt til at løse det dér (i 2022, red. )og tage fat på hovedpunkterne snarere end at forsøge at spille lotteri.”

”Jeg mener, at det er helt imod ånden i sport og konkurrence.”

“Ligeså meget som jeg hader at se andre vinde, så må jeg bare acceptere, hvis andre vinder eller gør det bedre end jeg.”

"Derfor mener jeg, at det i sportens ånd vil være forkert at prøve at blande tingene sammen på den måde,” lød det fra den firedobbelte verdensmester.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvornår bliver Leclerc træt af Ferrari? Giovinazzi: Kevin skyld i Mugello-kaos »