USA's GP: Løbet LIVE

Det er stort, det er klassisk amerikansk - Og det kan være Hamiltons mulighed for at sikre sig verdensmesterskabet i 2017 - Vi er klar med USA's GP LIVE her!

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 22/10 2017 klokken 20:10

Lidt om banen:
Første grand prix: 2012
Antal omgange: 56
Banelængde: 5,513 km
Banerekord: 1:39.347 (Sebastian Vettel, 2012)
Antal DRS zoner 2

Vejret
Der har været en del snak om risiko for en våd bane, men solen skinner i dag fra en stort set skyfri himmel og 34 graders varme. Det har dog regnet natten over, og banen er helt fri for gummi.

Straffe inden løbet
Der har været flere straffe inden løbet. Følgende kørere har straffe for ændringer af motorelementer:
Hülkenberg, 20 placeringer
Hartley, 25 placeringer
Vandoorne, 30 placeringer
Verstappen, 15 placeringer.

Derudover har to kørere fået 3 placeringers straf for at sænke andre under kvalifikationen:
Magnussen
Stroll

Hamiltons muligheder
Som nævnt kan Hamilton blive verdensmester i dette løb. Det kræver to ting: 1. Han skal have 16 point mere end Vettel, og 2. Bottas må ikke vinde løbet.

16 point betyder, at Hamilton skal blive 1'er eller 2'er, og: Vettel skal slutte som 5'er eller højere, hvis Hamilton vinder løbet, for at han fortsat har en chance i mesterskabet. Bliver Hamilton 2'er, skal Vettel minimum blive 8'er.

Dæk
Top 10 starter naturligvis på ultrasoft, medens Massa, Ericsson, Stroll, Magnussen og Candoorne starter på supersofts. Wehrlein starter som den eneste på soft, og resten er på ultrasoft.

Omgang 1-10 af 56
(1/56) Lamperne er slukket, og Vettel og Hamilton er side om side gennem sving 1, men Vettel får den bedste udgang og tager føringen i løbet!

Ocon har fået en super start og er smuttet forbi Räikkönen.
Få kørere har snuppet en enkelt placering under starten - Heriblandt Magnussen og Alonso.

Magnussen allerede i pit! Det kunne tyde på en punktering.

(2/56) Samtidigt kæmper Botta og Ricciardo side om side, som Räikkönen er lige i hælene på Ocon.

Magnussen kommer ud igen på soft dækket, der er det hårdeste i weekenden.

(3/56) Vettel har lagt 1 sekund til Hamilton, men de kører næsten identiske tider.

Räikkönen forsøger sig på Ocon, han er helt oppe bagi og snupper den indenom - Kimi tilbage som 5'er.

(4/56) Ricciardo presser Bottas - 0.03 sekunder mellem dem, som han angriber - Dog uden held indtil videre. De ligger virkelig side om side og presser hinanden ud.

Wehrlein og Hülkenberg har begge været i pit Wehrlein på nye soft dæk, Hülkenberg uden at skifte dæk - Han bliver trukket ind i pit og hans løb er nu slut.

(5/56) Ricciardo forsøger sig igen, men Bottas lukker af.

Verstappen er smuttet forbi Massa og er nu oppe som 9'er.

(6/56) Vi har lige nu stillingen:
Vettel
Hamilton
Bottas
Ricciardo
Räikkönen
Ocon
Alonso
Sainz
Verstappen
Massa

i top 10.

Vettel er kun et halvt sekund foran Hamilton nu!
Der er til gengæld næsten 7 sekunder ned til Bottas.

Hurtigste tid lige nu tilhører Vettel, men den forrige tilhørte Hamilton.

Hamilton forsøger sig på indersiden af Vettel - Han holder på, ydersiden i næste sving, og Hamilton er forbi!

(7/56) Wehrlein er kørt i pit - Hans løb er også slut allerede.

Hamilton har lagt 1 sekund til Vettel nu. Samtidigt har Räikkönen hentet Ricciardo og Bottas' kamp.

Der har været en episode mellem Wehrlein og Magnussen, men denne bliver ikke efterforsket yderligere.

Verstappen har fart på - han har lige snuppet Alonso for P7.

(8/56) Magnussen er bagerste kører i feltet med 12 sekunder op til Hartley, der er næstsidst.

Vettel nu 1,9 sekunder bag Hamilton, medens Räikkönen er 6 sekunder foran Ocon.

(9/56) Pérez og Kvyat har hentet Massa, der er øjeblikkeligt 10'er. Begge indenfor sekundet.

(10/56) Ricciardo siger, hans dæk allerede er "pænt lort".

Det er meddelt, at Magnussens pitstop netop var en punktering på højre forhjul.

Omgang 11-20 af 56
(11/56) Hamilton har 2,5 sekunders forspring. Ricciardo har bakket af ift. Bottas, men har endnu Räikkönen i hælene.

Verstappen har nu også hentet Ocon og er P6 bag Räikkönen. Der er dog 8 sekunder for ham at hente først.

Stroll og Hartley har begge været i pit, så Magnussen er nu 16'er.

(12/56) Ricciardo meddeler pitten, at de skal snuppe et pitstop så snart, der er et hul, der passer.

Vettel fortæller pitten at der er blærer på hans venstre fordæk. Han skal altså også snart i pit.

Räikkönen med DRS, han er på indersiden, ydersiden, hele tiden oppe i bagdelen på Ricciardo.

(13/56) Ricciardo pitter nu. Hvis alt passer, kommer han ud bag Sainz (P9).

Pérez har også lige pittet, som Hamilton kører et halvt sekund hurtigere end Vettel til nu at have en forskel på 4 sekunder.

(14/56) Friske dæk giver fart, og Ricciardo er nu foran Sainz og derfor P8. Han har 1,3 sekunder til Alonso foran.

Resten af feltet ligger 1-6 sekunder fra hinanden. Og der bringes en stilling så snart vi har haft de næste pitstops.

(15/56) Ocon og Alonso pitter nu, som Ricciardo sætter hurtigste tid i løbet.

De er ude som 12'er og 14'er. Derfor er Ricciardo nu 6'er bag teamkammerat Verstappen.

(16/56) Ricciardo stopper ved sving 15! Han kører langsommere og langsommere og må slutte løbet ude i græsset.

"Motoren er væk, motoren er væk," lyder det fra en opgivende Ricciardo. Der er naturligvis gult flag, men bilen holder ikke generende.

(17/56) Vettel smutter i pit! Han er på banen som 5'er.

Vi har nu stillingen:
Hamilton
Bottas
Räikkönen
Verstappen
Vettel
Sainz
Massa
Kvyat
Vandoorne
Ocon

Dog er Vettel og Ocon de eneste her, der har været i pit. Begge på soft dæk.

Verstappen, Massa og Vandoorne er dog på supersofts og burde pitte senere end resten.

(18/56) Kvyat smutter i pit og kommer ud som 13'er foran Magnussen.

Størstedelen af feltet ligger og kører 1.41-42 tider.

(19/56) Tid for Bottas at gå i pit, som Vettel sætter hurtigste tid med 1.39.702. Han smutter ligeledes på de gule soft-dæk. Det tyder på en 1-stops-strategi.

Alonso meget forvirret over radioen: "Så, eh, er vi stadig på plan B?"

(20/56) Hamilton i pit! Ud foran Vettel! Der er under et sekund mellem de to.

Verstappen ligger da øjeblikkeligt 2'er og har derfor hentet 14 placeringer i løbet.

Omgang 21-30 af 56
(21/56) Hamilton er naturligvis også på soft-dæk.

Kimi pitter. Han er ude bag Bottas som 5'er.

Vi har stillingen:
Verstappen
Hamilton
Vettel
Bottas
Räikkönen
Massa
Ocon
Alonso
Pérez
Vandoorne

i top 10. Magnussen ligger 15'er bag Grosjean.

(22/56) Vi har 1,9 sekunder mellem Verstappen og Hamilton, og der er 2 sekunder ned til Vettel, yderligere 5 til Bottas og Räikkönen.

Alle på nær Vandoorne, Massa og Verstappen har nu været i pit. Alle er startet på supersofts.

(23/56) Hamilton har nu hentet ind på Verstappen - Under et sekund mellem de to.

(24/56) Verstappen er væsentligt langsommere end Hamilton i både første og anden sektor, og der skal heller ikke meget til før end Hamilton igen er i føring i løbet.

Vettel er 1.7 sekunder bag Verstappen.

(25/56) Verstappen går i pit, som Vettel ellers havde hentet ind på ham.

Hans pitstop er en smule langsomt, og han er tilbage som 5'er.

Alonso har problemer med trykket i bilen - Motorproblemer igen.

Han udgår som den fjerde kører i løbet.

(26/56) 4 sekunder fra Hamilton ned til Vettel. 5 sekunder mere til Bottas, 3 til Räikkönen. Verstappen med sine soft-dæk liger 9 sekunder efter, men kører absolut hurtigste sektortider.

Vi har øjeblikkeligt stillingen:
Hamilton
Vettel
Bottas
Räikkönen
Verstappen
Massa
Ocon
Pérez
Sainz
Kvyat

Og fra 11 og ned:
Grosjean
Magnussen
Stroll
Hartley
Vandoorne
Ericsson

(27/56) Hartley er den eneste kører indenfor sekundet på forankørende Stroll.

Verstappen halvandet sekund hurtigere end resten af feltet! Han har 7 sekunder op til Räikkönen, men med den fart er de hurtigt hentet.

(28/56) Hartley får at vide, at de mister tid bag Stroll. "Ja, men jeg kan ikke komme forbi ham!" lyder svaret. "Intet problem, du gør det godt," melder teamet tilbage.

De forreste kørere er indenfor 17 sekunder, medens der er et kæmpe gap på 27 sekunder mellem Verstappen og Massa.

(29/56) Massa er dog hentet af Ocon og Pérez. men han har heller ikke været i pit endnu.

(30/56) Ocon på indersiden, ydersiden, hele tiden i hælene på Massa. Han kan ikke helt finde vejen forbi, ej heller med DRS. Pérez med lige i hælene, men uden held.

Massa smutter dog i pit lige bagefter, og er først på banen bag Magnussen, der nu er 11'er.

Omgang 31-40 af 56
(31/56) Hamilton stadig med en stabil føring på 4.8 sekunder. Räikkönen har hentet næsten et sekund på Bottas på seneste omgang - 1.8 mellem de to nu.

Hartley stadig lige bag Stroll uden mulighed for at komme forbi.

Pérez hænger også fortsat bag Ocon uden muligheder.

(32/56) Pérez til teamet: "Sainz kommer. Jeg kan stadig ikke komme forbi (Ocon, red.). Lad mig forbi og hvis jeg ikke henter ind, så giver jeg pladsen tilbage, OK?"

"Vi har brug for mere handling. Ocon gør det OK," lyder svaret.

(33/56) Sainz er 0.4 sekunder bag Pérez nu.

Helt nede bagerst har Ericsson hentet kampen mellem Stroll og Hartley. De er nu begge indenfor sekundet på forankørende.

(34/56) Oppe i fronten har Bottas sat farten op, men Räikkönen er fortsat hurtigere og henter langsomt mere og mere ind.

Magnussen er samtidigt blevet overhalet af Massa, der er på friskere dæk.

Sainz prøver hele vejen udenom, de er side om side og han holder på - Sainz er nu foran 3 sving senere! En flot overhaling, der var intet Pérez kunne gøre.

Et sidste forsøg for Pérez giver intet held. Han må se sig slået og har nu Kvyat i hælene!

Samtidigt har Kimi nu hentet landsmanden - 0.7 mellem e to, som Räikkönen sætter hurtigste tid i 1. sektor.

(35/56) 2. sektor er også hurtigere, men Räikkönen har endnu ikke fundet vejen forbi.

Vettel til teamet: "Vi bør tænke på plan B," men teamet synes stadig plan A virker bedst.

(36/56) Kimi kæmper lidt op ad bakken på banen - Han taber en smule tid, men er hurtigt tilbage med 0.3 sekunders afstand!

Han gør klar til en overhaling, men kan ikke helt finde fodfæste. De henter dog samtidigt ind på Vettel, der kun er 2 sekunder foran.

(37/56) De er tæt op ad langsiden, Bottas forbremser sig, men Kimi er ikke helt godt nok positioneret til at udnytte fejlen.

(38/56) Verstappen i pit! "Godt, du ved, hvad vi er ude på. Det bliver en vigtig omgang!" fortæller pitten Verstappen.

Han er ude bag Räikkönen, 20 sekunder mellem de to, og 35 sekunder ned til Ocon. Han er helt alene.

(39/56) Vettel går i pit og skifter til supersoft! Han er på banen bag Kimi, med kun 1.6 sekunder ned til Verstappen.

9 sekunders afstand mellem de to mercedeskørere.

Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Räikkönen
Vettel
Verstappen
Ocon
Sainz
Pérez
Kvyat
Grosjean

Massa
Vandoorne
Magnussen
Ericsson
Stroll
Hartley

(40/56) Verstapen er nu lige omkring sekundet fra Vettel. Hamilton har meddelt, hans dæk stadig er gode. Han kører 1.39.8, medens Verstappen kører 1.38.0.

Omgang 41-50 af 56
(41/56) Kimi forsøger sig igen på Bottas, han er sen på bremsen denne gang, men det er igen ikke nok til at komme foran.

Vettel har fået fart i dækkene og er nu et halvt sekund hurtigere end Verstappen på seneste omgang. Det giver en smule luft mellem de to.

(42/56) Sainz har nu hentet sekundet på Ocon, men Ocon svarer igen så godt, han kan tidsmæssigt.

(43/56) Räikkönen på indersiden, han holder på og Bottas kan intet gøre. Endelig kommer finnen forbi sin landsmand! Kimi nu P2.

Vettel har stadig 2 sekunder på Verstappen.

Der skal ikke meget til, Kimi er nu allerede halvanden sekund foran Bottas og henter samtidigt næsten et sekund på Hamilton. Der er dog 9,5 sekunder endnu at hente.

(44/56) Hamilton: "Hvordan er de kommet så tæt på?!" Han er meget forundret over hastigheden på Räikkönens Ferrari.

Sainz er et halvt sekund fra Ocon. Han har snart ligget dér længe.

"Räikkönen er på samme plan som os," fortæller teamet Hamilton. De to har nøjagtigt samme pitstrategi indtil videre.

(45/56) Britten har nu sat farten op og lægger et halvt sekund til afstanden mellem ham og Kimi.
Bottas er forsat 2 sekunder efter, og Vettel er 7 sekunder efter igen.

(46/56) Vi har stillingen:
Hamilton
Räikkönen
Bottas
Vettel
Verstappen
Ocon
Sainz
Pérez
Kvyat
Massa

Grosjean
Vandoorne
Magnussen
Ericsson
Stroll
Hartley

Magnussen er 11.7 sekunder efter Vandoorne og har 4.2 ned til Ericsson.

Vettel henter næsten to sekunder per omgang på Bottas i øjeblikket.

Räikkönen er blevet bedt om at skifte til en anden turbo-indstilling, men klager over at bilen er meget dårlig og er nødt til at skifte tilbage.

(47/56) Hans tider har også været væsentligt langsommere på det sidste.

12 sekunders forspring til Hamilton. Han øger med 0.3 per omgang i øjeblikket.

Magnussen og Ericsson i tæt kamp, men udnytter at Magnussen viger pladsen for Vettel og smutter foran! Replays viser, hvordan Magnussen spinner rundt på banen og giver Ericsson fordelen.

(48/56) Stroll og Harley får også skovlen under Magnussen efter det uheld, og han er nu er sidste mand.

Stroll er oppe i hælene på Ericsson, og DRS giver ham P13.

(49/56) Vettel sætter hurtigste tid, næsten et sekund hurtigere end Hamilton. Han har 2 sekunder op til Bottas, der er 1.7 bag Räikkönen.

(50/56) Vettel er nu under et sekund fra Bottas! DRS hjælper, de kører højre, venstre, højre, venstre gennem chikanen, og Vettel kører lige bag Bottas på langsiden, men har ikke helt nok til at komme foran.

Omgang 51-56 af 56
(51/56) Verstappen har hentet ind på de to foran - Vettel holder på ydersiden af Bottas - Det er nu eller aldrig og 3. pladsen er hans!

En overhaling, der minder om Häkkinen på Schumacher på SPA i sin tid!

Verstappen er nu lige i bagenden på Bottas. De er i trafik og overhalingerne bliver bestemt ikke nemmere af det.

(52/56) Et naturligt og forventet skift mellem Ferrarikørerne sker - Vettel nu P2 i løbet med Räikkönen lige i hælene.

Bottas er hele 3 sekunder efter de to Ferrari'er nu.

Verstappen på indersiden af Bottas, de låser begge hjulene og der er næsten kontakt!

(53/56) Bottas kommer i pit nu, han havde intet greb tilbage i dækkene efter den forbremsning. Han går på ultrasofts.

Vi har stillingen:
Hamilton
Vettel
Räikkönen
Verstappen
Bottas
Ocon
Sainz
Pérez
Massa
Kvyat

Grosjean
Vandoorne
Stroll
Hartley
Ericsson
Magnussen

Med denne stilling vil Vettel være 66 point bag Hamilton i mesterskabet. Til gengæld vil denne slutstilling sikre Mercedes konstruktørernes mesterskab.

(54/56) Bottas' nye dæk giver god fart og hurtigste 1. sektor, men han er 22 sekunder efter Verstappen.

Räikkönen har lagt 1.5 sekunder til Vettel, og har 1.4 ned til Verstappen.

(55/56) 2 omgange igen. 12 sekunders forspring til Hamilton.

Der er nu kun 1 sekund mellem Kimi og Max.

"Du får ét skud," får Verstappen at vide.

(56/56) Gennem sving 7 forsøger Verstappen sig, men han ligger lidt skidt i sving 8 og er fortsat bagved.

Deres kamp kommer op til Vettel, der nu er indenfor sekundet.

Verstappen forsøger sig igen, kan han tage begge?! Nej, det, men sidste svingkombination og Verstappen er 3'er!!


Hamilton vinder USA's GP og Vettel er stadig med i kampen om mesterskabet. Imponerende kørsel af Verstappen til at snuppe den sidste podieplacering, efter en vild overhaling indenom på Räikkönen.

Mercedes har da sikret sig konstruktørernes mesterskab igen i år.

Vi slutter derfor for denne gang, men vi er naturligvis tilbage igen med Mexico's GP d. 27-29. oktober (næste weekend).

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
US
S
1T33:50.991 1 25
2. 2. Sebastian Vettel Ferrari
US
S
SS
1T34:01.134 2 18
3. 5. Kimi Räikkönen Ferrari
US
S
1T34:06.770 1 15
4. 17. Max Verstappen Red Bull Racing
SS
S
SS
1T34:07.759 2 12
5. 3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
US
S
US
1T34:25.958 2 10
9. 11. Felipe Massa Williams
SS
US
55 omg. 1 2
11. 16. Lance Stroll Williams
SS
S
US
55 omg. 2 0
12. 14. Stoffel Vandoorne McLaren
SS
US
55 omg. 1 0
14. 14. Romain Grosjean Haas F1 Team
US
S
55 omg. 1 0
16. 18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
SS
S
US
55 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 9. Fernando Alonso McLaren
US
S
24 omg. 2 0
18. 4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
US
SS
14 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin havde defekt gulv "Den værste beslutning jeg har set!" »