Renault med dårligt regnskab

Renault kom tilbage til F1 i 2016, med fornyet håb om at vinde konstruktørmesterskabet. Fire sæsoner senere vælter pengene ud af kassen - uden at de gode resultater følger med.

Tysklands Grand Prix 2019 . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 12/9 2019 klokken 10:09

Renault-teamet har flere F1-verdensmesterskaber i bagagen. Derfor var forventningen også stor, da teamet meldte sin tilbagekomst i slutningen af 2015.

Med store drømme, nye budgetter, og store armbevægelser, var der lagt op til en pointhøst af de store. Men sådan er det ikke gået indtil videre.

En flot fjerdeplads blev det til i 2018-sæsonen. Men det er bare ikke nok, når drømmen er at være med helt oppe i toppen af feltet.

Flere kørerudskiftninger har skabt uro på kørerfronten, og teamets forhenværende stjernekører Nico Hülkenberg, er blevet udkonkurreret af Daniel Ricciardo i 2019.
Og nu viser det sig, at Hülkenberg også bliver udskiftet med Esteban Ocon i 2020.

Gnister efter Hülkenbergs racerGnister efter Hülkenbergs racer
Copyright Bil Magasinet BMF1


Teamet har foretaget massive investeringer i deres fabrik, og har sendt HR-afdelingen på overarbejde, for at ansætte 70 nye mennesker (alene fra 2017-2018).

De nye ansættelser medførte så en øgning af lønudgifterne med £9,4 mio.

Renaults indkomst gik fra £136,3 mio. i 2017, til £146,6 mio. i 2018.

En stigning på £10,3 mio. takket være flere sponsorpenge, samt flere penge fra F1. Teamet gik nemlig fra niende- til sjettepladsen i konstruktørmesterskabet i 2017 (præmiepenge udbetales sæsonen efter, derfor er de med i regnskabet for 2018).

Hülkenberg jagtet af Verstappen og LeclercHülkenberg jagtet af Verstappen og Leclerc
Copyright Bil Magasinet BMF1


Alligevel har Renault formået at vende et overskud på £1,1 mio. året før, til et underskud på £7,4 mio. i regnskabet for 2018.

Det skal dog også lige nævnes, at en af faktorerne der spiller ind, er en svækkelse af den engelske pund (da teamet hører hjemme i England).

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Grosjeans fejl eller Hülkenbergs negativitet? Wehrlein vil til Haas »