Østrigs GP: Kvalifikation

Formel 1-feltet er taget til Østrig. Første frie træning er overstået og nu går det løs igen i Østrig. BMF1.dk er på banen og dækker resultaterne fra kvalifikationen direkte fra mediecenteret.

Charles Leclerc tager sejren. Østrigs GP 2022 . Copyright Ferrari Media

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/6 2023 klokken 18:06

Denne weekend er der fuld fart på. En enkelt træning blev det til i Østrig, og i dag venter allerede den første af to kvalifikationsrunder i denne weekend. Det er en del af det sprinformat, der bliver testet i 2023-sæsonen.

Banen er med sine 4,318 km og 10 sving en af de korteste på kalenderen. Vejret er 27 grader og overskyet, dog har solen kigget frem det meste af dagen, så asfalten er alligevel 43 grader. Den er dog faldende, så det bliver interessant, om det rykker noget indenfor de næste 60 min.

Dækkene til weekenden er de hårde C3 medium C4 og bløde C5.

Trafik er altid et problem på Red Bull Ring, da banen er så kort.

Q1: Gentagne fejl koster dyrt

17 kørere har kigget ud på banen indenfor et minut, hvilket også afspejler den manglende træning tidligere på dagen. Det har nemlig stor indflydelse på weekenden.

Bottas og Ocon kigger også ud et par minutter senere.

Gult flag efter 3,5 minut. Det bliver til et rødt flag. Det er Bottas der spinner i sving 1. Han laver hjulspin i udgangen af svinget. 15 kørere nåede dog et sætte en tid, men sessionen fortsætter senere.

Fem minutter senere er sessionen igang igen. Holdene har travlt med at komme ud igen.

I modsætning til træningen tidligere i dag, så er alle kørerne på soft-dækket nu her. Der er ikke nogen kørere, der tør satse på de hårdere medium-dæk. Det kan nemlig være en dyr fornøjelse, hvis man ikke kommer i Q2 eller Q3.

Piastri og Alonso har en lille episode, men ikke noget der ender i en straf.

Verstappen ender forrest i tabellen med 0,061 ned til teamkammeraten på andenpladsen. Sainz følger efter på tredjepladsen mens Gasly

Magnussen er ude med en 19. plads.

Udover Magnussen, så er også Tsunoda, Zhou, Sargeant og De Vries ude af Q1.

Q2: Overraskelser og track limits

Q2 er igang og de 15 kørere er klar.

Endnu engang er Haas i problemer, hvilket Günther Steiner også pointerede under pressemødet tidligere. Så nu er det op til Hülkenberg køre sig frem i feltet.

De første 11-kørere er ude udenfor to min, hvilket igen viser, at alle gerne vil ud og få sat en tid.

I og med det er Q2, så får den ekstra gas på disse omgange. Alle kørerne vil gerne med videre til Q2 og det koster dyrt i regnskabet. Flere kørere får slettet omgange, hvilket giver muligheder for de andre kørere nede i feltet. Med otte minutter igen er Hülkenberg bl.a. toer.

Han bliver dog skubbet ned af Gasly. Så top tre hedder Norris, Gasly og Hülkenberg.

Verstappen melder også over radioen, at banebegrænsningerne er til grin. Det er dog ens for alle.

Verstappen finder dog linjen og sniger sig tilbage i front.
Albon sniger sig ind med seks minutter igen og napper hurtigt den bedste første sektor af alle, hvilket bevidner om, at der er skub i Mercedes-motoren bag i Williamsen.

Med seks minutter igen får Perez slettet tiden, så han nu er sidst. Hvad der gør det værre, så er han firer og i pit. Han skynder sig dog ud igen og han får af vide, han bare skal lave en 'banker', hvilket er en sikker men god tid.

Perez får en okay tid.

Hülkenberg forbedrer med en tiendedel og er indenfor. Han bliver dog skubbet ud igen.

Perez er udenfor igen! Den sikre tid er udenfor i sving 10 bliver slettet og dermed er han 15’er. Piastri får også slettet sin tid. Det samme gør Ocon.

Det sender Haas’en tilbage i varmen.

Dermed er Russell, Ocon, Bottas, Piastri og Perez ude. Af Q2.

Q3: kampen om top 10
Så er vi klar med Q3.

Albon lægger hårdt med at at lægge sig i front af de ti kørere.

Verstappen smadrer lige sin tid fra Q2, men Leclerc lægger sig i hælene af hjemmebanehelten. Sainz er et par tiendele efter Leclerc.

Det er simpelthen så tæt, at flere af kørerne er nødt til at tage flere chancer. Derfor ser man også, at kørerne kører ud over track limitsene. Det koster dyrt i sidste ende, men i en verden der tæller tusindedele, så skal grænserne findes - og nogle gange overskrides.

Albon lægger sig stærkt i Q3 og laver konkurrendygtige tider, der fortjener pladsen i Q3. Flot arbejde af den unge thai/englænder, der graver det historiske team ud af bagtroppen.

Verstappen giver den også gas og sætter sig i front.

Sainz forsøger, men det koster dyrt i sidste sving. Dermed misser han en gylden mulighed for at starte i front.

Leclerc giver det også et forsøg, men misser lige akkurat med 0,048 sekunder. Så det bliver Verstappen i front, med Leclerc og Sainz i hælene. Derefter kommer Norris i sin McLaren “version 2,0”, der næsten kører lige så hurtigt som Ferrarien.

Hamilton starter på femtepladsen, med Stroll lige bag sig. For en gangs skyld, så er Alonso bagved teamkammeraten.

Hülkenberg napper en flot ottendeplads, med Gasly på niendepladsen og Albon i sin Williams på tiendepladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:04.391 24
2. Charles Leclerc Ferrari
S
1:04.439 26
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:04.581 25
4. Lando Norris McLaren
S
1:04.658 23
5. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:04.819 25
6. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:04.893 25
7. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:04.911 27
8. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:05.090 24
9. Pierre Gasly Alpine F1
S
1:05.170 21
10. Alexander Albon Williams
S
1:05.823 21
Udelukket efter perioden
11. George Russell Mercedes AMG
S
1:05.428 21
12. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:05.453 15
13. Oscar Piastri McLaren
S
1:05.605 19
15. Sergio Perez Red Bull Racing
S
2:06.688 19
16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:05.784 10
18. Logan Sargeant Williams
S
1:05.948 9
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:05.971 10
20. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
S
1:05.974 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hvilke opdateringer har holdene med til Østrig? Mekanikken kostede dyrt for Magnussen »