Mindre slid og højere fart i 2017-dækkene

Pirelli fremviser 2017 dæk . Copyright Pirelli Media

I de seneste sæsoner har det været en stor udfordring for Formel 1-teamene at analysere, hvordan dæksliddet ville være på de forskellige baner. Ifølge Pirelli er der nu lys forude.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/1 klokken 11:01



Sidste år gennemførte Formel 1’s dækleverandør, Pirelli, en serie test af de nye og bredere dæk, som skal benyttes i 2017. Efter de 24 testdage har fabrikken nu analyseret sig frem til, at dæksliddet vil være markant lavere end hidtil.

”Det er en fuldstændigt ny compound (gummiblanding, red.),” udtaler Pirellis racing manager Mario Isola til Motorsport.com.

”Vi har noteret et meget lavt slid, men disse simulationer er én ting. Det vil blive et helt andet performance-vindue de enkelte teams vil møde i anden halvdel af sæsonen, når vi kommer til baner med høje temperaturer.”

”I de få tilfælde hvor vi nåede overophedning, faldt de hurtigt til et optimalt niveau igen.”

Pirelli fremviser 2017 dæk-serien til Abu Dhabis Grand Prix 2016
Copyright Pirelli Media


”Kørerne har spurgt specifikt til dette, for hvis de følger lige efter en anden bil i løbet, vil de tabe downforce, skride mere og dermed overophede dækkene. Vores mål er, at dækkene hurtigt vender tilbage til normal temperatur igen, hvilket vil forbedre vejgrebet.”

”Under test har vi set, at dette mål er blevet nået, men det er nødvendigt, at dette bliver verificeret på de faktiske biler. Så vi må vente og se under de første løb.”

Årsagen til denne udtalelser ligger i, at testkørslerne er blevet foretaget med modificerede 2015 Formel 1-racere fra Mercedes, Red Bull og Ferrari. De kommende 2017-modeller vil være ændret radikalt og er derfor usammenlignelige med de foregående års F1-biler.

Med de nye og bredere dæk er hastigheden på en bane som Circuit de Barcelonas sving 3 eksempelvis øget med hele 30 km/t, hvilket får nogle eksperter til at kalkulere med, at der kan køres med fuld gas på 70% af banen imod 50% sidste år.

”Vi har dog stadig en del spørgsmålstegn til den feedback, som vil komme fra de første test (vintertest, red.) på banen samt de første få løb i verdensmesterskabet,” lød det fra Mario Isola.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Vasseur forlader Renault Intern uenighed årsag til Vasseurs exit »

Formel 1 odds fra Unibet

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

Nedtælling

Næste løb: Malaysias Grand Prix
Dato: 1/10 2017 kl 9:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Malaysias Grand Prix
Løbsdato:01/10 2017
Bane:Sepang

Singapores Grand Prix
Løbsdato:17/9 2017
Bane:Singapore Street Circuit

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. L.Hamilton Mercedes AMG
    2. D.Ricciardo Red Bull
    3. V.Bottas Mercedes AMG
    4. C.Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
    5. S.Perez Force India
    6. J.Palmer Renault F1
    7. S.Vandoorne McLaren
    8. L.Stroll Williams
    9. R.Grosjean Haas F1 Team
    10. E.Ocon Force India
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton
    2007 Kimi Räikkönen