Mindre slid og højere fart i 2017-dækkene

Pirelli fremviser 2017 dæk . Copyright Pirelli Media

I de seneste sæsoner har det været en stor udfordring for Formel 1-teamene at analysere, hvordan dæksliddet ville være på de forskellige baner. Ifølge Pirelli er der nu lys forude.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/1 klokken 11:01

Sidste år gennemførte Formel 1’s dækleverandør, Pirelli, en serie test af de nye og bredere dæk, som skal benyttes i 2017. Efter de 24 testdage har fabrikken nu analyseret sig frem til, at dæksliddet vil være markant lavere end hidtil.

”Det er en fuldstændigt ny compound (gummiblanding, red.),” udtaler Pirellis racing manager Mario Isola til Motorsport.com.

”Vi har noteret et meget lavt slid, men disse simulationer er én ting. Det vil blive et helt andet performance-vindue de enkelte teams vil møde i anden halvdel af sæsonen, når vi kommer til baner med høje temperaturer.”

”I de få tilfælde hvor vi nåede overophedning, faldt de hurtigt til et optimalt niveau igen.”

Pirelli fremviser 2017 dæk-serien til Abu Dhabis Grand Prix 2016
Copyright Pirelli Media


”Kørerne har spurgt specifikt til dette, for hvis de følger lige efter en anden bil i løbet, vil de tabe downforce, skride mere og dermed overophede dækkene. Vores mål er, at dækkene hurtigt vender tilbage til normal temperatur igen, hvilket vil forbedre vejgrebet.”

”Under test har vi set, at dette mål er blevet nået, men det er nødvendigt, at dette bliver verificeret på de faktiske biler. Så vi må vente og se under de første løb.”

Årsagen til denne udtalelser ligger i, at testkørslerne er blevet foretaget med modificerede 2015 Formel 1-racere fra Mercedes, Red Bull og Ferrari. De kommende 2017-modeller vil være ændret radikalt og er derfor usammenlignelige med de foregående års F1-biler.

Med de nye og bredere dæk er hastigheden på en bane som Circuit de Barcelonas sving 3 eksempelvis øget med hele 30 km/t, hvilket får nogle eksperter til at kalkulere med, at der kan køres med fuld gas på 70% af banen imod 50% sidste år.

”Vi har dog stadig en del spørgsmålstegn til den feedback, som vil komme fra de første test (vintertest, red.) på banen samt de første få løb i verdensmesterskabet,” lød det fra Mario Isola.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vasseur forlader Renault Intern uenighed årsag til Vasseurs exit »

TEMA: Kevin Magnussen

Kevin Magnussen Kevin Magnussen har kontrakt med Haas F1 indtil udgangen af 2018. I år handler det primært om at sætte den erfarne Romain Grosjean på plads, men også at score point når raceren er til det.


BMF1 om Magnussen, McLaren, Renault F1 og Haas
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs alt om Haas F1:Haas F1 Team
Læs også om Renault F1:Renault F1
Eller læs om McLaren F1:McLaren F1


Nedtælling

Næste løb: Frankrigs Grand Prix
Dato: 24/6 2018 kl 16:10 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Frankrigs Grand Prix
Løbsdato:24/6 2018
Bane:Paul Ricard

Canadas Grand Prix
Løbsdato:10/6 2018
Bane:Gilles Villeneuve

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. S.Vettel Ferrari
2. V.Bottas Mercedes AMG
3. M.Verstappen Red Bull
4. D.Ricciardo Red Bull
5. L.Hamilton Mercedes AMG
6. K.Räikkönen Ferrari
7. N.Hülkenberg Renault F1
8. C.Sainz Jr. Renault F1
9. E.Ocon Force India
10. C.Leclerc Sauber
Se hele resultatet


Tidligere F1 verdensmestre

År Kører
2017 Lewis Hamilton
2016 Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton
2014 Lewis Hamilton
2013 Sebastian Vettel
2012 Sebastian Vettel
2011 Sebastian Vettel
2010 Sebastian Vettel
2009 Jenson Button
2008 Lewis Hamilton