Kort fortalt: Lando Norris var urørlig i Mexico.
Da det ternede svag blev svunget af den ørebidte bokser Evander Holyfield, kom Lando Norris i mål et halvt minut før den nærmeste konkurrent Charles Leclerc i Ferrari, der blev reddet af en virtuel safetycar fra at miste sin andenplads til Max Verstappen.
Men et halvt minut, altså 30,324 sekunder for at være helt præcis.
Det er et voldsomt forspring, som kun er overgået én gang tidligere i historien, da Verstappen vandt i Ungarn 2023 med et forspring på 33,731 sekunder.
Lando Norris til Australiens Grand Prix 2025
Copyright McLaren
Med sejren har Lando Norris overtaget føring fra sin teamkammerat Oscar Piastri med et enkelt point. Australieren sluttede på en lidt jævn 5. plads – efter Oliver Bearman i Haas.
Ja, du læste rigtigt: Oliver Bearman i en Haas sluttede på en fornem 4. plads og formåede endda at overhale Verstappen på banen.
Hvis strategien havde fungeret helt optimalt for Haas, kunne Bearman måske have hentet Haas’ første podieplacering nogensinde. Men en 4. plads er en fantastisk præstation af den unge brite i en Haas.
Oliver Bearman til Spaniens Grand Prix 2024. Kørte FP1 for Haas
Copyright Haas F1
Et af de helt store samtaleemner blev straffen til Lewis Hamilton efter en placeringskamp mod Verstappen:
Hvis vi starter med at kigge på første omgang, så kørte både Verstappen, Leclerc samt Kimi Antonelli, Liam Lawson og Carlos Sainz ligeud i sving et og kom først tilbage på banen i sving 3. De situationer blev ikke engang undersøgt, og derfor undgik kørerne at få en straf.
Men på 6. omgang kæmpede Hamilton og Verstappen om placeringen fra sving 1 til 3, og her skød Verstappen genvej over græsset i sving 3. Konsekvensen: Ingen straf.
Anderledes så det så ud for Hamilton, der under kampen mod Verstappen måtte tage nødudgangen over græsset i sving 4: Konsekvensen: 10 sekunders straf.
"Ved siden af ideallinjen er det meget, meget snavset. Jeg prøvede mit bedste for at få bilen sikkert tilbage på banen", forklarede Hamilton til Sky efter løbet.
Lewis Hamilton i sit cockpit
Copyright Ferrari Media
Efter løbet udtalte Ferraris teamchef Vasseur: "Straffen har nok kostet os 4. pladsen. Hvis det havde været 5 sekunder, var vi måske blevet nr. 4. Men 10 sekunder... Hvis man betragter det fulde billede, nemlig at Max [Verstappen] skyder 100 meter genvej over græsset, så synes jeg helt ærligt ikke, at det her blev håndteret korrekt.”
Straffen til Hamilton og de manglende straffe til Verstappen har på nettet givet ny næring til konspirationsteorier om, at FIA foretrækker visser kører afhængigt af stillingen i klassementet, og at FIA især favoriserer Verstappen.
George Russell i Mercedes ville også gerne favoriseres, så han kunne komme forbi Oliver Bearman i Haas. Men da Antonelli lod ham komme forbi, formåede Russell heller ikke at komme forbi Bearman og endte med at måtte give den skuffende 6.plads tilbage til Antonelli.
George Russell fra Mercedes AMG Petronas F1-team
Copyright Mercedes AMG Petronas F1 - LAT Images
Mercedes havde generelt en skuffende udflugt til Mexico, da hverken Russell eller Antonelli virkede hurtige nok til at kunne være med helt fremme.
Løbets farligste situation stod Liam Lawson for, eller rettere sagt et par mexicanske marshalls:
Lawson havde netop fået skiftet frontvingen og var på vej gennem sving 1, da et par marshall var på vej over banen. Livsfarligt! Lawson var da også forståeligt rystet efter oplevelsen.
Carlos Sainz fik også en rystende oplevelse, dog af den mindre livsfarlige type: Pitbegrænseren i spanierens Williams virkede ikke, og bilen hoppede når den blev aktiveret – hvilket førte til en hastighedsoverskridelse i pitten. Hvordan staffer FIA så det? Med en drive through-straf gennem pitten.
Aserbajdsjans Grand Prix 2025. Max Verstappen på pole position foran Carlos Sainz Jr. i Williams
Copyright Red Bull Contentpool
Der var mere slapstick fra Sainz’ side, da han med en afkørsel og lidt usikker parkering var den direkte årsag til den virtuelle safetycar på de sidste omgange, som reddede Leclerc i kampen mod Verstappen.
Tilbage sidder vi med en ny mand som førende i stillingen, men Max Verstappen har alligevel halet ind på den førende, så der kun er 36 point op til Lando Norris.
McLaren må altså håbe, at de kan holde formen fra Mexico, ellers ender Verstappen med at snupper verdensmesterskabet fra enten Lando Norris eller Oscar Piastri.
Tæt duel mellem Lando Norris og Oscar Piastri. Ungarns GP 2025
Copyright McLaren F1 Team
Næste løb køres om knapt 2 uger i Brasilien, hvor Verstappen sidste år leverede en pragtpræstation.
Derfor har McLaren intet andet valgt end at gentage Norris’ succes i Mexico for at sikre en af deres kørere et verdensmesterskab.