Mexicos GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Mexico, hvor der skal køres løb i højden. Det sætter ekstra store krav til kørere og setup af raceren. Her er højdepunkterne fra den anden frie træning.

Mexicos GP . Copyright Aston Martin

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/10 2025 klokken 11:10

Formel 1 er taget til Mexico for at køre sæsonens 20. Grand Prix-weekend. Denne gang gælder det en af de mest unikke baner på kalenderen, hvor den tynde luft gør det svært at præstere, og hvor stadionsektionen er en helt særlig oplevelse for både kørere og fans.

Banen er 4,304 km lang, så den er forholdsvis kort. Samtidig er det også den bane, der er højest placeret på kalenderen – nemlig hele 2.227,1 meter over havets overflade.

Den hurtigste omgang, der er sat på banen, lyder på 1:14.758. Den blev sat af Max Verstappen tilbage i 2021. Det bliver derfor interessant at se, om den mesterskabskæmpende Verstappen kan slå den i denne weekend.

Dækkene til weekenden er de hårde C2-dæk, medium C4 og bløde C5. Det betyder, at Pirelli endnu engang har valgt at springe et compound over i denne weekend.

Vejret er solrigt med spredte skyer, 25 grader i luften og 43 grader på asfalten.

Der er heftig aktivitet fra start – der er kø ned igennem pitlane, inden det grønne lys tændes. Det skyldes blandt andet, at mange af kørerne havde lånt deres racere ud til juniorkørere i første frie træning – heriblandt George Russell, der havde lånt sin racer ud til Frederik Vesti.

Efter ét minut melder Antonelli, at han har et problem. Bilen melder, at han skal “limp home”, hvilket betyder, at han skal køre langsomt tilbage, fordi der er et problem med raceren. Det kan være alt fra sensorproblemer til en genstart af systemet – eller i værste fald en defekt motor. Han får besked om at udføre en handling på rattet, og efter et par forsøg forsvinder problemet. Han fortsætter derfor på banen.

Det mest populære startdæk i denne session er medium-dækket. Kun tre kørere er på hard – Hülkenberg, Ocon og Hadjar – og kun én enkelt på soft, nemlig Stroll.

Banen er meget støvet, hvilket den også var i træning 1. Det betyder, at grebet er dårligere på asfalten, og flere af kørerne kører ud i afkørselsområderne.

Norris melder om “misfiring” i hvert sving (det betyder, at motoren sætter ud og hakker), og at den “surges”, hvilket betyder, at den kortvarigt mister effekt.

Antonelli melder, at han får problemet igen, og derfor kører han i pit.

Russell får en stor overstyring og kører ud i afkørselsområdet, men han kan fortsætte ufortrødent.

Norris slingrer og overstyrer i sving 10 – han har ikke ordentligt greb i asfalten.

Som altid er træning 2 ikke den mest begivenhedsrige, da størstedelen af sessionen går med de såkaldte long runs – altså løbssimulationer. Mexico er desuden en svær bane at sætte raceren op til, fordi luften er så tynd, at mængden af luft, der presser på vingerne, er meget lille. Derfor kører racerne også med maksimal downforce i denne weekend – noget, man ellers kun ser på en bybane som Monaco.

Halvvejs inde i sessionen bliver soft-dækkene luftet. Verstappen har været flyvende i de seneste løbsweekender, mens Piastri har mistet mange vigtige point i VM-kampen.

Ferrari – og især Leclerc – er også altid en joker, når man træder ind i løbsweekenden. Ferrari trækker nogle gange en kanin op af hatten og formår at præstere mirakler med raceren.

Norris er også sulten efter point, hvilket er fuldt forståeligt, når han ånder Piastri lige i nakken. Verstappen er hurtigste mand efter første runde på soft, mens Leclerc lægger sig tæt på – blot 0,15 sekunder efter.

Russell er tredjehurtigst, men hele 0,4 sekunder efter.

Norris melder sig nu ind i kampen i andet forsøg og er P3 – 0,251 sekunder efter Verstappen.

Hamilton er også med i sit første forsøg på soft-dækket og lå længe til at kæmpe om andenpladsen med sin teamkammerat, men han mister yderligere 0,15 sekunder i sidste sektor og ender på femtepladsen.

Det ser svært ud for Piastri, der helt sikkert kan mærke presset i kampen om mesterskabet. Han er helt nede som P12 – ikke optimalt for australieren. Dog skal man stadig huske, at det kun er træning, og meget kan ske endnu lørdag og søndag.

Du kan se resultatet i tabellen nedenfor.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:17.392 + 0.000 0
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:17.545 + 0.153 0
3. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas
S
1:17.566 + 0.174 0
4. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:17.643 + 0.251 0
5. Lewis Hamilton Scuderia Ferrari
S
1:17.692 + 0.300 0
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas
S
1:17.829 + 0.437 0
7. Yuki Tsunoda Oracle Red Bull Racing
S
1:17.883 + 0.491 0
8. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1
S
1:17.938 + 0.546 0
9. Carlos Sainz Jr. Williams Racing
S
1:17.939 + 0.547 0
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1
S
1:17.954 + 0.562 0
11. Liam Lawson Racing Bulls
S
1:18.218 + 0.826 0
12. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:18.232 + 0.840 0
13. Esteban Ocon Moneygram Haas F1 Team
S
1:18.266 + 0.874 0
14. Isack Hadjar Racing Bulls
S
1:18.281 + 0.889 0
15. Gabriel Bortoleto Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:18.323 + 0.931 0
16. Nico Hülkenberg Stake F1 Team Kick Sauber
S
1:18.348 + 0.956 0
17. Oliver Bearman Moneygram Haas F1 Team
S
1:18.442 + 1.050 0
18. Franco Colapinto BWT Alpine F1 Team
S
1:18.721 + 1.329 0
19. Alexander Albon Williams Racing
S
1:18.855 + 1.463 0
20. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:19.194 + 1.802 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.