George Russell var utilfreds med at sidde fast bag Oscar Piastri under løbet i Austin sidste uge. Det gør løbene kedelige og forudsigelige:
"I øjeblikket er Formel 1 et løb indtil første sving", udtalte Russell til Sky Sports F1. "Dækkene holder længe, og der er kun tre hundrededele mellem den hurtigste og den langsomste bil i top 6. Normal skal man være mindst et halvt sekund hurtigere for at kunne overhale.”
George Russell foran Max Verstappen. Canadas GP 2025
Copyright Mercedes AMG / LAT Images
Det var faktisk det problem, som Mercedes-køreren havde i Austin: Russell startede ganske vist som nr. 4, men da han blev overhalet af både Hamilton og Piastri i første sving, sluttede han på en lidt skuffende 6. plads uden mulighed for at komme frem i feltet.
"Problemet er, at dækkene holder deres ydelse konstant uden et dæk-delta,” fortæller Russell. "Derfor ser man heller ingen overhalinger, og for at være helt ærlig kan jeg ikke huske, hvornår vi havde det sidste løb med to pitstop.”
Monacos Grand Prix 2025. Red Bull i pitstop
Copyright Red Bull Contentpool
Dækproblemerne er dog ikke Pirellis skyld:
"Pirelli får altid hård kritik – lige meget hvad de gør: Hvis dækkene ikke holder længe nok, brokker folk sig over, at man ikke kan køre presse dem hårdt nok og at vi altid skal passe på dem – og det bryder vi [F1-kørere] os ikke om”.
Russell får dog ikke ubetinget opbakning af sin chef hos Mercedes Toto Wolff:
"Ikke alle fodboldkampe og ikke alle Formel 1-løb kan være lige super spændende. Der findes løb, der er en lille smule kedelige på grund af banens layout, ydeevnen, de små forskelle mellem løbene – og også på grund af dækkene."
Toto Wolff og Mercedes' junior og F1 Academy-kører Doriane Pin (th). Kinas GP 2025
Copyright Mercedes Grand Prix Ltd. / Jiri Krenek
Mercedes-chefen indrømmer dog, at han var „overrasket“ over, hvor lidt dækkene blev slidt i Austin:
"Dækkene holdt meget bedre, selv om de overophedede, hvis man kom tæt på en anden bil, hvad stadig er skadeligt, men de blev hurtigt stabile igen.”
Hvordan dæksituationen kommer til at se ud i Mexico, bliver svær at forudsige, da Pirelli lige som i Austin springer et trin over, så de forskellige teams kan vælge mellem dækkene C2, C4 og C5, hvor C2 er den næst hårdeste i programmet og C5 er den næst blødeste.