Kinas GP: Dagen Derpå

Årets tredje GP (og løb nr. 1000) blev kørt i søndags. Lewis Hamilton vandt løbet, og dominerede det fra start til slut, til trods for at han startede som nr. 2.

Kinas Grand Prix 2019 . Copyright Renault F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 16/4 2019 klokken 17:04

I weekenden blev det tredje løb i F1-sæsonen 2019 kørt, hvilket atter en gang viste sig at være en underholdende affære.

Det nye reglement med mere simple forvinger, store bagvinger, og en større DRS, var med til at levere et underholdende løb i Kina, da bilerne i år kan køre tættere, og dermed har lettere ved at overhale.

Valtteri Bottas startede i front, men hjulspind fra hans Mercedes gjorde at han kom dårligt ud af starthullerne, da da røde lamper slukkede.

Kinas Grand Prix 2019. 1000 gp hyldest på Valtteri Bottas Mercedes-racerKinas Grand Prix 2019. 1000 gp hyldest på Valtteri Bottas Mercedes-racer
Copyright Mercedes AMG


Dermed trak teamkammeraten Lewis Hamilton fra Bottas, hvor han blev helt til løbet sluttede, og Valtteri Bottas måtte ‘nøjes’ med at slutte et trin længere nede på podiet.

Ferrari virkede dominerende i Bahrain, men virkede til at have mistet noget af farten i Kina.

En teamordre sendte en utilfreds Leclerc ned bag teamkammeraten Vettel, som derfor tog den tredje og sidste plads på podiet.

Haas-teamet havde en sløj weekend, men viste atter fart i kvalifikationen, for så igen at sejle ned igennem feltet igennem løbet. En trist situation for det amerikanske team, og ikke mindst de to hurtige kørere, som helt klart har en bedre bil end 11 og 13-pladsen.

Kinas Grand Prix 2019. Kevin Magnussen under de frie træningerKinas Grand Prix 2019. Kevin Magnussen under de frie træninger
Copyright Haas F1


Max Verstappen har fortsat det hurtige tempo fra 2018, og sluttede på en fornuftig fjerneplads foran Leclerc, men teamkammerat Pierre Gasly virker til at have store problemer i sin Red Bull-racer. Der er ingen tvivl om at han er en hurtig racerkører, men det han har præsteret i år indtil videre har været direkte pinligt.

Til trods for at han mistede lidt over 20 sekunder på at tage et pitstop til sidst, og sikre sig hurtigste opgangstid (og dermed ét ekstra point), så sluttede han altså næsten 62 sekunder bag sin teamkammerat (ca. 40 sekunder hvis man tager pitstoppet fra).

Kinas Grand Prix 2019. Pierre Gasly ud på Shanghai banenKinas Grand Prix 2019. Pierre Gasly ud på Shanghai banen
Copyright Red Bull Contentpool


Ricciardo var endelig med tilbage oppe ‘i den sjove ende’, og sluttede løbet på en syvendeplads, og sikrede teamet seks point.

Kimi Räikkönen havde også et flot løb i sin Alfa Romeo-racer, og fik kæmpet sig frem til en plads som nr. 9.

Dagens store sensation - og vinder af F1's ‘driver of the day’ - var den unge Toro Rosso-kører Alexander Albon.
En imponerende indsats hvor han startede som nr. 20 inde fra pitten, resulterede i en kamp op igennem feltet, til en virkelig flot 10-plads.

Albon Toro Rosso vintertestAlbon Toro Rosso vintertest
Copyright Red Bull Contentpool


Den triste situation hos Williams-teamet fortsatte, da de sluttede som de eneste biler med to omgange bag de førende, med unge Russell som forreste mand.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiner: Manglende fart er ikke bildesignets skyld Kinas GP: weekenden i Billeder (opdateret) »