Kevin: Vi kunne sagtens have kørt race

Efter en startplacering som nr. 18 sluttede Kevin Magnussen fire pladser bedre end udgangspunktet. Danskeren indrømmer, at det kaotiske løb var udfordrende, men at kørerne sagtens kunne have gennemført løbet uden røde flag på grund af regnen.

Kevin Magnussen. Brasilien 2016. . Copyright Renault Sport

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 14/11 2016 klokken 16:11

Kevin Magnussens kvalifikation til Brasiliens Grand Prix gik ikke som forventet, idet køreren sluttede på en utilfredsstillende P18, men trods eksperimenter med alternative dækstrategier i et regnfuldt løb sluttede danskeren alligevel på en samlet 14. plads.

Således startede Magnussen løbet med et nyt sæt regnvejrsdæk men kørte i pit på 7. omgang, hvor han, i håbet om en bedring i vejrsituationen, skiftede til et nyt sæt intermediate dæk. Eksperimentet mislykkedes imidlertid, da regnen ufortrødent fortsatte, så på 20. omgang benyttede den 24-årige dansker det første røde flag til at skifte tilbage til regnvejrsdæk, denne gang et sæt brugte.

Kevin Magnussen. Brasilien 2016.
Copyright Renault Sport


På 28. omgang blev der igen flaget med rødt, og Magnussen benyttede ventetiden i pitten til at få et sæt brugte regnvejrsdæk på. Men tanken om intermediate-dækket havde åbenbart bidt sig fast, for på 41. omgang fik Kevin endnu et sådant sæt på den gule Renault, denne gang helt nye, som han fuldførte løbet på og sluttede løbet på P14.

Magnussen indrømmer at forholdene var vanskelige og at aquaplaning skabte en del udfordringer.

"Betingelserne i dag var afgjort vanskelige, især sving 12, som faktisk ikke er et sving, når det er tørvejr. Men her i det våde blev det et reelt sving! Der var meget aquaplaning i svinget, og selv om der nogle gange ikke var, var det stadig på grænsen,” udtalte Magnussen efter løbet.

Kevin Magnussen ruller ud af garagen.
Copyright Renault Sport


”Alligevel ville jeg have foretrukket, at vi havde kørt lidt mere i dag. Selvfølgelig skal de røde flag til for at gøre det muligt at rydde op efter ulykkerne, og sikkerhed bør altid prioriteres, men derefter føler jeg, at man var for alt for forsigtige med at lade os køre i det våde føre.”

”Jeg mener, at det i sidste ende bør være op til kørerne at sætte farten tilstrækkeligt meget ned for at komme rundt. Vi skal jo bare køre efter omstændighederne og ikke gå over grænsen, hvilket præcist er, hvad vi gør, når det er tørt,” lød det fra den kommende Haas F1-kører.

Magnussens makker, Jolyon Palmer, udgik af løbet allerede på 9. omgang efter en kollision med Daniil Kvyatt i Toro Rosso.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Brasiliens GP, løbsresumé: Hamilton vinder kaotisk Brasiliens GP: Hot or not »