Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 14/5 2025 klokken 17:05
Formel 1 er i Italien, hvor kørerne går en spændende weekend i møde på en af kalenderens mest ikoniske baner, nemlig Imola.
Løbet har det officielle navn Formula 1 AWS Gran Premio Del Made in Italy e Dell’Emilia-Romagna 2025 — der er med andre ord navne nok at vælge imellem, men de fleste kalder det blot Imola.
I Italien venter der kørerne en ordentlig mundfuld, når der skal gives gas i weekenden.
Banen, der lægger asfalt til weekendens festligheder, er den såkaldte Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari — i daglig tale blot kaldet Imola. Den er opkaldt efter Ferrari-grundlæggeren Enzo Ferrari og hans søn Dino.
Banen er 4,909 km lang og har 19 sving. Derfor skal der også tilbagelægges hele 63 omgange, før det ternede flag bliver mødt.
På trods af de mange langsider er der faktisk kun én DRS-zone — den findes ned mod sving 2.
De første sten til banen blev lagt tilbage i 1950. Allerede i 1952 begyndte man at teste på banen, mens det første uofficielle Formel 1-løb blev kørt her i 1963.
Første gang, der blev kørt et officielt Formel 1-løb på Imola, var dog først i 1980.
Imola er en af de få baner på kalenderen, hvor der køres mod urets retning — noget, der sætter kørernes nakkemuskler på overarbejde.
Banerekorden blev sat i 2020 af Lewis Hamilton, der under løbet kørte en omgang i tiden 1:15.484.
For første gang har Pirelli valgt at medbringe C6-dækket, som er det blødeste i deres sortiment. Det betyder, at C5 fungerer som medium-dæk og C4 som det hårde. Det bliver interessant at se, hvordan kørerne og teamene tilpasser sig.
Minimumsdæktrykket er sat til 24,5 psi foran og 22,5 psi bagpå. Samtidig er camber-vinklen fastsat til minimum -3,00 grader foran og -1,75 grader bagpå.
Sidste år viste én-stop-strategien sig at være den bedste. Hele 15 kørere startede på medium-dækket, mens tre startede på hard. Det var netop hard-dækket, der viste sig at være det bedste valg i 2024. Da dækkene i år er en tand blødere, bliver det spændende at se, om det samme gælder i 2025.
Pitlane i Imola er også kendt som den langsomste på kalenderen tidsmæssigt, så hvis teamene kan undgå et pitstop, vil de helst gøre det.
OM SKRIBENTEN

Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.