:

2014 regulativ

FIA har i dag frigivet et foreløbigt direktiv for de regler der skal efterleves i Formel 1 i 2014. Meget kan endnu ændres, men dette lader til at være det kompromis som holdene har ønsket.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 21/7 klokken 14:07



Fra 2014 skal Formel 1 køre efter et nyt regulativ. Egentligt var det 2013 der var tidspunktet, men mange højlydte klager fra både hold og fans er blevet hørt, og et kompromis ser ud til at være på bordet.

Lad mig starte med motorerne. De bliver på 1,6 liter med turbotryk, men i modætning til tidligere frygtet bliver det V6-motorer, og omdrejningsbegrænseren kommer til at ligge ved 15000 omdrejninger i minutter, mod tidligere antaget 12000. Det vil give en langt bedre chance for at opnå den motorlyd som vi forbinder med F1. Derudover bliver der en begrænsining på forbruget, eller rettere på fuelflow, som vil have et maksimum på 100kg. Brændstof pr. time.

Den næste ændring bliver at KERS skal yde mere. Ydelsen i dag er på 60KW, og den vil fra 2014 blive på 120KW. Derudover skal al kørslen i pitten foregå på el, hvilket også betyder at KERS skal bruges her, kombineret med et særligt pit-agregat der lades op af udstødningsgassen.

Vi vil også komme til at se biler der starter igen efter at have stallet, idet alle skal kunne startes fra cockpittet, i modsætning til nu, hvor en mand med en ekstern starter skal om bag raceren.

Endnu en væsentlig ændring bliver at gearkasserne kommer til at indeholde et gear mere. Nu om dage kører alle med 7 trins gearkasser, men det vil fra 2014 altså blive til 8.

Robert Kubica i en BMW. Sneskovlen foran vil blive smallere fra 2014

Aerodynamikerne slipper heller ikke for at arbejde. Frontvingens maksimale bredde vil blive reduceret med 15cm, ligesom der vil komme ændringer i reglerne omkring designet af bagenden på racerne. Sidstnævnte regler er dog ikke nærmere beskrevet endnu.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Breaking News: Chandhok afløser Trulli Tysklands GP: 1. frie træning. Alonso hurtigst »

TEMA: Danske kørere

Kevin Magnussen Selvom Kevin Magnussen desværre ikke er med i feltet i 2015, så krydser vi fortsat fingre for at vi ser ham igen i 2016. Imens vil vi selvfølgelig følge ham tæt - og andre danske kørere, for danske Marco Sørensen kører jo med i GP2 serien for topholdet Carlin og har bestemt også en chance for at sidde i en Formel 1 racer i 2016.

Hér vil du kunne følgen alt om både Marco og Kevin - og alle de andre danske kørere!

Oplev Formel 1 live
På BMF1 har vi et samarbejde med Rapido Travel, som tilbyder rejser til alle Formel 1 løb i 2015!
Se hele 2015-kataloget hér

BMF1 om Magnussen & McLaren
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs også alt om McLaren:McLaren Mercedes

BMF1 om Marco Sørensen
Se BMF1s kørerside for Marco, hér:Marco Sørensen


Nedtælling

Næste løb: Italiens Grand Prix
Dato: 06/9 2015
5 dage

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Italiens Grand Prix
Løbsdato:06/9 2015
Bane:Monza

Belgiens Grand Prix
Løbsdato:23/8 2015
Bane:Circuit de Spa-Francorchamps

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. L.Hamilton Mercedes AMG
2. N.Rosberg Mercedes AMG
3. R.Grosjean Lotus F1
4. D.Kvyat Red Bull
5. S.Perez Mendoza Force India
6. F.Massa Williams
7. K.Räikkönen Ferrari
8. M.Verstappen Scuderia Toro Rosso
9. V.Bottas Williams
10. M.Ericsson Sauber
Se hele resultatet


Kører VM

Pos Kører Team Point
1. L.Hamilton Mercedes AMG 227
2. N.Rosberg Mercedes AMG 199
3. S.Vettel Ferrari 160
4. K.Räikkönen Ferrari 82
5. F.Massa Williams 82
Se hele stillingen