2014 regulativ

FIA har i dag frigivet et foreløbigt direktiv for de regler der skal efterleves i Formel 1 i 2014. Meget kan endnu ændres, men dette lader til at være det kompromis som holdene har ønsket.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 21/7 klokken 14:07



Fra 2014 skal Formel 1 køre efter et nyt regulativ. Egentligt var det 2013 der var tidspunktet, men mange højlydte klager fra både hold og fans er blevet hørt, og et kompromis ser ud til at være på bordet.

Lad mig starte med motorerne. De bliver på 1,6 liter med turbotryk, men i modætning til tidligere frygtet bliver det V6-motorer, og omdrejningsbegrænseren kommer til at ligge ved 15000 omdrejninger i minutter, mod tidligere antaget 12000. Det vil give en langt bedre chance for at opnå den motorlyd som vi forbinder med F1. Derudover bliver der en begrænsining på forbruget, eller rettere på fuelflow, som vil have et maksimum på 100kg. Brændstof pr. time.

Den næste ændring bliver at KERS skal yde mere. Ydelsen i dag er på 60KW, og den vil fra 2014 blive på 120KW. Derudover skal al kørslen i pitten foregå på el, hvilket også betyder at KERS skal bruges her, kombineret med et særligt pit-agregat der lades op af udstødningsgassen.

Vi vil også komme til at se biler der starter igen efter at have stallet, idet alle skal kunne startes fra cockpittet, i modsætning til nu, hvor en mand med en ekstern starter skal om bag raceren.

Endnu en væsentlig ændring bliver at gearkasserne kommer til at indeholde et gear mere. Nu om dage kører alle med 7 trins gearkasser, men det vil fra 2014 altså blive til 8.

Robert Kubica i en BMW. Sneskovlen foran vil blive smallere fra 2014

Aerodynamikerne slipper heller ikke for at arbejde. Frontvingens maksimale bredde vil blive reduceret med 15cm, ligesom der vil komme ændringer i reglerne omkring designet af bagenden på racerne. Sidstnævnte regler er dog ikke nærmere beskrevet endnu.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Breaking News: Chandhok afløser Trulli Tysklands GP: 1. frie træning. Alonso hurtigst »

Formel 1 odds fra Unibet

Vinder Kørernes VM 2017

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando41.00Spil nu!
Hamilton, Lewis1.90Spil nu!
Hülkenberg, Nico251.00Spil nu!
Ricciardo, Daniel10.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 401.00Spil nu!

Vinder Konstruktørernes VM 2017

NavnOddsSpil
Ferrari3.00Spil nu!
Force India501.00Spil nu!
McLaren-Honda201.00Spil nu!
Mercedes GP1.40Spil nu!

GP-vinder Australiens Grand Prix 2017

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando251.00Spil nu!
Any Other Driver501.00Spil nu!
Bottas, Valtteri6.50Spil nu!
Ericsson, Marcus1001.00Spil nu!
Grosjean, Romain501.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 501.00Spil nu!

Podieplads Australiens Grand Prix 2017

NavnOddsSpil
Any Other Driver126.00Spil nu!
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.50Spil nu!
Bottas, Valtteri1.60Spil nu!
Räikkönen, Kimi1.75Spil nu!
Magnussen, Kevin 101.00Spil nu!

Klik på banneret herunder for at oprette dig med det samme og få op til 1.500 kr i velkomstbonus!

Nedtælling

Næste løb: Kinas Grand Prix
Dato: 9/4 2017 kl 8:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Kinas Grand Prix
Løbsdato:09/4 2017
Bane:Shanghai

Australiens Grand Prix
Løbsdato:26/3 2017
Bane:Melbourne

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. S.Vettel Ferrari
    2. L.Hamilton Mercedes AMG
    3. V.Bottas Mercedes AMG
    4. K.Räikkönen Ferrari
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. F.Massa Williams
    7. S.Perez Mendoza Force India
    8. C.Sainz Jr. Scuderia Toro Rosso
    9. D.Kvyat Scuderia Toro Rosso
    10. E.Ocon Force India
    Se hele resultatet