2014 regulativ

FIA har i dag frigivet et foreløbigt direktiv for de regler der skal efterleves i Formel 1 i 2014. Meget kan endnu ændres, men dette lader til at være det kompromis som holdene har ønsket.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 21/7 klokken 14:07



Fra 2014 skal Formel 1 køre efter et nyt regulativ. Egentligt var det 2013 der var tidspunktet, men mange højlydte klager fra både hold og fans er blevet hørt, og et kompromis ser ud til at være på bordet.

Lad mig starte med motorerne. De bliver på 1,6 liter med turbotryk, men i modætning til tidligere frygtet bliver det V6-motorer, og omdrejningsbegrænseren kommer til at ligge ved 15000 omdrejninger i minutter, mod tidligere antaget 12000. Det vil give en langt bedre chance for at opnå den motorlyd som vi forbinder med F1. Derudover bliver der en begrænsining på forbruget, eller rettere på fuelflow, som vil have et maksimum på 100kg. Brændstof pr. time.

Den næste ændring bliver at KERS skal yde mere. Ydelsen i dag er på 60KW, og den vil fra 2014 blive på 120KW. Derudover skal al kørslen i pitten foregå på el, hvilket også betyder at KERS skal bruges her, kombineret med et særligt pit-agregat der lades op af udstødningsgassen.

Vi vil også komme til at se biler der starter igen efter at have stallet, idet alle skal kunne startes fra cockpittet, i modsætning til nu, hvor en mand med en ekstern starter skal om bag raceren.

Endnu en væsentlig ændring bliver at gearkasserne kommer til at indeholde et gear mere. Nu om dage kører alle med 7 trins gearkasser, men det vil fra 2014 altså blive til 8.

Robert Kubica i en BMW. Sneskovlen foran vil blive smallere fra 2014

Aerodynamikerne slipper heller ikke for at arbejde. Frontvingens maksimale bredde vil blive reduceret med 15cm, ligesom der vil komme ændringer i reglerne omkring designet af bagenden på racerne. Sidstnævnte regler er dog ikke nærmere beskrevet endnu.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.
blog kommentarer leveret af Disqus

« Breaking News: Chandhok afløser Trulli Tysklands GP: 1. frie træning. Alonso hurtigst »

TEMA: Kevin Magnussen

Kevin Magnussen Kevin starter snart sin 3. sæson i Formel 1 når han skal køre for Haas F1 i 2017. Kevin skal dermed køre side om side med den erfarne Romain Grosjean som er kendt for at være super-hurtigt. Han skal sættes på plads af Kevin!


BMF1 om Magnussen, McLaren, Renault F1 og Haas
Se BMF1s kørerside for Kevin, hér:Kevin Magnussen
Læs alt om Haas F1:Haas F1 Team
Læs også om Renault F1:Renault F1
Eller læs om McLaren F1:McLaren F1


Formel 1 odds fra Unibet

Vinder Kørernes VM 2017

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando2001.00Spil nu!
Hamilton, Lewis1.85Spil nu!
Hülkenberg, Nico2001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 4001.00Spil nu!

Vinder Konstruktørernes VM 2017

NavnOddsSpil
Ferrari2.75Spil nu!
Force India2001.00Spil nu!
McLaren-Honda3001.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Alonso, Fernando1001.00Spil nu!
Bottas, Valtteri8.00Spil nu!
Ericsson, Marcus3001.00Spil nu!
Magnussen, Kevin 1251.00Spil nu!

GP-vinder

NavnOddsSpil
Hamilton, Lewis1.15Spil nu!
Vettel, Sebastian1.20Spil nu!
Bottas, Valtteri1.40Spil nu!
Magnussen, Kevin 126.00Spil nu!

Nedtælling

Næste løb: Ruslands Grand Prix
Dato: 30/4 2017 kl 14:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Ruslands Grand Prix
Løbsdato:30/4 2017
Bane:Sochi

Bahrains Grand Prix
Løbsdato:16/4 2017
Bane:Sakhir

Optakt

Optakt

Fredag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. S.Vettel Ferrari
2. L.Hamilton Mercedes AMG
3. V.Bottas Mercedes AMG
4. K.Räikkönen Ferrari
5. D.Ricciardo Red Bull
6. F.Massa Williams
7. S.Perez Force India
8. R.Grosjean Haas F1 Team
9. N.Hülkenberg Renault F1
10. E.Ocon Force India
Se hele resultatet