Magnussen ønsker dækkrigen tilbage

Dækkrigen burde vende tilbage, som dengang, hvor Bridgestone og Michelin kæmpede mod hinanden på F1-banerne. Et ønske, der står højt på Kevin Magnussens ønskeseddel.

Mexicos Grand Prix 2019 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 27/11 2019 klokken 18:11

I 2006 sluttede den såkaldte dækkrig i Formel 1 mellem Bridgestone og Michelin, en beslutning mange stadig ærgrer sig over. Blandt andet Haas-køreren Kevin Magnussen.

“Jeg ville elske at se det. Det er spændende,” udtalte den danske F1-kører til f1i.com, men understregede samtidig, at det ikke vil være en nem øvelse at implementere.

“Men der er en masse andre faktorer, som skal tages med i betragtning, og det gør det svært.”

Debatten om dæk er blusset op efter beslutningen om at indføre 18” fælge fra og med 2021 og især efter at flere forskellige teams har haft mulighed for at teste Pirellis nye dæktype.

Pirelli præsident præsenterer det nye 18Pirellis præsident præsenterer det nye 18" hjul (til højre).
Copyright Bil Magasinet BMF1


Magnussen mener dog ikke, at man skal lægge alt for meget i kritikken, for ifølge danskeren har den en logisk årsag.

“Man skal ikke lægge så meget i de enkelte kørere og teams mening,” mener han.

“Hver kører vil blot sige, hvad der umiddelbart er til den enkeltes fordel og gå efter det, som er bedst for dem selv. Når det kommer til stykket, er det samme type dæk til alle,” sagde danskeren, som ikke er ukendt med at køre Formel-biler på 18” fælge.

“Jeg har engang kørt på 18”, men det var ikke i Formel 1. Det var i World Series by Renault, hvor Michelin testede. Det var ikke en katastrofe.”

Pirelli's grid girls lige før starten på Hungaroring 2017 /LANTil fleres fortrydelse følger Pirelli's grid girls ikke med i 2021.
Copyright Bil Magasinet BMF1


For Magnussen er der vægtige grunde til at undersøge alle muligheder, være åben for forandringer og ikke mindst give F1-fans den bedst mulige oplevelse på banerne.

“Jeg mener, at F1 burde gå efter det dæk, der giver det bedste show.”

“Så enkelt er det,” lød det fra Haas-chaufføren, som er spændt på det kommende 2021-regulativ.

“Jeg glæder mig til at se hvordan det kommer til at gå i 2021, om regulativet kommer til at bringe feltet tættere sammen.”

“Det burde det gøre, men det bliver spændende at se,” lød det optimistisk fra den 27-årige dansker.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Luften renset hos Ferrari Williams bekræfter Latifi »