Ungarns GP, løbsresumé: Vettel vinder

Maxi Monaco, som ligger placeret midt i noget, der minder om en kedel, står for 30. gang klar til at tage imod Formel 1 feltet. Og der er ikke et år uden action på Hungaroring.

Ungarns GP 2015 . Copyright Ferrari Media

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 26/7 2015 klokken 15:07

Dagens GP begyndte med en ekstra installationsomgang, da Massa ikke havde placeret sig korrekt i sin startboks.

Både Rosberg og Vettel kom stærkere afsted end Hamilton, mens briten røg ned som nummer fire. Vettel lagde sig i spidsen, mens Raikkonen fulgte efter. Rosberg indtog derfra tredjepladsen, mens Hamilton sejlede ned igennem feltet, da han sandsynligvis oversatsede pga. sin dårlige start og forsøgte at komme tilbage, men gled ned som nummer 10. Resten af feltet kom afsted uden problemer.

Massa fik senere i løbet en fem sekunders straf, for at have placeret sig forkert på gridden. Ude i front trak Vettel fra og kørte gang på gang hurtigste omgang, mens Raikkonen fastholdt sin andenplads.

Hamilton kom senere tilbage på Massa og fik klemt sig forbi på ydersiden i sving 1 og var nu oppe som nummer ni. Løbet havde efterhånden fundet en rytme, hvor Vettel havde helt styr på begivenhederne, mens Rosberg kæmpede for at holde sig tæt på Raikkonen inden den første pit-stop runde.

Efter første pit-stop runde var Hamilton stadig aggressiv og havde efterhånden fået kæmpet sig op som nummer fem. I front var Vettel stadig stærk, mens Raikkonen meldte om tab af dele på fronten.

Perez, som indtil videre havde haft en turbulent weekend med et stort crash i fredagens træning, var igen involveret i et sammenstød for rullende kameraer. Maldonado forsvarede sig mod en overhaling, men gav ikke helt plads til Perez i udgangen, selvom mexicaneren var foran, hvilket resulterede i kontakt, som sendte Perez længere ned i feltet. Maldonado modtog senere en gennemkørselsstraf for sammenstødet. Samtidig kom Hamilton ud af pitten og satte Bottas aggressivt til vægs i første sving.

Hamilton begyndte at få en hård tid bag Ricciardo, mens Vettel stadig havde hånd om begivenhederne. Længere nede i feltet lå både Alonso og Button og kæmpede. Alonso lå i midten af løbet til point på en 10. plads, mens Button stod fast på en plads som nummer 12. Massa havde store problemer og kæmpede med de to Sauber racere i bunden af feltet.

Pludselig, som løbet ingen havde fundet et roligt stadie, følte Hülkenbergs Force India, at det var tid til at ruske op i begivenhederne og smed frontvingen. Episoden bragte den virtuelle safetycar i spil. Det blev senere ændret til en fysisk safetycar, da hele enden af langsiden var dækket af kulfiber.
Det betød, at hele Ferraris føring blev neutraliseret og Rosberg og Hamilton var nu hægtet på bagvingen af de to røde racere.

Da løbet blev givet frit var der action for alle pengene, da Rosberg næsten snød Vettel, mens Hamilton og Ricciardo kæmpede heroisk for at komme frem i feltet hvilket betød, at en kollision var uundgåelig, som blev forårsaget af Hamilton. Påkørslen ville måske kaste en straf af sig, da Ricciardos racer var synligt beskadiget. Lidt længere nede pådrog Bottas sig en punktering efter kontakt med en anden racer. Hamiltons aggressive adfærd kostede et pit-stop og en ny frontvinge til briten. Ydermere blev Hamilton undersøgt for sin påkørsel, som kunne sætte ham endnu længere tilbage. Endnu mere ærgerligt var det for Raikkonen, hvis løb forsvandt fuldstændig, da teamet måtte genstarte raceren.

Fremme i front var Rosberg ved at putte hårdt pres på Vettel, mens Hamilton fik en fortjent gennemkørselsstraf for sin påkørsel. Raikkonen meldte til pitten, at problemet ikke var løst til trods for genstarten. Dagens positive overraskelse var de to McLaren racere, der måske, lidt heldigt, nu lå nummer syv og otte, som uden tvivl ville give oprejsning til det britiske team, hvis det blev kørt hjem.

Et andet interessant aspekt var skift af førerende kører i verdensmesterskabet, som ville skifte fra Hamilton til Rosberg, hvis Rosberg endte som nummer to eller som sejrherre. Det skulle dog ikke blive så let for tyskeren, der med ni omgange tilbage var under kraftigt pres fra Ricciardo, mens Vettel holdt Rosberg udenfor det gyldne sekund. Længere nede i feltet havde Hamilton fået kæmpet sig tilbage i feltet og samtidig 'generobrede' førstepladsen i den samlede stilling.

En meget upopulær mand hos Mercedes blev uden tvivl Ricciardo, der punkterede Rosbergs racer under et overhalingsforsøg. Det betød, at Kvyat nu havde kørt sig på podiet, mens Vettel kørte mod sejren i front. Samtidig betød det endnu flere point til McLaren. Og som om, at der ikke kunne ske flere ting, fik Kvyat nu tildelt 10 sekunders straf, hvilket heldigvis for russeren ikke betød noget i det samlede regnskab. Hændelsen mellem Ricciardo og Rosberg fik et yderligere efterspil.

Maldonado nåede efterhånden så mange staffe i ét løb, at undertegnede havde opgivet at tælle og holde styr på Lotus manden. Maldonado indkasserede sin tredje straf efter at have overhalet under safetycaren.

Vettel vandt et kaotisk løb, som absolut satte tyk streg under, at sporten stadig kan levere gyldne øjeblikke. Hungaroring var endnu engang vært for et fantastisk F1-løb.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: Løbet live Fem kørere får straf »