Canadas GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er taget over atlanten, og i denne weekend gælder det Canadas Grand Prix. Her er højdepunkterne fra den anden frie træning.

Canadas Grand Prix 2022 . Copyright McLaren

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 17/6 2023 klokken 03:06

Formel 1-feltet er taget et smut over atlanten. Ud er byttet de velkendte europæiske racerbaner, og ind er kommet en af kalenderens mest kendte baner.

Wall of champions er ikke helt ukendt for de fleste F1-fans, og det famøse sving har sat et stort præg på F1-verdenens største stjerner.

Circuit Gilles-Villeneuve danner rammen for weekendens festligheder, og det har banen gjort rigtig mange weekender, siden F1 kiggede forbi for første gang i 1978.

Banen er med sine 4,361 km og 14 sving en af de kortere på kalenderen, men det gør ikke racerbanen mindre spændende.

Dækkene til weekenden er de blødeste dæk, nemlig hard C3, medium C4 og soft C5.

Vejret var overskyet omkring banen og F1 meldte i starten af den 1,5 times lange session om, at der var 40% risiko for regn. Derfor var der heftig aktivitet på banen lige fra start af. Indenfor tre min kørte 19 kørere ud på banen. Medium-dækket var det mest favorable dæk tidligt i den anden session. Faktisk var det kun fem-kørere, der startede træningen på soft-dækket.

De sorte skyer hang dog tungt omkring banen, og så faretruende ud for teamene, som gerne ville køre så meget som muligt. Regnvejret kom dog også 2/3 dele inde i den ekstra lange session (1,5 time).

Canadas Grand Prix 2022. Kevin Magnussen i kvalifikationen på full wet dækCanadas Grand Prix 2022. Kevin Magnussen i kvalifikationen på full wet dæk
Copyright Haas F1


Meget overraskende, så var det Mercedes, der sluttede i front denne usædvanlige træningsession. Det virkede til, at tyskerne har fået fart i raceren efter den seneste tids opdateringer. Det er også naturligt nok, eftersom de bedre lærer bilen og dens opsætning at kende.

Lige bagefter de to Mercedes-drenge, fandt man landsmændene Carlos Sainz jr og Fernando Alonso. De to prøvede at indhente noget af tyskernes genfundne fartoverskud. Det blev dog en for stor mundfuld for de to landsmænd.

Verstappen plejer ellers at være med oppe, hvor det for alvor er sjovt. Sådan skulle det ikke gå denne træning for den førende i mesterskabet. En lille trøst var det dog, at teamkammeraten endte på en 8. plads.

Det holdt dog ikke Bottas tilbage fra at køre sig op på syvendepladsen, at Perez ikke kunne følge med i sin Red Bull-racer.

Det virkede dog til, at Red Bull faktisk skruede ned for motorerne og kørte de såkaldte long runs i stedet for. Her fokuserer man nemlig mest på løbsperformance frem for over en enkelt omgang.

Stroll og Gasly nappede de sidste to placeringer og dermed fuldendte de to samtidig top 10 i denne session.

Kevin Magnussen nappede 12. pladsen, hvilket er respektabelt for det amerikanske team, der virkelig har været på en prøve disse måneder.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:13.718 + 0.000 30
2. George Russell Mercedes AMG
S
1:13.745 + 0.027 31
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:13.844 + 0.126 39
4. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:14.044 + 0.326 38
5. Charles Leclerc Ferrari
S
1:14.094 + 0.376 38
6. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:14.142 + 0.424 34
8. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:14.250 + 0.532 29
9. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:14.419 + 0.701 31
10. Pierre Gasly Alpine F1
S
1:14.477 + 0.759 39
11. Oscar Piastri McLaren
S
1:14.533 + 0.815 38
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:14.544 + 0.826 36
13. Lando Norris McLaren
S
1:14.617 + 0.899 40
15. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:14.941 + 1.223 43
16. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
S
1:15.002 + 1.284 38
17. Alexander Albon Williams
S
1:15.003 + 1.285 33
18. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:15.092 + 1.374 17
19. Logan Sargeant Williams
S
1:15.426 + 1.708 38
20. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
M
1:16.369 + 2.651 11
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Optakt til Canadas Grand Prix Canadas GP - Kvalifikationen: Verstappen på pole »