Belgiens GP: Dagen derpå

Motorskift, en "færdig" tysker, en dagens kører og bilernes sikkerhed, ja det er nogle spændende emner vi skal igennem i denne dagen derpå.

Lewis Hamilton. . Copyright Mercedes AMG

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 29/8 2016 klokken 22:08

Det er over 24 timer siden, at feltet kørte over målstregen nede på Spa og derfor er det naturligvis blevet tid til, vores traditionelle dagen derpå klumme. I denne klumme skal vi igennem spændende emner, som motorskift, Sebastian Vettel, dagens kører og bilernes sikkerhed. Da dette er en klumme skal det lige nævnes, at det er skribentens holdning, som skinner igennem og ikke nødvendigvis en holdning som deles af hele holdet bag BMF1.

Motorskift

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG GP


Det ord I ser oppe i overskriften er nok det ord, som er blevet skrevet mest her på siden i løbet af weekenden. De herrer Lewis Hamilton og Fernando Alonso fik nemlig skiftet rigtig mange motorenheder, ja de fik skiftet så mange, at de begge fik omkring 60 strafplaceringer, hvilket betød at de skulle starte bagerst i feltet. Det vil nogen sikkert mene er en stor straf, men det er det så ikke helt, når man ser på hvad de to herrer og deres teams fik ud af alle de motorskift. Det er nemlig sådan at en Formel 1-motor består af seks dele og hvert kører har fem udgaver af de dele, som de må benytte lovligt gennem hele sæsonen.

Nu var det bare sådan, at Hamilton og Alonso havde brugt de første fem af nogle af de dele, så derfor fik de to deres første straffe, som betød at de skulle starte langt nede i feltet. Det fik så deres teams til at skifte rigtig mange dele, fordi der er nemlig et par huller i de regler. Man kan nemlig kun blive straffet for en ekstra del en gang, så nu har de to kørere taget straffen for alle deres nye dele og de kan derfor frit benytte alle delene resten af sæsonen.

Fernando Alonso
Copyright McLaren Media


Det er naturligvis meget smart tænkt af de to pågældende teams, men det udstiller desværre endnu en gang, at FIA og Formel 1 har dummet sig. Det giver nemlig ikke nogen mening, at man kan slippe afsted med det nummer fordi det gør, at det kan betale sig at ødelægge motorer, hvis du er suveræn nok og det stemmer ikke overens med et generelt ønske hos FIA med at gøre sporten billigere. Det giver heller ikke rigtig mening, at kørerne får 60 strafplaceringer, når de kun kan tage 22 i hvert løb. Så skal man i hvert fald lade de strafplaceringer løbe videre fra løb til løb ind til straffen er overstået.

Disse regler bliver vist nok ændret i næste sæson, uden jeg dog har 100% styr på de nye regler. Det er der også brug for, fordi de "cirkus" vi har set i denne weekend, det gør absolut intet godt for sporten.

Sebastian Vettel

Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari Media


Uha, hvor skal man begynde med den tidligere tyske verdensmester, fordi det bliver jo værre og værre med ham. I sidste sæson var han et stort og positivt pust hos Ferrari efter, at de havde haft sure Fernando Alonso som deres VM-udfordrer i en del år. Det friske tyske pust, fik omgående indflydelse, fordi Ferrari begyndte at vinde igen og der var en hel anden og mere positiv stemning omkring holdet. Derfor var der mange som havde håbet på, at italienerne ville kunne true Mercedes i denne sæson, men sådan er det langt fra gået.

Ferrari har nemlig været ramt af det ene uheld efter det andet, hvilket naturligvis er træls, men også en del af sporten. Derfor gælder det om, at se positivt på tingene, så man kan få vendt ens uheld til held og dermed komme til at kæmpe med om sejrene igen. Den proces har Ferrari og specielt Sebastian Vettel så ikke været gode til. Tyskeren lyder nemlig mere og mere negativ for hvert løb der går, hvilket ikke er blevet bedre siden Kimi Räikkönen er begyndt at give ham bank.

Sebastian Vettel.
Copyright Ferrari Media


Det hele kulminerede så i går, hvor tyskeren kom til at køre ind i finnen, så de begge måtte i pit og faktisk fik ødelagt deres løb. Undskyldningen fra Vettel var, at han blev presset af Max Verstappen, hvilket nok også er rigtigt, men så må han jo bakke af, så han ikke tager sin holdkammerat med i uheldet. En lignende situation kostede en anden kører sit job tidligere på sæsonen, den kører var Daniil Kvyat, som blev degraderet, efter at han havde ødelagt sit eget, men også Daniel Ricciardos løb i Rusland.

Nu er Vettel så godt nok fire gange verdensmester, så han bliver nok næppe fyret for, at lave sådan et nummer som det i går. Jeg må dog indrømme, at jeg er begyndt at tænke over om Sebastian Vettel er den rigtige, til at få Ferrari tilbage på sporet. Det åbenlyse svar er naturligvis, at ja det er han. Man kan dog også kigge lidt dybere på tingene også er jeg ikke helt sikker. Jeg tænker Ferrari ville få mere ud af, at have to rolige kørere i teamet i stedet for en rolig kører og en anden som brokker sig hele tiden. Sådan tænker jeg i hvert fald en gang imellem, men mit håb er da fortsat, at Vettel finder sit "gamle jeg frem.

Så han kan redde Ferrari ud af den mesterskabstørke de har været i, siden 2007 hvor tyskerens nuværende holdkammerat vandt verdensmesterskabet.

Driver of the day.

Lewis Hamilton.
Copyright Mercedes AMG


Nu skal vi så til det punkt som stort set er blevet fast i disse dagen derpå klummer, nemlig driver of the day. I denne omgang har Formel 1-fans verden over valgt Lewis Hamilton som dagens kører og det kan man ikke rigtig sige noget til. Briten startede som nummer 21 (eller 20 fordi Marcus Ericsson startede fra pitten) og han sluttede som nummer tre. Det er intet mindre end fantastisk kørt, så derfor er det fuldt fortjent, at han er blevet dagens kører.

Skal man nævne en anden kører, som måske også kunne have gjort sig fortjent til denne titel, så må det være britens "partner in crime" Fernando Alonso. Den tidligere spanske verdensmester startede nemlig også bagerst i feltet sammen med Lewis Hamilton og de to fuldes ad et godt stykke af løbet. Det var først til sidst, at Alonso tabte en del placeringer og han sluttede så løbet på en syvendeplads.

Bilernes sikkerhed.

Fernando Alonso crash Melbourne 2016
Copyright abc.net.au


Det sidste emne vi skal ind over, er bilernes sikkerhed, fordi man kan bare ikke uden om, at de her moderne racerbiler er helt vildt sikre. I går var det vores egen Kevin Magnussen som demonstrerede bilernes sikkerhed, ved at brage ind i væggen på toppen af Eau Rouge, med 42G. Tidligere i denne sæson så vi Fernando Alonso ramme barrieren i Melbourne med 46G og begge kørere kunne selv stige ud af bilerne og gå der fra. Havde det været for 20 år siden, så var de nok ikke gået derfra, ja det var ikke sikkert de var kommet derfra i live.

Så er der nogen der vil sige, at bilerne ikke er sikre nok, fordi vi mistede Jules Bianchi for to år siden og det er ganske rigtigt. Bilerne har et ømt punkt og det er, det faktum at kørernes hoveder er ude i det fri. Det "problem" er man så ved at fikse ved hjælp af halo-ordningen, som bliver indført i 2018. Får man først den anordning ville bilerne være stort set så sikre som de kan blive, men vil man så kunne undgå dødsfald helt? Nej det ville man nok ikke fordi er uheldet ude, så er det ude, men mulighederne for dødlige ulykker bliver mindre og mindre og det er godt, fordi det er aldrig rart når en kører mister livet.

Med disse ord er denne dagen derpå klumme slut. I er naturligvis velkomne til at debattere emnerne nede i kommentarfeltet, hvis bare det foregår i en ordentlig tone.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA undersøger Kevins udstyr Hulken: Rødt flag kostede »