Belgiens GP: 3. frie træning - Albon sidst

Tredje frie træning i Belgien var en begivenhedsrig affære, hvor "de røde hingste" dominerede, Renault blandede sig i toppen, og Albon var allerbagerst.

Carlos Sainz Jr. . Copyright BMF1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 31/8 2019 klokken 13:08

Tredje frie træning til Belgiens Grand Prix bød på en skyfri himmel og en lufttemperatur omkring de 27 grader.

Mercedes motoren er kendt for at have problemer når temperaturen overstiger de 28 grader, så de er stadigvæk okay indtil videre.

Det første kvarters tid forløb uden det store drama.

Til trods for at Gaslys uheldige periode i (stort set) hele sæsonen, så er det altså først om lørdagen på Spa han ødelagde spejlet på sin “nye” Toro Rosso-racer. Det betød, at han måtte få hjælp af sin ingeniør, til at få info om bagfrakommende trafik.

De to Haas-racere virker til igen at have problemer med at finde farten i raceren, og “sejlede” stille og roligt ned af listen. Grosjean er atter engang hurtigere end sin danske teamkammerat, men det er endnu uvist om teamet bare tester forskellige set-ups, eller om de giver den (næsten fuld) gas.

Lewis Hamilton skred ud og mistede kontrollen over sin Mercedes-racer i sving 12, hvilket resultere i at Hamiltons Mercedes tabte kampen mod barrieren, og at banefolkene måtte hive det røde flag frem fra gemmerne.

Kvalifikationen er kun to timer væk, så alle Mercedes-mekanikerne skal finde et ekstra gear frem for at kunne nå det.

Det er en uheldig situation for det tyske team, da tredje frie træning bliver brugt til at finpudse de indstillinger, og input, de har fået fra (testkører) Esteban Ocons simulator arbejde, siden i går aftes.

Men Hamilton kan trøste sig med at slutte på en 7. pladsen.

De to Ferrari-racere viser igen at de har overtaget i den her weekend, med en placering allerforrest til Leclerc, og Vettel lige bag sig. Men som sædvanlig skal man ikke være hurtig til at konkludere på noget, da Mercedes ofte har noget ekstra gemt i ærmet.

Spa-Francorchamps er med sine mange, og lange, langsider, en motorkrævende bane, som kræver hver en hk som motorleverandøren kan “samle i folden”.

Red Bull burde have feltets bedste chassis. Så meget tyder på, at den manglende fart i forhold til de to andre top-teams, er forårsaget af manglende power fra Hondas motor.

Sergio Perez har virkelig fundet farten i sin Racing Point-racer hen over sommeren, og slutter sessionen helt oppe som nr. seks.
Perez’ teamkammerat Stroll kørte nærmest om kap med de to Williams, da han sluttede helt nede som nr. 16.

Daniel Ricciardos hjelm. Honey badgerDaniel Ricciardos hjelm. Honey badger
Copyright Renault Sport


Daniel Ricciardo fik sat resten af midterfeltet og Red Bull, godt og grundigt på plads, med en plads som nr. fire, 0,338 foran sin gamle teamkammerat Verstappen.

Alexander Albon lå og sejlede rundt nede bag i, i sin nye bil, hvilket (gætter vi) ikke er det retvisende billede af englænderens evner bag et rat.

Kimi Räikkönen virker til at være kommet over sin skade, da han slutter på ottendepladsen lige foran sin teamkammerat.

McLaren kørerne “sejlede rundt i deres egen sø” nede som nr. 14 og 15, så nr. 4 i konstruktørmesterskabet, virker ikke til at blive den store trussel nede i midterfeltet.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:44.206 + 0.000 9
2. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:44.657 + 0.451 12
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:44.703 + 0.497 11
5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:45.312 + 1.106 11
7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:45.566 + 1.360 4
11. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:45.806 + 1.600 15
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:46.004 + 1.798 15
14. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:46.017 + 1.811 14
15. Lando Norris McLaren
P
1:46.270 + 2.064 13
18. George Russell Williams
P
1:47.858 + 3.652 14
19. Robert Kubica Williams
P
1:48.350 + 4.144 14
20. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:50.681 + 6.475 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari på rette vej Grosjean spottet hos Alfa »