Albons første dag hos Red Bull

Alexander Albon har været en del af Red Bull i hele 2019-sæsonen. Fredag i Belgien fik han så sin debut som kører for moder-teamet Red Bull.

Kinas Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 30/8 2019 klokken 18:08

Engelske Alexander Albon (som kører under Thailandsk flag), har haft en turbulent karriere i motorsport indtil videre.

Albon har aldrig opnået de store præstationer i junior-kategorierne, og han var tidligere Red Bull-junior - for senere at blive droppet kort tid efter.

I 2018 overraskede Albon de fleste, da Red Bull hev ham tilbage i “familien”, og tilbød ham at blive Toro Rosso-kører til 2019-sæsonen.

12 løb skulle der til for Albon at vise sit værd. Og 12 løb skulle der til, for at Gasly blev degraderet tilbage til Junior-teamet.

Alexander Albon fik nyheden om sin forfremmelse, første dag i F1’s sommerpause. Så han har ikke haft mange timer til at kunne forberede sig på det store skifte.

Alexander Albon til pressemødeAlexander Albon til pressemøde
Copyright Bil Magasinet BMF1


Selv om Albon siger, at de to biler i princippet begge to bare har fire hjul, så er en Formel 1-bil avanceret, og kræver tilvænning.

Den første dag på kontoret forløb smertefrit, og begge biler kom tilbage i pit fredag aften i god behold.

“Det føltes ikke så skidt derude” sagde han efter tredje træning og smilte.

“Det har været børne skridt for mig, og jeg har været ret afslappet.”

Dagen idag har mest handlet om at han skulle tilvænne sig bilen, og lære sine ingeniører at kende.

Selv udtaler han, at det giver lidt mere ro, at han starter bagerst til løbet. Det gør han, da Honda har skiftet motorenheden i Albon (og Kvyats) racere.

Albon ville alligevel gerne have været med i “kvalifikationskampen”, men ser det her som en mulighed for at lære bilen bedre at kende.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:44.123 + 0.000 28
2. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:44.753 + 0.630 30
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:44.969 + 0.846 28
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:45.015 + 0.892 26
5. Sergio Perez BWT Racing Point
P
1:45.117 + 0.994 25
6. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:45.394 + 1.271 20
7. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:45.708 + 1.585 25
8. Lance Stroll BWT Racing Point
P
1:45.732 + 1.609 21
9. Daniel Ricciardo Renault F1 Team
P
1:45.735 + 1.612 26
10. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:45.771 + 1.648 21
11. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:45.999 + 1.876 28
12. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:46.120 + 1.997 21
13. Nico Hülkenberg Renault F1 Team
P
1:46.209 + 2.086 26
15. Lando Norris McLaren
P
1:46.258 + 2.135 29
16. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:46.328 + 2.205 24
18. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:46.399 + 2.276 21
19. George Russell Williams
P
1:47.887 + 3.764 30
20. Robert Kubica Williams
P
1:48.331 + 4.208 32
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin i bunden Ferrari på rette vej »