Australiens GP: 3. frie træning. Vettel hurtigst

Sidste træning inden kvalifikationen. Nogle hold havde mere arbejde foran sig end andre, for at få deres racer helt klar, herunder Haas og ikke mindst McLaren. Lance Stroll i Williams stoppede træningen før tid.

Ferrari . Copyright Ferrari

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/3 2017 klokken 05:03

Det var tydeligt at se, at det er første løb i den nye sæson, der varmes op til.
Langt mere action fra start, end det vi normalt ser senere på sæsonen, men der var også mange der havde behov for at få nogle ting på plads.

Mange havde forventet, at Ferrari ville være holdet, de andre skulle slå, men sådan så det ikke ud under de første træninger.

Renault mekanikerne fik lidt ekstra arbejde, efter Palmers afkørsel. Så den genopbyggede bil skulle køreres ind.

Haas havde med Grosjean en rimelig god dag, fredag, mens Magnussen absolut ikke havde den bedste optakt, efter der var problemer med en vand lækage. Et problem der heldigvis er løst, hvorfor Kevin var sendt på ekstra arbejde, denne morgen.

Hos Sauber havde en helt anden udfordring, da de nu skulle have en frisk kører klar, efter Werhlein måtte trække sig, som følge af hans nakkeproblemer, som han pådrog sig i januar under Race of Champions.
Heldigvis havde Giovannazi allerede prøvet Sauber raceren under vintertesten.

Mens nogen altså havde fokus på, fortsat at få deres pakke til at fungere, var Mercedes og Ferrari ude og vise sit sande jeg.

Med 20 minutter tilbage af træningen, lykkedes det for Sebastian Vettel at kører sin Ferrari rundt i den hurtigste tid, der nogensinde er kørt på Albert Park.
1.23.380 kom han helt ned på, hvilket Mercedes ikke lige havde et svar på.

Vettel
Copyright Ferrari


For Haas viste Grosjean endnu engang vejen, ved at sætte nogle rigtig fine tider, der sendte hans Haas racer op i den øverste trediedel af feltet. Kevin fik også langt mere gang i sin racer, hvilket fik ham op i den øverste halvdel, kun tre tiendedele sekund efter Grosjean. I forhold den manglende tid i bilen for Kevin, er det godkendt.

Lance Stroll sikrede, at Williams mekanikerne ikke behøver at tænke over, hvad de nu skal bruge tiden til, inden kvalifikationen, da han satte raceren i vægen, med 10 minutter tilbage.
Det udråbte stortalent, så ud til at løbe tør for talent. Om det forholder sig sådan, eller om der var et mekanisk problem, får vi nok en udmelding om, inden kvalifikationen.

Stroll’s afkørsel, kostede vigtig tid på banen for de andre hold, der ellers lige var klar til at lave deres sidste skud, i forhold til at sætte deres racere perfekt op til kvalifikationen.

Det betød at træningen blev 10 minutter kortere end forventet.

Næste opgave, er kvalifikationen!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:23.380 + 0.000 12
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:23.859 + 0.479 12
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:23.870 + 0.490 12
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:23.988 + 0.608 10
6. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:25.092 + 1.712 15
7. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:25.581 + 2.201 11
10. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:26.138 + 2.758 11
11. Felipe Massa Williams
P
1:26.237 + 2.857 15
12. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:26.269 + 2.889 7
14. Fernando Alonso McLaren
P
1:26.556 + 3.176 7
15. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:26.699 + 3.319 9
17. Lance Stroll Williams
P
1:27.327 + 3.947 12
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Forbud mod Haas’ T-vinge Australiens GP: Kvalifikationen LIVE. Hamilton på »