Abu Dhabis GP: 2. frie træning. Bottas på toppen.

Den anden træning, blev afviklet mens mørket begyndte at falde, til fordel for banetemperaturen. Kampen i front mellem Mercedes og Red Bull var meget tæt, mens HAAS ingen var hurtige.

Michael Schumacher Abu Dhabis GP 2012 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/11 2018 klokken 15:11

Dagens anden træning i Abu Dhabi, giver et langt mere rigtigt billede af styrkeforholdet, da denne træning minder langt mere om det, som vi kan forvente til søndagens Grand Prix.

Temperaturen i luften var faldet til 26 grader, mens asfalt-temperaturen var faldet markant, helt ned til 30 grader.

Siden den første træning, har Chralie Whiting været ude og se nærmere på den ene TecPro barriere, der var begyndt at falde fra hinanden. Men man mente angiveligt ikke, at der var et stort problem med den, hvorfor 2. træning blev skudt i gang til tiden.

Ferrari, der var meget skuffende i første træning, havde noget at bevise i denne omgang. Men vi må også anerkende, at Ferrari brugte en god del tid på at teste deres 2019 frontvinge i første træning.

Kevin Magnussen havde en rigtig god 1. træning, hvilket betød at presset på Grosjean var øget, hvilket vi helt fra start af træningen, så påvirke franskmanden, der pressede hårdt på, for at følge med Kevin, hvilket sendte ham af banen.

Max Verstappen var ude for at se, om hans Red Bull kunne kører på skinner, da han røg ud over TecPro kantstenen, i sving 17. Det betød at han blev kaldt direkte i pit.

Det var tydeligt at se, på gentagelserne af uheldet, at han var oppe og glide på kantstenen, og at han ikke kunne komme væk. Det sendte ham direkte tilbage til garagen.

Efter den første halve time, sendte Ricciardo en besked til de andre om, at Red Bull er hurtige og at han vil gå efter at sikre Red Bull en sejr, som en afskedsgave, da han satte sin Red Bull racer op i front.

Men Kimi Räikkönen viste kort tid efter, at han havde samme mission, da han med friske Hyper Soft dæk, rykkede mere end 1,1 sekund i front af Ricciardo.

Vettel rykker efterfølgende op og var tæt på at gå forbi Kimi, men han sluttede en anelse langsommere.

Forbedringerne blev ved med at komme, hvilket blandt andet betød, at Grosjean pludselig fik det hele til at lykkes, hvilket sendte ham op lige bag de to Ferrarier på P3.

Ole Schack og de øvrige Red Bull mekanikere på Verstappens bil, brugte ikke meget mere end 15 minutter på, at få hans bil klar igen, hvilket den unge hollænder kvitterede med, ved at sætte Red Bull raceren op som nummer 2.

Omkring halvvejs inde i træningen, afprøvede Charles Leclerc hvor stærk hans Alfa Romeo Sauber var, da han fløj både ind og ud over den udskældte pølse kantsten, i sving 17. Noget han dog slap fra uden skader.

Fernando Alonso, der reelt var langsomste mand i første træning, da Kubica i Williams testede mange 2019 komponenter, havde en markant bedre anden træning, hvilket betød at han rykkede op i midt-feltet, lige efter manden der skal overtage hans bil i 2019, Carlos Sainz Jr.

Med en halv time igen, skiftede træningen over til løbssimulation, hvilket betød at tiderne blev markant langsommere. Kevin Magnussen i HAAS raceren, så meget stabile ud og var med fuld tank, kun omkring 3 sekunder langsommere end hans egen hurtigste tid.

De forskellige hold, ser naturligvis på hinanden, hvilket vi hørte over en radiomelding til Hamilton, da han fik en oplysning om, at hans dækslid med en tung racer, så bedre ud end forventet, men at Ferrari så ud til at have problemer med deres dækslid.

Et kik ned gennem feltet, viser at Mercedes og Red Bull, var de hurtigste. Bottas tog fronten for Mercedes, men Hamilton formåede kun at placere sig ind som nummer 4.

Räikkönen var igen hurtigste Ferrari mand, dog nede som nummer 5, lige foran Vettel i den anden Ferrari. Grosjean var bedst af resten, på P7, hvor han var blot var et halvt sekund efter Vettel. Magnussen var to tiendedele sekund efter Grosjean i denne træning, men Renaults Nico Hülkenberg lykkedes med at mase sig ind mellem de to HAAS racere.

Force India, der ofte er helt oppe i front, lykkedes kun med at sætte Ocon op som nummer 10, mens Perez var nede som nummer 14.

Trods motorproblemer for Toro Roso’s Gasly, mod slutningen af første træning, lykkedes det for franskmanden at sætte sin racer op som nummer 11, mens Hartley i den anden Toro Roso, roede rundt som nummer 16.
Alonso viste igen, at han er den hurtigste hos McLaren, da han satte den orange racer, der i denne weekend har ekstra bemaling i form af det spanske flag over motorhjelmen, op som nummer 13, mens Vandoorne var nede som nummer 18.

Alfa Romeo Sauber var igen langsomme, med Leclerc nede som nummer 15 og Ericsson som nummer 17. Bundskraberne var igen Williams, der fik æren af at have de to sidste pladser, med Stroll som den bedste af de to.



Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:37.236 + 0.000 37
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:37.280 + 0.044 32
3. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:37.428 + 0.192 31
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:37.443 + 0.207 35
5. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:37.461 + 0.225 40
6. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:37.569 + 0.333 39
7. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:38.060 + 0.824 30
9. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:38.318 + 1.082 30
13. Fernando Alonso McLaren
P
1:38.725 + 1.489 35
18. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:39.938 + 2.702 18
19. Lance Stroll Williams
P
1:40.046 + 2.810 33
20. Sergey Sirotkin Williams
P
1:40.935 + 3.699 39
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault-arrestation uden betydning Mercedes er ligeglade og satser på fælge »