Hvem er Robert Kubica?

Robert Kubica er et velkendt navn i F1-verdenen. Derfor vakte det glæde blandt mange F1-fans, da Williams bekræftede Kubica, som kører for 2019-sæsonen. Men hvem er ham den hurtige racerkører fra Polen? BMF1 har kigget nærmere på Robert Kubica.

Robert Kubica . Copyright Williams F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/11 2018 klokken 02:11

Torsdag d. 22. november er nok en dato, som en bestemt polsk racerkører vil huske resten af sin racerkarriere.

Robert Józef Kubica er en 33-årig racerkører fra Polen, som tidligere har slået sit navn fast i Formel 1-verdenen, men som nu gør sit genindtog i sporten fra 2019-sæsonen.

Robert Kubica til pressemøde i ØstrigRobert Kubica til pressemøde i Østrig
Copyright BMF1


Kubicas interesse for motorsport startede allerede i en tidlig alder, og allerede fra dag 1, var det tydeligt at talentet skinnede igennem.

I de første 3 år i den polske gokart-serie, vandt Kubica hele seks forskellige titler.
Derfor var der heller ikke tvivl om, at polakken skulle rykke over i en mere udfordrende racer-serie.

Valget faldt på den italienske juniorgokart-serie, og derfor blev ’teltpløkkerne' hevet op, og Kubica rykkede til Italien for at fortsætte sin gokart-karriere.

Kubica var flyvende fra start i den italienske serie, og vandt som den første udlænding nogensinde, serien i 1998, og formåede endda også at forsvare titlen igen året efter.

I 2002 blev Kubica tilknyttet Renaults kørerudviklings-program (nu kaldet Renault Sport Academy), som blev oprettet af Renault F1, for at hjælpe unge motorsportstalenter.

Robert Kubica med den humlebifarvede R30Robert Kubica med den humlebifarvede R30
Copyright Bridgestone Motorsport


Akademiet har tidligere haft navne i akademiet, som fx Haas-kører Romain Grosjean, tidligere F1-kører Heikki Kovalainen, og den famøse Pastor Maldonado, og har nu danske Christian Lundgaard i akademiet.

Kubica valgte så at køre det famøse Macau Grand Prix. Først i 2003 for Target Racing, og i 2004 for det britiske team Manor Motorsport.

I 2003 udgik han allerede på omgang 10. Året efter kom han stærkt tilbage og satte pole-position foran teamkammerat Lewis Hamilton, formåede at sætte hurtigste omgangstid, og mest imponerende; slog banerekorden.
Kubica måtte dog nøjes med en andenplads i løbet.

I 2005 var Kubica tilbage i Macau Grand Prix for Carlin Motorsport, men måtte endnu engang ’nøjes’ med en andenplads.

Samme år kørte Kubica for Epsilon Euskadi-teamet i den famøse Formula Renault 3.5 serie.

Med tre poles, fire sejre, og 11 ture på podiet (ud af 17 løb), kunne Kubica med 154 point kalde sig for vinder af mesterskabet, hele 38 point foran Adrián Vallés på andenpladsen.

Formula Renualt 3.5 mesterskabet, medførte også at Kubica skulle teste for Renaults F1-hold.

ZC	ZC
Copyright Renault F1


BMW Sauber havde fået øjnene op for den hurtige polak, og derfor blev han tilknyttet teamet, som officiel test- og reservekører fra 2006-sæsonen.

Kubica blev brugt til både at teste for teamet til fredagstræning, men også til private testsessioner.

På omgang 30 under Tysklands F1 Grand Prix kører canadieren Jacques Villeneuve galt i sin BMW Sauber-racer.

Efter uheldet klager Villeneuve over hovedpine, og teamet vælger derfor at indsætte Robert Kubica som kører til løbet i Ungarn, og dermed gøre ham til den første polske F1-kører.

Villeneuve forlod teamet kort tid efter, og dermed var Kubica blevet fast kører for teamet, hvilket fortsatte helt frem til slutningen af 2009-sæsonen.

Første gang Robert Kubica var ude for en meget alvorlig racer-ulykke, var under Canadas F1-GP i 2007.

Her forsøgte polakken, desværre uden held, at snige sin BMW Sauber-racer forbi Jarno Trullis Toyota.

De to biler ramte hinanden og Kubica mistede sin frontvinge, hvorefter polakken ramte væggen med 230 km/t, og bilen blev snurret igennem luften, med en maksimal påvirkning på ufattelige 75G(!).

En alvorlig hændelse, som heldigvis resulterede i, at Kubica kunne gå derfra relativt uskadt.

Første tur på pole-position i F1 kom allerede i Bahrain året efter, og kort tid efter fik Kubica sin første sejr, da han vandt det Canadiske Grand Prix.

Copyright Renault F1Copyright Renault F1
Copyright McLaren Group


Efter løbet i Canada førte Kubica faktisk mesterskabet, men hans chancer for at tage titlen blev svækket, da det nye 2009-reglement medførte, at BMW Sauber tidligt skiftede fokus over på at udvikle 2009-bilen i stedet for.

Til trods for syv podiepladser (ud af 17 løb), så måtte Kubica ’nøjes’ med fjerdepladsen i 2008-mesterskabet.

Fra 2010-sæsonen overtog Kubica sædet hos Renault, fra den dobbelte eks-verdensmester Fernando Alonso, og hans kørsel medførte faktisk, at Ferrari var interesserede i at ansætte ham, i stedet for Felipe Massa til 2011-sæsonen.

Copyright Renault F1Copyright Renault F1
Copyright Renault F1


Ferrari beholdte Massa til 2011-sæsonen, men valgte at lave en forhåndsaftale med Kubica, om at han skulle køre for dem i 2012-sæsonen.

2011 startede stærkt ud, da Kubica satte sessionens hurtigste tid, under Formel 1s vintertest i Valencia, men allerede få dage senere, nemlig d. 6. februar 2011, skete ulykken, som satte Kubicas motorsportskarriere på pause.

Under Ronde di Andora rallyløbet i Italien, kørte Kubica galt i sin Skoda Fabia-racer med høj fart, og sad fastklemt i mere end én time.

Ulykken var så alvorlig, at autoværnet var gået hele vejen igennem bilen og stak ud bagved.

Robert Kubica overlevede ulykken, men pådrog sig invaliderende skader på sin højre arm, som betød, at han mistede sit Formel 1-sæde.

Godt håndtryk med den beskadiget armGodt håndtryk med den beskadiget arm
Copyright BMF1


Det var et hårdt slag for den talentfulde polak, som af mange var blevet spået en stor fremtid, og allerede var anset som en kommende verdensmester i F1.

Til trods for de alvorlige skader og begrænset førlighed i højre hånd, så kæmpede Kubica sig tilbage til motorsporten igen, da han startede med at køre i Rally-mesterskabet igen i 2013.

Alle drømme om F1 var (næsten) slukket hos fans og Kubica selv. Men hvor der er en vilje er der en vej, og den vej kørte Kubica og Renault ned af sammen.

I 2017 valgte Renaults F1-team, at give sin gamle kører en test i én Formel 1-bil.

Testen gik så godt, at Renault valgte at give ham endnu en test-session efter løbet i Ungarn, for at evaluere hans evner, og vurdere hans muligheder for at køre for teamet i 2018-sæsonen.

Efter testene valgte Renault dog at give sædet til Carlos Sainz jr.

Kubica tester for WilliamsKubica tester for Williams
Copyright Williams F1


Williams fik øjnene op for, at polakken stadigvæk kunne køre stærkt i en F1-bil, til trods for hans manglende førlighed i højre arm.

Kubica testede for Williams-teamet på Silverstone, og endnu engang ugen efter i Ungarn, og kørte sig dermed i spil til et Williams-sæde, i stedet for den pensionerede Felipe Massa.

Williams-sædet gik til russeren Sergey Sirotkin, og Kubica måtte nøjes med en rolle som test- og udviklingskører, for de tidligere verdensmestre.

Kubica tester WilliamsKubica tester Williams
Copyright Williams F1


Kubicas arbejde i 2018-sæsonen, hans talent, og ikke mindst hans hurtighed (krydret med en god håndfuld millioner i sponsor-penge) har gjort, at Williams-teamet annoncerede Robert Kubica som kører for 2019-sæsonen.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ecclestone: Schumacher var en leder, det er Vettel Startopstilling til Abu Dhabis Grand Prix »