Mexicos GP: løbsoptakt

Formel 1-feltet er taget til Mexico for at køre sæsonens 20. Formel 1-Grand Prix. Derfor varmer BMF1 op med en løbsoptakt til en spændende weekend på Autódromo Hermanos Rodríguez.

Mexicos Grand Prix 2021 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/10 2022 klokken 18:10

Formel er taget op i højden til Mexico City, hvor der venter kørerene og fansene et løb med masser af underholdning, fest på tribunerne og intense dueller.

Det officielle navn til løbsweekenden er Formula 1 Gran Premio De La Ciudad De México 2022.

Autódromo Hermanos Rodríguez-banen er opkaldt efter Ricardo og Pedro Rodríguez, som er tidligere racerkørere.

Banen er 4,304 km lang, og har 17 sving, og 2 DRS-zoner, hvilket gør det til en af de mindre baner på kalenderen. Så der bliver tilbagelagt 71 omgange, når de røde lamper slukker på søndag. Det betyder, at kørerne skal køre 305,354 km.

Sergio Perez på hjemmebaneSergio Perez på hjemmebane
Copyright Red Bull/Getty Images


Første gang Formel 1 kiggede forbi, det var i 1962. Men første gang der officielt blev kørt F1 på banen, det var i 1963, hvor Jim Clark tog sejren. Faktisk var det i flere år sæsonafslutningsløbet for Formel 1.

Banen gjorde sit gentog tilbage i 2015, til stor glæde for de mexikanske fans. Glæden er ikke blevet mindre af, at Sergio Perez kører for verdensmestrene fra Red Bull.

Størstedelen af banen minder om det oprindelige design fra 1959, men banen er opdateret i nyere tid af Hermann Tilke. Mest interessant er det, at banen kører igennem det gamle Foro Sol-Baseball stadium, hvilket giver en af kalenderens fedeste og mest festlige stemningstribuner.

Lance Stroll Mexicos GP i Aston MartinLance Stroll Mexicos GP i Aston Martin
Copyright Aston Martin


Autódromo Hermanos Rodríguez i Mexico city er meget kendt for sin høje beliggenhed (over 2,2 km over havoverfladen). Det betyder, at iltindholdet i luften er lavere, ca. 25 %, end ved havniveau. Det gør det ekstra svært for kørerne at trække vejret. Forskning viser, at kroppens iltoptagelse (konditionen) falder med 5-7 % for hver 1000 meter, man er over havniveau.

Samtidig er det også hårdt for F1-bilerne i Mexico City. Den lavere iltmængde gør det sværere for forbrændingen i motorerne - hvilket i de senere år er hjulpet af turboerne.

Den tyndere luft gør også, at bilerne får svært ved at generere downforce. Derfor smider holdene også alt det downforce de kan på bilerne. Til trods for det så har bilerne mindre downforce i Mexico end på Monza.

Den tynde luft er også en udfordring for kølingen af motorerne, bremserne og dækkene.

Ikke overraskende er det, at hjemmebanehelten, Sergio Perez, er den der har mest opbakning på tribunerne, den her weekend. Specielt den enorme stadion-sektion skaber begejstring for hjemmebanepublikummet, når Perez kigger forbi.

Banerekorden (under løb) er sat tilbage i 2021, hvor Valtteri Bottas kørte en omgang i tiden 1:17.774.

Her er Pirellis baneinformation om banen i Mexico.Her er Pirellis baneinformation om banen i Mexico.
Copyright Pirelli


Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C2, medium C3 og bløde C4.

Pirelli har fastsat den nedre grænse for dæktryk til 1,62 bar for og 1,41 bar bagved. Cambervinklen må maksimalt være -3,25 grader foran og -1,75 grader bagved.

Pirelli har valgt denne type dæk, da dækkene ikke er så pressede oppe i Mexico. Energien dækkene bliver udsat for er ikke specielt høj, de har tilgengæld også dårligt greb i dem.

Banen er tit støvet i Mexico, og banen udvikler sig meget hen over weekenden, som der bliver kørt gummi i asfalten.

Autódromo Hermanos Rodríguez plejer at være Red Bull territorium, så det bliver interessant at se, om de kan tage pole position for tredje løb i træk.'

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« De Vries skal teste for Mercedes Hvem skal køre ved siden af Kevin i 2023? »