Silly season: Kørermarkedet 2022

Formel 1-karavanen holder aldrig stille, når det kommer til stoledansen om F1-sæderne. Selvom det er sommerferie, så giver BMF1 her et overblik over de nuværende kontrakter i Formel 1.

Vintertest 1 - Red Bull . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 6/8 2022 klokken 11:08

Mercedes: ledige sæder 0.
Lewis Hamilton er igang med første år af en to-årig aftale med Mercedes, så han har kontraktudløb i slutningen af 2023.

George Russell er igang med, hvad teamet kalder, en langvarig kontrakt. Så det sæde er også lukket ihvertfald 2023 med.

Ferrari: ledige sæder 0.
Charles Leclerc har en kontrakt med de røde hingste til og med 2024-sæsonen. Mon ikke han får en ny kontrakt inden da.

Carlos Sainz er faldet godt til hos Ferrari, og er igang med sit andet år for italienerne. Dog var der stor enighed om at fortsætte samarbejdet, og Sainz har fået en ny kontrakt, der udløber i slutningen af 2024.

Alpine: Ledige sæder 1.
Esteban Ocon er franskmand i et fransk team, og derfor er de også skabt for hinanden. Derfor har han også en længere kontrakt, der løber til og med 2024-sæsonen.

Hvad der skal ske i den anden side af garagen er endnu uvist. Teamet var opsat på at forlænge med Alonso, men han fik andre tanker.
Piastri fik sædet, men vil ikke have det. Så nu er sædet i princippet åbent. Det er dog forventet, at Daniel Ricciardo kommer tilbage.

Haas: Ledige sæder 1.
Kevin Magnussen er på en flerårig aftale med teamet, der udløber efter 2023-sæsonen.

Hvad der skal ske med Schumachers sæde er endnu uvist. Tyskeren er faldet til i teamet, men spørgsmålet er, om de vil gå andre græsgange. Kontrakten udløber ihvertfald i slutningen af 2022.

Aston Martin: Ledige sæder 0.
Lance Stroll er officielt ikke på en kontrakt med udløb, men han er også forventet at være der, så længe familien ejer Aston Martin-holdet.

Fernando Alonso slog benene væk under de fleste, da han skrev en ny kontrakt med Aston Martin. Spanieren ville have sikkerhed, så han fik en to-årig kontrakt til 2024.

Red Bull: ledige sæder 0.
Max Verstappen har kørt for Red Bull-familien siden 2015, og han har den længste kontrakt i Formel 1. Han skal være i teamet indtil (ihvertfald) 2028.

Perez kom ind fra sidelinjen og fik sit Red Bull sæde i sin karrieres efterår, men teamet har alligevel givet ham en ny kontrakt, der løber til slut 2024.

Alfa Romeo: ledige sæder 1.
Valtteri Bottas sluttede sit Mercedes-eventyr i 2021 og startede hos sin nye schweiziske familie i år. Her har han fået en længerevarende kontrakt, der løber til ihvertfald 2024.

Guanyu Zhou har kørt en stabil sæson, men indtil videre løber kineserens kontrakt kun i 2022.

AlphTauri: Ledige sæder 1.
Pierre Gasly er teamets store stjerne. Derfor var der heller ikke den store tøven, da de annoncerede, at franskmanden fortsætter 2023-sæsonen ud. Dog skal de nok ikke forvente, at han bliver ret meget længere.

Yuki Tsunoda har leveret store resultater, men også nogle virkelige skidte præstationer. Derfor har Red Bull heller ikke haft travlt med at annoncere japaneren til 2023 sæsonen. Så kontrakten udløber (lige nu) i slut 2022.

Williams: ledige sæder 1.
Alexander Albon er netop blevet tilbudt en ny kontrakt, der løber til slut 2024.

Nicholas Latifi har spændt buen i 2022, og tilfører teamet masser af canadiske dollars. På papiret er canadieren dog kun bundet til og med 2022.

McLaren: ledige sæder 0
Lando Norris er teamets store stjerne, til trods for, at det faktisk var dét, Daniel Ricciardo blev hevet ind for. Norris har fået en ny kontrakt til slut 2025, så han bliver lidt endnu.

Daniel Ricciardo er dog mere usikker på sin fremtid. Han har på papiret en kontrakt med McLaren til slutningen af 2023, men teamet har meddelt, at de gerne vil ud af kontrakten.
McLaren vil gerne gøre plads til en anden kører, nemlig Oscar Piastri.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Medie: Ricciardo færdig hos McLaren Marko: Ferrari gør næsten alt forkert »