BMF1’s Power Ranking 2020: Teamene

Formel 1-sæsonen er slut og redaktionen på BMF1 har taget et tilbageblik på de enkelte teams og deres præstationer i 2020. Her kan du læse vores dom.

Steiermarks Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 20/12 2020 klokken 17:12

Foruden en Power Rating af de enkelte Formel 1-køreres præstationer i 2020 har BMF1s redaktion også givet karakterer til de enkelte teams.

Årets Power Rating 2020 for teams er baseret på et gennemsnit af vurderingen fra otte af redaktionens skribenter. Hver skribent har endvidere skrevet sin personlige bedømmelse af to tilfældigt valgte teams. Samtlige kørere er vurderet på en skala fra 1-10, hvor 10 er bedst.

Hvis du er uenig eller enig, er du velkommen til at afgive din egen stemme i feedet under artiklen eller på BMF1s Facebook-side.

TEAMS

Abu Dhabis Grand Prix 2020. Ferrari tager afsked med Sebastian VettelAbu Dhabis Grand Prix 2020. Ferrari tager afsked med Sebastian Vettel
Copyright Ferrari


1. Mercedes AMG - 9,6

Skribent: Nicki Skaaning

Mercedes’ 2020-racer har for syvende sæson i træk været pejlemærket for udviklingen af moderne Formel 1-biler og motorer. Teamet har på imponerende vis slået rekorder og høstet pokaler i stribevis, og der er intet, der tyder på, at de træder ned fra tronen til næste sæson. Succes tiltrækker talent, og Mercedes har nogle af de bedste ingeniører og kørere. Derfor bliver Mercedes ved med at have fat i den lange ende i Formel 1.

2. Red Bull - 9,1

Skribent: Peter Hartig

Midt i kampens hede glemmer man let, at Red Bull er et privat team med betydelig færre ressourcer end nærmeste konkurrent, mastodonten Mercedes AMG. Alligevel er det lykkedes energidrikteamet at gnubbe dæk med sin tyske konkurrent og udstille Brackley-teamets svagheder på bestemte baner. Max Verstappens to sejre i sæsonen og teamets andenplads i konstruktørmesterskabet foran fabriker som McLaren, Renault og Ferrari er en præstation ud over det sædvanlige. Motorsamarbejdet med Honda har over sæsonen udviklet sig meget positivt.

3. McLaren - 8,8

Skribent: Simon Kraglund

McLaren har haft en meget stærk 2020-sæson, hvor de i sidste løb sikrede sig tredjepladsen i konstruktørernes mesterskab. Jeg har personligt givet McLaren en meget høj karakter, og det skyldes, at holdet i store dele af sæsonen ikke havde den tredjebedste bil. McLarens kørere viste sig at være mere stabile end Racing Points og Renaults kørere. Derudover var det britiske hold stærkere rent organisatorisk end eksempelvis Racing Point, som mistede en del point på grund af dårlige strategivalg. Det historiske britiske hold bliver kun bedre og bedre.

Tyrkiets Grand Prix 2020. Lewis Hamilton vinder løbet og sit syvende VMTyrkiets Grand Prix 2020. Lewis Hamilton vinder løbet og sit syvende VM
Copyright Mercedes AMG


4. Renault F1 Team - 7,8

Skribent: Frederik Langebeck

For første gang, siden holdet vendte tilbage til F1 i 2016, lykkedes det Renault at slutte i top tre, og Cyril Abiteboul måtte derfor lade sig tatovere på befaling af Daniel Ricciardo. Holdet fik dog aldrig helt deres maskineri til at føre dem helt derop, hvor det er rigtig sjovt. Dog med udvikling i performance, som på Spa, hvor det blev til en placering som nr. fire og fem. Derfra blev banerne med lav downforce faktisk noget, der passede Renault godt, og de lignende et hold, som en overgang kunne slutte som ‘best of the rest’, hvis det dog ikke lige var for Racing Point og McLaren.

5. Racing Point - 7,2

Skribent: Simon Kraglund

Allerede under vintertesten blev Racing Points racer kaldt for den “Pinkfarvede Mercedes”, fordi det lignede en kopi af Mercedes-raceren fra 2019. Af den årsag var der meget hype omkring Racing Point-holdet. Det kommende Aston Martin-hold havde den tredjebedste bil i denne sæson, og derfor er det skuffende for dem, at de ikke sluttede på tred jepladsen. Lance Stroll fandt aldrig fodfæstet efter sin ulykke på Mugello. Hvis canadieren var i form, ville situationen nok have set anderledes ud. Holdet har taget et stort skridt fra 2019 til nu.

5. AlphaTauri - 7,2

Skribent: Jesper Emke Clausen

AlphaTauri deler placering med Racing Point i vores Power Rating. AlphaTauri har haft en hæderlig sæson i 2020. En uventet sejr på Monza til Pierre Gasly gav teamet et ekstra boost. På trods af at AlphaTauri kører med aflagte Red Bull-dele, formår teamet alligevel at få det meste ud af det og kæmpe med de andre teams i midterfeltet. Teamet har kunnet score point i næsten alle sæsonens løb. Gasly føler sig bedre tilpas hos AlphaTauri end hos Red Bull og har nemmere ved at præstere. Det hjælper hele teamet.

Abu Dhabis Grand Prix 2020. Sidste løb hos BWT Racing Point for Sergio PerezAbu Dhabis Grand Prix 2020. Sidste løb hos BWT Racing Point for Sergio Perez
Copyright BWT Racing Point


6. Alfa Romeo - 5,0

Skribent: Frederik Langebeck

Efter at være gået fra at have den stærkeste motor i 2019 fra Ferrari til den dårligste i 2020, må Alfa Romeo være tilfredse med året. Giovinazzi hentede to point i sæsonens første løb, men derfra blev det svært. Holdet måtte vente hele syv uger på point, som Kimi Räikkönen skrabede sammen på hjemmebanen Mugello med en placering som nummer ni. Giovonazzi tog endnu et point i Tyskland før duoen leverede på Imola, hvor de begge scorede point. Dermed sluttede Alfa Romeo samlet som nummer otte i konstruktørernes VM, hvilket må være godkendt givet de midler, de har haft til rådighed.

7. Williams F1 - 4,2

Skribent: Jesper Emke Clausen

Det er svært ikke at have ondt af Williams, men de dårlige resultater i 2020 er resultatet af flere års forsømmelser og mismanagement: Ingen penge, ingen point, ingen teamledelse og værst af alt en ubrugelig bil. Og konsekvensen blev da også, at Claire Williams måtte sælge og forlade teamet. Sportsligt bliver det nok først bedre i 2022 - eneste lyspunkt i teamet er supertalentet George Russell, men til den tid, er han nok også væk.

8. Ferrari - 3,3

Skribent: Peter Hartig

Gamle Enzo ville vende sig i sin grav, hvis han så resultattavlen for 2020. Ferrari sluttede ellers på andenpladsen i 2019 og startede tilsvarende lovende i 2020, men så holdt hingstens seletøj ikke længere. Efter en meget omtalt “Fuel Gate”-sag, blev Ferrari pålagt at ændre på sin brændstoftilførsel, som tydeligvis gav dem ekstra speed. FIAs undersøgelse er mørkelagt, og ingen ved derfor, hvad italienernes forseelse reelt gik ud på. Men dommen resulterede i markant langsommere biler, og herefter er det gået stejlt ned ad bakke for “il Cavalino Rapante”, den stejlende hingst. En rædselsfuld sæson, for nu at sige det mildt.

Englands Grand Prix 2020. Kevin Magnussen udgår på første omgangEnglands Grand Prix 2020. Kevin Magnussen udgår på første omgang
Copyright Haas F1


9. Haas F1 - 2,6

Skribent: Nicki Skaaning

Haas’ VF20-racer var en forbedring i forhold til VF19-versionen. Men ved sæsonafslutningen var VF20-raceren alligevel feltets langsommeste racer. Dækproblemerne var fortid i 2020, og kørerne udtalte flere gange, at bilen faktisk kørte godt - den var bare ALT for langsom. Haas-racerens potentiale blev holdt tilbage af en foruroligende langsom Ferrari-motor, og et “corona-budget”, der stoppede al udvikling af raceren. Disse to ting kombineret var det, der sendte Haas ned på teamets hidtil laveste placering i konstruktørmesterskabet.

Enig? Uenig? Skriv gerne din mening i tråden herunder.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F1 tester 100% bæredygtigt brændstof Hamilton roser Red Bull-beslutning »