Sakhir GP; løbsresumé: Mercedes forærer sejren til Perez

Mercedes gik fra at have alt under kontrol til at smide det hele ud i sandet, da en sen Virtual Safetycar kastede grus i maskineriet hos det ellers stabile Mercedes hold. Sergio Perez udnyttede situationen og fik sin karrieres første sejr.

Sakhirs Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Frederik Langebeck (fl@bmf1.dk) d. 6/12 2020 klokken 20:12

Det så ellers ud til at starte som normalt for Mercedes på de to første pladser, hvor Bottas var på pole og Russell sad klar lige bag ham. Russell havde forud for løbet udtrykt bekymring for sin start, men det blev hurtigt glemt, da han overtog føringen fra Bottas ind i første sving.

Russell skabte hurtigt et godt forspring til Bottas, mens Verstappen og Leclerc var ude efter de første tre sving. Leclerc var en smule for optimistisk i et overhalingsforsøg på Sergio Perez, der omvendt heller ikke gjorde situationen bedre ved at dreje direkte ind foran Leclerc. Som resultat blev Perez sendt rundt i en snurretur, hvilket tvang Verstappen til at undvige. Desværre for hollænderen løb han først tør for asfalt, dernæst grus, og han måtte således ende løbet i barrieren med et smadret hjulophæng. I øvrigt parkerede Leclerc lige bag ham. Perez fik kæmpet sig tilbage til pitten og måtte således igang med den lange tur tilbage gennem feltet.

Derved syntes vejen fuldstændig banet for Russell, der ikke satte en fod forkert. Den unge englænder lignede til forveksling den Hamilton, vi er vant til at se i front. Efter første pit-stop havde Russell udbygget sin føring til over otte sekunder.

En virtuel safetycar blev indført grundet en strandet Latifi i sin Williams, og det varede ikke længe inden, at den anden Williams, denne gang kørt af debutanten Jack Aitken, sparkede gang i den onde spiral, der endte med at sætte Mercedes helt ud af spillet. For den virtuelle safetycar blev opgraderet til den menneskelige udgave, og det betød endnu engang travlhed i pitten. Faktisk så meget travlhed, at Mercedes besluttede sig for at kalde Russell og Bottas ind samtidig. Russell kom relativt hurtigt afsted og ud i føring, mens Bottas endte med at blive holdende i pitten i plus 27 sekunder, da teamet midt i det hele havde tabt overblikket over, hvilke dæk der hørte til hvem.

Det betød i sidste ende, at Bottas fik monteret sine gamle hard dæk, mens Russell ligeledes blev kaldt ind omgangen efter. Det blev samtidig meddelt, at Russell efter løbet ville blive undersøgt for at have kørt med en blanding af dæk fra både ham og Bottas.

Alt dette spillede sejren direkte i hænderne på Perez, der i ly af alt kaosset havde kørt sig op som nummer tre inden Mercedes' dæk-fadæse.

På omgang 69 var top 10 derfor Perez foran Ocon, Stroll, Bottas, Russell, Sainz, Ricciardo, Kvyat, Gasly og Albon.

Russell kørte sig hurtigt forbi Bottas, Stroll og til sidst Ocon, og derfra faldt hjertet endnu engang hele vejen ud igennem bunden af raceren, da Russell over radioen blev meddelt, at han havde en sivepunktering på sit ene bagdæk. Han måtte derfor endnu engang i pit og sluttede løbet som nummer otte og med tre point på kontoen. (Et ekstra point for hurtigste omgang)

Perez kunne derfor trille først over stregen til sin første sejr i karrieren - og som det står lige nu, må det siges at være et passende tidspunkt, hvis mexicaneren da ikke har formået endnu at overbevise eksempelvis Red Bull om, at han nok er mere værd at satse på end Albon, der endte løbet som nummer seks.

Ocon tog sig af andenpladsen med den anden Racing Point i form af Stroll på trejdepladsen. Sainz blev nummer fire foran Ricciardo, Albon, Kvyat og Bottas. Russell and Norris tog sig af de sidste to pladser i top 10.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Grosjean kører ikke i Abu Dhabi Sakhirs GP: Dagen Derpå »