Baner - Sepang



Sepang


2015 Info
Land Malaysia
Længde 5543 m
Antal omgange 58
Løbslængde 321.494 km


De seneste vindere på Sepang

År Kører Team Tid
2017 Max Verstappen Red Bull Racing 1T30:01.290
2016 Daniel Ricciardo Red Bull Racing 1T37:12.776
2015 Sebastian Vettel Ferrari 1T41:05.793
2014 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1T40:25.974
2013 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1T38:56.681
2012 Fernando Alonso Ferrari 1T44:51.812
2010 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1T33:48.412
2009 Jenson Button Brawn GP 55:30.622
2008 Kimi Räikkönen Ferrari 1T30:00.000
2007 Fernando Alonso McLaren 1T32:14.930


De seneste pole positions på Sepang

År Kører Team Tid
2017 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:30.076
2016 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:32.850
2015 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:49.834
2014 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:59.431
2013 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:49.674
2012 Lewis Hamilton McLaren 1:36.219
2010 Mark Webber Red Bull Racing 1:49.327
2009 Jenson Button Brawn GP 1:35.181
2008 Felipe Massa Ferrari 1:35.748
2007 Felipe Massa Ferrari 1:35.043




Sepang
Copyright Mercedes AMG




Sepang
Copyright Mercedes AMG


HISTORIE:

Med sin debut på Formel 1-kalenderen i 1999, blev Sepang-banen i Malaysia den første af det nye kuld baner, der er designet af Hermann Tilke.

Åbningsløbet var det næstsidste løb i 1999-sæsonen og så Michael Schumacher (Ferrari) vende tilbage til som løbskører efter sit uheld på Silverstone tidligere på året. Det blev et comeback, hvor han viste, at det burde være ham og ikke Eddie Ervine, der skulle have været holdets titeludfordre det år. Det blev dog Irvine, der vandt løbet, efter at Schumacher havde ladet ham komme forbi for, at Irvine skulle beholde chancen for at vinde mesterskabet.

Ferrari blev imidlertid diskvalificeret, da det blev fundet, at bargeboardene havde forkerte mål, hvilket gjorde Mika Häkkinen (McLaren) til verdensmester. Diskvalifikationen blev dog appeleret med en frikendelse til følje, hvorefter Häkkinen måtte vente til det sidste løb på Suzuka, før han kunne kalde sig dobbelt verdensmester.

BANEN:

Sepang er en ultramoderne bane med alt hvad dertil hører af servicemuligheder for holdene, inklusiv et af de mest moderne lægeservices, hvis uheldet skulle være ude.

Som Tilke har det for vane, har Sepang samme udformning af langsiderne som vi så det i Bahrain. En langside hvor farten for enden bliver meget høj, og som ender i et skarpt sving hvor der skal en kraftig nedbremsning.

Som tilskuer har man gode forhold i Malaysia. Flotte tribuner ud til spændende sving, og den smukt svungne bane er blandt mange køreres favoritter.

Banen er fysisk krævende, med flere højhastighedskombinationer, der virkelig stiller krav til materiellet.

Den 5.543 meter lange bane er mindst 16 meter bred hele banen rundt. Dette giver gode overhalingsmuligheder under nedbremsningerne. Den meget jævne overflade, sikrer godt greb under de meget kraftige nedbremsninger.

Der køres 310,408 km hvilket i omgange bliver til i alt 56.

Banen ligger meget tæt på lufthavnen i Kuala Lumpur og forholdene omkring banen for tilskuere og Pit Crew er sublime.


Banen
Banenavn Sepang
By Kuala Lumpur
Tidszone 7 timer foran Danmark
Første Grand Prix 17. oktober 1999
Antal Grand Prixer 18
Hjemmeside https://www.sepangcircuit.com/ //
Rekorder (1999 Layout)
Banerekord - Pole 1:32.582, Fernando Alonso (2005)
Banerekord - Løb 1:34.223, Juan Pablo Montoya(2004)
Hurtigste løb 1T30:40.529,Giancarlo Fisichella (2006)
Årets Løb
Omgangslængde 5,543 km
Omgange i løbet 56
Løbsdistance 310.408 km