Williams stolt af ikke at være et B-team

Williams vil ikke benytte teknologi, komponenter og stumper fra andre konstruktører men vil hellere bygge deres biler selv – i modsætning til teams som Toro Rosso og Haas

Williams ROCiT . Copyright Williams F1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 12/2 2019 klokken 11:02

I 2018 endte William på sidstepladsen i konstruktørernes mesterskab. På trods af dette vil man hos Williams stadig være uafhængige af andre og er stolte over ikke at være et B-team.

"Vi er utroligt stolte af at bygge vores egne biler selv", siger teamchef Claire Williams under præsentationen af den nye lakering og den nye sponsor ROKiT. "I min optik er det selve Formel 1‘s DNA, og det skal ikke udvandes, så Formel 1 til sidst kun bliver en lang reservedelsliste."

Partnerskabet mellem Haas og Ferrari eller Toro Rosso og Red Bull, som deler meget af deres teknik og teknologi, gør det svært at være en "ægte" konstruktør, mener Claire Williams. "Det var også en af årsagerne til, at vi landede på 10. pladsen sidste år".

Problemet er reglementet, mener Williams, som håber, at det nye reglement fra 2021 betyder, at udvekslingen af dele og teknologier mellem de forskellige teams, bliver begrænset.

Claire WilliamsClaire Williams
Copyright Williams F1


"Vi mener, at det er det rigtige at gøre. Vi ved, at Formel 1 kommer til at ændre sig fra 2021, og at teams som vores kan få fordel af ændringerne i reglementet", siger Williams.

Williams er det næst ældste private team i Formel 1 efter McLaren. Teamet blev grundlagt af Frank Williams, og deres første grand prix blev kørt i 1977. En overgang var Williams det mest succesrige team i Formel 1 med syv kører- og ni konstruktørsmesterskaber i motorsportens kongeklasse.

De store succeser ligger dog langt tilbage. I 2012 overraskede Pastor Maldonado alt og alle ved at vinde for Williams i Barcelona – efter otte år uden løbssejre for holdet. Den sidste VM-titel med Jacques Villeneuve (1997) ligger 22 år tilbage.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« HAAS svære år McLaren bekræfter »