Ungarns GP: Løbsresumé - Sejr til Verstappen

Max Verstappen kørte fra 10. startplads op til sejren. Ferraris strateger tabte igen det hele på gulvet. Kevin Magnussen blev bortdømt af løbskommissærerne igen.

Ungarns Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 31/7 2022 klokken 15:07

Løbet blev kørt på en overskyet Hungaroring men regnen kom aldrig til at være en faktor.

George Russell tog pole position i lørdagens kvalifikation og skal starte foran de to Ferrarier. Gasly starter fra pitten.

Inden løbet har Max Verstappen fået skiftet en del af motoren men det er indenfor reglerne så han beholder sin P10 startplads.

Starten

Varmt og tørt på banen men vejrudsigten truer med byger i løbet af de næste to timer hvor der skal køres.

Starten blev taget perfekt af George Russell som formår at holde en agressiv Sainz bag sig. Alle kører pænt og Lewis Hamilton er den store vinder og går fra P7 til P5 på første omgang. Verstappen har også avanceret to pladser og ligger P8.

USA 2014USA 2014
Copyright Mercedes AMG


Virtual safety car på første omgang - der ligger nogle kulfiber-dele fra Albons Williams-racer på banen - disse bliver hurtig fjernet og så kører de igen. Det var en kollision med Vettel som ødelagde Albons frontvinge.

Med det samme får Russell et forspring på 2,7s. Ligesom i sidste weekend i Frankrig har Russell udnyttet genstarten til at vinde tid mens Sainz ligner en der har sovet da løbet blev givet frit.

Sort-orange flag til Kevin

På omgang 6 får Kevin Magnussen det kontroversielle sort-orange flag som betyder at han har en mekanisk fejl som han skal køre i pit og få rettet - typisk en løst hængende del på raceren. Magnussen kører derefter i pit og får en ny frontvinge, hvilket sender ham ned på P20 i løbet, nu på hard-dækket.

Der røg muligheden for point desværre nok for danskeren.

Omkring omgang 13 klager Verstappen over at hans gearskift ikke fungerer - Red Bull forsøger at løse det over radioen men problemerne gør det svært for Verstappen at indhente Lewis Hamilton som ligger oppe på P4.

Første pitstop-runde

Norris har tabt en del pladser og blev passeret af begge Red bull og begge Alpine racere. Derfor giver det god mening at McLaren forsøger et under-cut på en eller to Alpine-racere.

Imens har Sainz indhentet Russell oppe forrest i løbet. Russell startede på soft-dækket og nu ser Ferrarierne stærke ud på deres medium-dæk på begge racere.

Sainz bliver kaldt i pit på radioen, men han kører videre alligevel. Imens kører Russell i pit. Måske en strategisk manøvre fra Ferrari?

Verstappen går også i pit men alle kigger på Ferrari - den næste omgang (18) kommer Sainz ind og kommer ud i direkte duel med Russell. Sainz havde et langt stop og kommer ud bag Ocon og Russell.

Sainz får passeret Ocon på næste omgang mens Leclerc taber lidt tid ude foran sammenlignet med Russell. Imens går både Perez og Hamilton i pit. Hamilton kommer ud bag Verstappen der dermed ligger til at blive P4 i løbet.

Først på omgang 21 kommer Leclerc ind fra føring. 2,9s og han kommer ud mellem Russell og Sainz. Leclerc formår dermed at overhale sin holdkammerat.

Pitstop til Charles LeclercPitstop til Charles Leclerc
Copyright Ferrari Media


Kampen om føringen

På omgang 27 har Leclerc indhentet George Russell som fører løbet. Hungaroring er ikke nem at overhale på men Leclerc er hurtig og har DRS.

Russell kæmper hårdt for sin sag og det er en tæt duel mellem de to. Kan de fortsætte 40 omgange med det pres?

På omgang 31 bliver Russell udbremset for enden af langsiden og så er Leclerc i front.

På omgang 35 har Tsunoda en snurretur i sving 7 - lignede en kørerfejl på vej ud af svinget.

Anden pitstop-runde

Max Verstappen sigter nu efter podiet og går i pit. Dette tvinger Russell i pit og dermed tvinges Leclerc også i pit. Leclerc får hard-dæk på mens Verstappen og Russell er på medium.

Leclerc kan slet ikke få varme i sine dæk og bliver overhalet af Verstappen som nu de-facto fører løbet, da Sainz og Hamilton foran, har endnu et stop der mangler. Ny taktik-brøler af Ferrari? Det kommer an på hvor længe medium-dækket kan holde for Verstappen.

Kæmpe fejl af Verstappen

Drama på slutningen af omgang 41!
Max Verstappen mister kontrollen og snurrer rundt. Leclerc overhaler med det samme. Der har været lidt meldinger om regn så nu kigger alle op mod himlen i Budapest.

Verstappen kæmper sig nu frem igen og er tæt på Leclerc igen og har DRS, mens kørerne starter omgang 44. På omgang 45 er Verstappen forbi igen. Hard-dækket er bare alt for langsomt i forhold til medium så Leclerc kan intet gøre. Verstappen fører dermed de-facto løbet...igen.

De sidste stop

Sainz tager sit andet stop på omgang 48 (til soft) mens Hamilton nu fører løbet men er ét pitstop bagud. Hvor længe vil han vente før han angiveligt stopper for at få soft-dæk på.

Derefter er det Verstappen, Leclerc, Russell, Sainz, Perez.

Leclerc kæmper stadig med sine hard-dæk og bliver presset af Russell.

Imens går Lewis Hamilton i pit og får soft-dæk på. Hamilton er nu P10 med friske soft-dæk og under 20 omgange til mål.

På omgang 54 kan Leclerc ikke holde Russell bag sig længere. Russell hopper op på andenpladsen. Én omgang senere går Leclerc i pit og tager et nyt sæt soft-dæk men skaden er sket. Han ligger nu på sjettepladsen og kun et mirakel kan redde hans dag.

10 omgange til mål

Verstappen fører stadig men øjnene er på Mercedes-kørerne. Russell ligger P2 mens Lewis Hamilton nærmer sig P3 hvis han kan komme forbi Sainz. Hamilton har farten til at gøre det.

Længere tilbage ligger Haas-kørerne på P15 og P16 med Mick Schumacher forrest. Ikke den weekend de havde håbet på - Magnussens løb var væk da han blev tvunget i pit i starten af løbet.

På omgang 63 sætter Hamilton overhalingen ind og Sainz kan intet gøre. Begge Mercedes-kører er nu på podiet mens Verstappen har 10s forspring oppe foran.

Hamilton fortsætter sit stormløb mod podiet og overhaler nu også Russell. Hamilton tager andenpladsen fra Russell.

5 omgange til mål

Sainz har stadig muligheden for at snuppe tredjepladsen fra George Russell. Sainz har soft-dæk på mens Russell har meget gamle medium-dæk.

Med kun 3 omgange til mål må Bottas parkere sin racer på vej ind i sving 11 - Ferrari-motoren satte bare ud, melder Bottas på radioen. Dette giver endnu en virtual safety car men der er ikke langt til mål.

Regn på sidste omgang

VSC slutter hurtigt igen med mere en én omgang til mål - Russell melder nu at det regner tungt på banen. Alt kan ske nu!

På sidste omgang har Verstappen stadig 9s forspring og han tager sejren! Med Lewis Hamilton og George Russell sammen på podiet ligesom i Frankrig!

Sejr nr 8 til Verstappen i 2022-sæsonen. Denne gang fra P10 på start-gridden.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 10. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T39:35.912 2 25
2. 7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T39:43.746 2 19
3. 1. George Russell Mercedes AMG
P
1T39:48.249 2 15
4. 2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T39:50.491 2 12
5. 11. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1T39:51.600 2 10
6. 3. Charles Leclerc Ferrari
P
1T39:51.959 2 8
7. 4. Lando Norris McLaren
P
1T40:54.212 2 6
8. 6. Fernando Alonso Alpine F1
P
69 omg. 2 4
9. 5. Esteban Ocon Alpine F1
P
69 omg. 2 2
10. 18. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
69 omg. 2 1
11. 14. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
69 omg. 2 0
12. 19. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
69 omg. 2 0
14. 15. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
69 omg. 2 0
15. 9. Daniel Ricciardo McLaren
P
69 omg. 2 0
16. 13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
69 omg. 2 0
17. 17. Alexander Albon Williams
P
69 omg. 2 0
18. 20. Nicholas Latifi Williams
P
69 omg. 2 0
19. 16. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
68 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP - Kvalifikationen LIVE: Russell på pole Breaking: Alonso til Aston Martin i 2023 »