Toscanas GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er stadigvæk i Italien, hvor Mugello danner ramme for weekendens racerløb. Her er hvad der skete i 2. frie træning.

Toscanas Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 11/9 2020 klokken 17:09

Formel 1-karavanen er godt igang med sin anden løbsweekend i Italien, hvor Ferraris egen hjemmebane, Mugello, lægger asfalt til weekendens festligheder.

Første frie træning var første gang nogensinde, at flere af kørerne kørte på den populære racerbane. En bane som med sine 5,245 km er yderst populær blandt kørerne, bl.a. for sine hurtige sving. Derfor kræver det også fuld gas fra motoren i 46,9 % af omgangen, og massere af downforce på bilerne.

Med 29 grader i luften og 45 grader på asfalten, var det en smuk og solrig session i naturskønne omgivelser på Mugello.

Banen optræder for første gang i F1-sammenhæng, så derfor er det ukendt land for størstedelen af holdene, hvor grænserne for bremsepunkter og dækslid stadigvæk er ukendt terræn.

Dækkene til weekenden er de tre hårdeste compounds fra Pirelli, nemlig det hårde C1, medium C2 og bløde C3.

Efter de seneste dages heftige nyheder om, at Sergio Perez har mistet sit sæde i næste sæson, er der kommet ekstra pres på Alfa Romeo- og Haas-kørerne.

Ferrari har krav på det ene Alfa’-sæde, så der er reelt kun tre ledige sæder tilbage. Så resten af kørerne forsøger at finde et ekstra gear frem fra gemmerne, for at sikre deres fremtid i F1. Derfor var Haas-drengene også nogle af de første til at indtage asfalten.

Der gik dog ikke mere end 12 minutter, før Romain Grosjean meldte om mislyde fra raceren. Derfor kørte han roligt i pit og melder over radioen, at batteriet (til hybrid-delen i motoren) ikke bliver ladet op. Derfor måtte franskmanden pænt se på fra sidelinjen, mens problemet blev løst.

Ferraris nostalgiske vin-røde-farve er ikke et hemmeligt trick til at få ekstra skub i den “stejlende hingst”, men en hyldest til Ferraris første racere i Formel 1.

Som ejer af banen er Ferrari det hold med flest brugbare data op til løbsweekenden, hvilket burde hjælpe teamet i den rigtige retning med opsætning af raceren. Charles Leclerc endte dog alligevel med at overstyre og flatspotte sine hard-dæk og køre en tur i gruset.

Sebastian Vettel meldte senere over radioen, at det ikke var nok med en enkelt nedkølingsomgang for at køle dækkene ned, og kunne køre én flyvende omgang mere.

Mercedes virker igen til at have feltets stærkeste racer, men det virker til at Mercedes-raceren gerne vil understyre i svingene, hvilket koster dyrt. Det kunne man dog ikke se på tiderne, da teamet slog banerekorden flere gange.

Bottas har oplevet flere problemer med sine starter i 2020-sæsonen. Derfor så man også en prøvestart fra finnen i 2. frie træning. Det virker dog stadigvæk til at drille Bottas. Hamilton prøvede det senere i træningen, og her sad den lige i skabet for verdensmesteren.

Red Bull ligner en stærk konkurrent til Mercedes i den her weekend, og specielt Max Verstappen ser ud til at score en pokal med hjem på søndag. Albon er stadigvæk langt fra teamkammeraten, men der er håb forude for Albon.

Lando Norris’ pressede sin McLaren-racer lidt for hårdt, og kørte for bredt i sving tre. Det betød, at venstre hjulsæt kom ud i gruset, og sendte bilen på en snurretur og ind i væggen. Det kostede en frontvinge og en ødelagt session for englænderen. Uheldet forårsagede herefter et rødt flag og satte sessionen i bero, så marshalls sikkert kunne fjerne raceren fra banen.

Sebastian Vettel fik også en snurretur i sin Ferrari, men kunne køre videre uden skader.

McLaren havde feltets andenhurtigste bil sidste weekend på Monza, men det virkede som om, at de glemte at tage den hurtige fart med videre til Mugello. Kørerne endte nede i den tunge ende af feltet på hhv. 13 og 14-pladsen. Sainz meldte også om ‘clipping’ fra motoreren, hvilket betyder små udsæt fra motoren.

Et andet team der imponerer er Renault, som klemte sig helt op bag Red Bull-racerne. Det betyder, at Ricciardo potentielt kun har to placeringer op til at indfri væddemålet om en tatovering med teamchefen.

20 minutters tid inden slutningen er der ballade efter pitindkørslen. Sergio Perez kommer ud af pitindkørslen og får blåt flag, da Kimi Räikkönen kommer på en hurtig omgang ned af langsiden. Perez enten ser ikke Räikkönen eller også fejlvurderer mexicaneren hastigheden.

Det ender ihvertfald med at Perez kommer i vejen i sving 1 og sender begge racere af banen. Begge kørere kan fortsætte tilbage i pit, men ødelagte dele på banen resulterede i endnu et rødt flag.

Efter det ternede flag melder Vettel, at motoren er gået ud.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:16.989 + 0.000 28
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:17.196 + 0.207 29
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:17.235 + 0.246 25
4. Alexander Albon Red Bull Racing
P
1:17.971 + 0.982 28
5. Daniel Ricciardo Renault F1 Team
P
1:18.039 + 1.050 32
6. Esteban Ocon Renault F1 Team
P
1:18.115 + 1.126 29
7. Sergio Perez BWT Racing Point
P
1:18.198 + 1.209 34
8. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:18.244 + 1.255 30
9. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:18.385 + 1.396 38
10. Charles Leclerc Ferrari
P
1:18.400 + 1.411 27
11. Lance Stroll BWT Racing Point
P
1:18.462 + 1.473 37
12. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:18.498 + 1.509 39
13. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:18.651 + 1.662 32
14. Lando Norris McLaren
P
1:18.658 + 1.669 9
15. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1:18.736 + 1.747 33
16. George Russell Williams
P
1:18.843 + 1.854 33
17. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:18.944 + 1.955 35
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:18.983 + 1.994 31
19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:19.113 + 2.124 32
20. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:19.257 + 2.268 5
Pirelli dæktyper i 2020:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Toscanas GP: 1. frie træning Perez pines af Racing Points beslutning »