Store ændringer hos McLaren

McLaren har fået en dårlig start på sæsonen og mangler stadig at score point efter de første to løb. Det får konsekvenser for et par medarbejdere, bl.a. den tekniske chef James Key.

Fra venstre McLarens CEO Zak Brown, Lando Norris, McLaren MCL60, Oscar Piastri og teamchef Andrea Stella . Copyright McLaren Media

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 24/3 2023 klokken 10:03

Den tekniske chef hos McLaren har fået sparket med øjeblikkelig virkning.

Det meddeler McLaren, lidt mere diplomatisk, i en pressemeddelelse på deres hjemmeside.

James Key afløses ikke af én bestemt person, men hans ansvarsområder bliver fordelt på tre personer:

Peter Prodromou bliver ansvarlig for aerodynamikken, den tidligere Ferrari-ingeniør David Sanchez bliver fra 2024 den ansvarlige medarbejder for konceptet bag McLaren-raceren, og Neil Houldey forfremmes internt til leder af Engineering og Design.

Lando Norris i Bahrain med sin McLaren Lando Norris i Bahrain med sin McLaren
Copyright McLaren Media - Motorsport Images


Under det trekløver bliver Giuseppe Pesce ansvarlig for aerodynamik-afdelingen med Prodromou som direkte chef. Desuden får Piers Thynne en udvidet rolle som Chief Operating Officer og skal hjælpe den næsten nye teamchef Andrea Stella.

McLaren-chefen Zak Brown melder klart ud ud om, at der har været problemer på et par vigtige poster:

"Jeg har længe vist, at vores tekniske afdeling ikke arbejdede hurtigt nok for, at vi kunne nå vores mål om at vende tilbage til toppen."

Zak Brown forklarerZak Brown forklarer
Copyright BMF1


Ved årsskiftet mistede McLaren teamchefen Andreas Seidl, som skiftede til Alfa Romeo/Sauber. I 2026 skifter teamet navn til Audi.

For McLaren er problemet større end blot at have en langsom bil:

Hvis McLaren ikke snart får bygget en bil, som i det mindste kan være med i top 5, er der fare for, at deres to unge og meget talentfulde Lando Norris og Oscar Piastri med tiden vil se sig om efter andre teams.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« BMF1.dk's Power Rating: Saudi Arabiens GP Stroll's store problem »