Spaniens GP: Løbet LIVE

Mercedes i front og Ferrari i tæt kamp med Red Bull: Vi er klar til at dække Spaniens GP LIVE

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 12/5 2019 klokken 14:05

Lidt om banen:
Første grand prix: 1991
Antal omgange: 66
Banelængde: 4,655 km
Banerekord: 1:18.441 (Daniel Ricciardo, 2018)
Antal DRS zoner 2
Antal sving: 16

Vejret
Solrigt, men blæsende (2,4 m/s). Der er 20 grader i luften og 42 på banen.

Straffe inden løbet
Ricciardo: 3 placeringer for at forårsage kollision i sidste løb.
Russell & Giovinazzi: 5 placeringer for skift af gearkasse.
Hülkenberg: Starter fra pit lane efter at skift frontvinge specifikation efter kvalifikationen.

Dækstrategi
Pirelli anbefaler at starte på medium dækket i 30 omgange, efterfulgt af det hårde dæk de sidste 36 omgange - Men ingen i top 10 vil kunne dette, da de starter på det bløde dæk. Hertil gætter Pirelli på en generel strategi, der hedder 27 omgange på det bløde dæk og derefter det hårdeste dæk til slut.

Skulle nogen hoppe på en to-stopsstrategi, så hedder den 22 på det bløde dæk, derefter 23 på endnu et blødt sæt og en afslutning på medium-dækket.

Der regnes med, at medium-dækket er 0,8 sekunder langsommere end det bløde, og det hårdeste er 1,2 sekunder langsommmere end soft.

Omgang 1-10 af 66
(1/66) Lysene er slukket, og Hamilton får en god start,som de to Mercedeser pludselig er side om side med Vettel ind i sving 1. Vettel bliver den store taber, som han kommer for langt ud og Verstappen er forbi!

Norris bagved har mistet 6 placeringer, samme har Räikkönen, der nu er bagerst.

Vettel klager over en plet på hans ene dæk (flat spot), så hans dæk er allerede ødelagte.

(2/66) Hamilton har allerede et 2 sekunders forspring til Bottas, der har Verstappen i hælene.

Leclerc har holdt P5, efterfulgt af Gasly, Grosjean, Magnussen, Kvyat og Albon i top 10.

(3/66) DRS er nu åben. Vi har Stroll P14, Hülkenberg P17, Kubica P18, Räikkönen P19 og Russell P20 på medium-dækket. Alle andre er på soft.

(4/66) Alle ligger lige på grænsen ved sekundet på hinanden, undtagen Hamiltons 2 sekunder til Bottas.

(5/66) Räikkönen har lige snuppet Kubica for P18, og har i samme tag sat hurtigste 1. sektor. Hurtigste tid ligger hos Bottas.

(6/66) Sektortiderne er meget ens for næsten hele feltet. Ricciardo og Sainz har gang i bilerne nede på P11 og P12 i kamp om at få det sidste point fra Albon.

(7/66) Giovinazzi pitter allerede nu. Han hopper på hard-dækket.
De håber på at kunne nå til slut på det hårde dæk allerede nu.

(8/66) Leclerc er nået indenfor sekundet på Vettel, men DRS er endnu ikke nok til at komme forbi.

Vil Ferrari bryde ind? Husk Vettel har flat spot på sit ene dæk.

(9/66) Afstanden mellem Verstappen og Vettel er næsten 3 sekunder allerede.

(10/66) Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Vettel
Leclerc
Gasly
Grosjean
Magnussen
Kvyat
Albon
Sainz
Ricciardo
Pérez
Stroll
Norris
Hülkenberg
Räikkönen
Kubica
Russell
Giovinazzi

Hülkenberg får at vide, han skal gemme kræfter i bilen til senere.

Omgang 11-20 af 66
(11/66) Leclerc forsøger sig igen på Vettel, men uden held.

Indtil videre har Vettel kun fået teamradio omkring indstillinger af bilen, men nu kommer skiftet: Leclerc kommer foran Vettel.

(12/66) Hurtigste tid ligger hos Hamilton.

Leclerc har 4,6 sekunder at hente på Verstappen, hvis han skal følge med toppen.

(13/66) Leclercs seneste omgang er på højde med Bottas, og han henter derfor et par tiendedele på Verstappen.

(14/66) Sainz og Ricciardo er faldet en del tilbage i forhold til Albon P10. Ricciardo er dog helt oppe bag Sainz, 0,2 sekunders forskel.

(15/66) Ricciardo endnu i hælene på Sainz, men det er stadigvæk uden held, selv med DRS.

(16/66) Verstappen har svaret igen på Leclercs omgangstider, og der er nu 5 sekunder i alt mellem de to.

Vettel er allerede 3,5 sekunder efter Leclerc også.

(17/66) Feltet virker rimeligt stabilt lige nu, både tidsmæssigt og afstandsmæssigt. Hülkenberg P15 ligger indenfor sekundet på Stroll, men de to kører meget ens tider stadigvæk.

(18/66) Vettel til teamet: "Pit mig, når I kan!!"

Leclerc har 4 sekunder til Verstappen nu, og Verstappen er oppe på 8 sekunder til Bottas.

(19/66) Giovinazzi på det hårde dæk ligger og kører næsten 3 sekunder langsommere end sin teamkammerat - Det er endda langsommere end Williams.

(20/66) Vettel i pit! Han går på medium-dlkket og er tilbage P10, midt mellem Albon og Sainz. Der var en smule problemer med venstre baghjul, der forsinkede hans stop en del.

Omgang 21-30 af 66
(21/66) Verstappen svarer på Vettels stop ved at pitte her omgangen efter.

Hamilton sætter hurtigste tid igen, som Vertappen hopper på endnu et soft-sæt. Han er tilbage 7 sekunder efter teamkammerat Gasly, og har endnu et stop igen inden løbsslutningen.

(22/66) Leclerc har sat speederen i bund og kører 4 tiendedele hurtigere end Bottas på senete omgang.

Kvyat pitter fra P8, Vettel har overtaget den placering nu, og Kvyat snupper et medium-sæt og P17.

(23/66) Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Leclerc
Verstappen
Gasly (går i pit nu)
Grosjean
Magnussen
Vettel
Albon
Sainz

Gasly kommer ud mellem Albon P8 og Sainz P10. Han er nu på medium-dæk.

(24/66) Lecler har hele 12 sekunder op til Bottas, men hver omgang henter han endnu en smule. Hamilton har tilsvarende et forspring på 8 sekunder.

Magnussen går i pit. Det bliver medium til ham også og en P14 foran Kimi.

(25/66) Giovinazzi har med sit hårde dæk nu overhalet begge Williams-biler.

(26/66) Ricciardo, Sainz og Pérez pitter alle 3.

Verstappen får at vide, han skal passe på sit venstre baghjul, som Leclerc går i pit og sender ham op på P3.

Det bliver hard-dæk til ham, men igen er der problemer hos Ferrari på venstre baghjul. Han kommer dog ud lige foran Vettel, med under et sekund mellem de to.

(27/66) Vi har altså store forskellige i strategier i fronten, men Bottas følger størstedelen og hopper på medium. Han holder sin placering foran Verstappen.

(28/66) Hamilton går nu også i pit, ligeledes medium til ham.

Vettel har i mellemtiden fået sat hurtigste tid i løbet.

Vi har haft alle biler i pit til deres 1. stop undtagen Hülkenberg og de to Williams, og vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Leclerc
Vettel
Gasly
Grosjean
Hülkenberg
Magnussen
Kvyat

i top 10. Derefter:
Albon
Sainz
Ricciardo
Pérez
Stroll
Norris
Räikkönen
Giovinazzi
Russell
Kubica.

(29/66) Vettel er indenfor sekundet på Leclerc.

(30/66) Derudover er Magnussen indenfor sekundet på Hülkenberg, men resten ligger i stor afstand i top 10.

Omgang 31-40 af 66
(31/66) Leclerc ligger omkring et halvt sekund langsommere på det hårde dæk end de omkringliggende gør. Derfor komemr Vettel helt sikkert også forbi om lidt.

(32/66) Bottas er nu med hurtigste tid. Hamilton er dog hurtigere i 2. sektor.

Magnussen er endnu indenfor sekundet på Hülkenberg, og Kvyt er nået op til deres kamp også.

(33/66) Leclerc har fået lidt mere fart i bilen og de andre lidt mindre, og tiderne er nu udlignet til en forskel på 0,1 sekund.

Vettel gør et forsøg ved start-mål, men uden at kunne finde den rigtige vinkel.

Magnussen og Kvyat kommer i mellemtiden begge to foran Hülkenberg.

(34/66) De to Williams pitter og efterlader Hülkenberg som den eneste uden et stop. Hans tider bærer dog præg heraf, da de er 3 sekunder langsommere end de omkringliggendes.

(35/66) Hamilton får at vide, han godt kan passe lidt mere på dækkene, medens der er kaos i radioen hos Ferrari: De to kører får to forskellige ting at vide angående strategiforskelle, men Vettel får P4 af og Leclerc bliver degraderet til P5.

(36/66) Bottas endnu med hurtigste tid.

(37/66) Hülkenberg har pittet til det bløde dæk.

Kørerne ligger mellem 1,3 og 37 sekunder fra hinanden. Fronten hedder 9, 4 og 11 sekunder fra Hamilton til Bottas, Verstappen og Vettel.

(38/66) Kvyat snupper P8 fra Magnussen, der forsøger at forsvare sin venstre side, hvorefter Kvyat dykker og går til højre udenom danskeren.

(39/66) Franz Tost lyder dog ikke mere begejstret end at han fra pitvæggen fortæller, Kvyat skal presse noget mere, når han har evnerne.

(40/66) Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Vettel
Leclerc
Gasly
Grosjean
Kvyat
Magnussen
Albon

i top 10. Derefter:
Sainz
Ricciardo
Pérez
Stroll
Norris
Hülkenberg
Räikkönen
Giovinazzi
Russell
Kubica

Omgang 41-50 af 66
(41/66) Vettel tager sit 2. stop. Endnu et sæt medium til ham, og han er ude som P6 lige akkurat efter Gasly.
Der skal dog kun et par sving til, og så er Vettel foran.

(42/66) Hamilton har 8 sekunder til Bottas, der hr 4,6 sekunder til Verstappen, derefter 16 sekunder til Leclerc, 14 sekunder til Vettel og 3 sekunder fra ham til Gasly.

(43/66) Vettel har fået fart i de nye dæk, og hans tid er 2 sekunder hurtigere end de omkringliggende. Det giver ham hurtigste tid, og Verstappen svarer igen med et pit stop.

(44/66) Medium-dæk bliver det til for Verstappen, der nu har fået klaret sine to forskellige dæktyper.

(45/66) Bottas sætter pludselig farten op og kører et sekund hurtigere end Hamilton - Samme tider på sine 18 omgange gamle dæk, som Vettel sætter på sine nye.

(46/66) Vettel spørger teamet til de omkringliggendes strategier, som Bottas pitter til soft-dæk!

Norris og Stroll kører hinanden af banen! Der er Safety Car (SC) på banen nu.

Norris var på ydersiden af Stroll i sving 1, men i sving to drejer Stroll ind i troen om, Norris vil give sig, og de to støder for-/baghjul sammen og skrider begge ud i gruset. Ingen af dem er i stand til at få bilerne tilbage på banen.

(47/66) Leclerc udnytter, som en stor del af feltet, muligheden for at pitte under SC.

Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Vettel
Leclerc
Gasly
Grosjean
Magnussen
Kvyat
Sainz

i top 10. Derefter:
Albon
Hülkenberg
Ricciardo
Pérez
Räikkönen
Giovinazzi
Russell
Kubica.

(48/66) Afstandene mellem kørerne mindskes langsomt, som vi endnu er under SC.

Hamilton er nu omkring 7 sekunder foran Bottas, men Verstappen, Vettel og Leclerc er indenfor rimelige tider af hinanden (1-3 sekunder).
Gasly er derefter 23 sekunder bagud.

(49/66) SC er endnu på banen, og afstandene mindskes fortsat. De forreste 10 er nu indenfor 1-2 sekunder fra hinanden, medens resten endnu er en omgang bagud.

(50/66) Der er endnu ikke ryddet helt op efter uheldet, og vi har fortsat SC. De kørere, der er en omgang bagud, må nu overhale.

Omgang 51-56 af 66
(51/66) Verstappen får at vide af sin ingeniør, hvilken indstilling han skal bruge når løbet gives frit igen - Han har muligheden for at nå P2 og vil helt sikkert gøre et forsøg.

(52/66) SC kommer ind denne omgang, og vi har kun Russell og Kubica, der endnu ikke har hentet op til resten af feltet.

(53/66) SC er kørt ind i pit, og Hamilton har kørt over start-mål linjen, så løbet er nu frit.

Leclerc og Gasly skifter plads, og samme gør Grosjean og Magnussen. Magnussen og Gasly nu i tæt kamp!

De kører side om side gennem flere sving, men Gasly synes at være vinderen af den kamp indtil videre.

Hamilton har beholdt føringen foran Bottas og Verstappen. Vettel er lige i hælene, og Leclerc ikke langt efter.

Gasly har fortsat to Haas-biler i hælene, og vi har Sainz og de to Toro Rosso lige efter igen.

(54/66) Kampen er virkelig gået i gang, som næsten alle er indenfor sekundet på hinanden pt.

Hamilton har nu snuppet hurtigste omgang fra Vettel.

(55/66) DRS er igen til rådighed. Bottas får at vide at chancen for hurtigste omgangstid er i starten af dette sæt dæk.

(56/66) Magnussen har en kamp for at holde teamkammerat Grosjean bag sig.

(57/66) Grosjean gør et forsøg med DRS ved start-mål langsiden, han går på ydersiden, men han satser for hårt og er nødt til at skære svinget. Magnussen holder derfor sin plads endnu.

(58/66) Vi har stillingen:
Hamilton
Bottas
Verstappen
Vettel
Leclerc
Gasly
Magnussen
Grosjean
Sainz
Kvyat

i top 10. Herefter:
Albon
Ricciardo
Hülkenberg
Räikkönen
Pérez
Giovinazzi
Russell
Kubica

Sainz forsøger sig på Grosjean, der endnu en gang må tage den lange vej rundt i et sving, de to støder hjulene sammen og Grosjean skærer endnu et sving og fortsætter foran Sainz som før.

(59/66) Endnu et forsøg fra Sainz, men denne gang er heldet med ham - P8 er hans, og Magnussen er næste mand i hans sigte.

(60/66) Der er kommet et par sekunders afstand mellem de forreste biler, medens kampen om de sidste point er stærk: Grosjean P9 har Kvyat, Albon og RIcciardo lige i hælene, allesammen indenfor sekundet af hinanden.

Omgang 61-66 af 66
(61/66) Kvyat snupper med DRS Grosjean og Albon er lige i hælene.

(62/66) Teamet opmuntrer Albon til at presse på, til han kan gøre et forsøg mere på Grosjean. Han skal dog stadigvæk passe på Ricciardo lige bagved.

(63/66) Det er status quo som vi tæller endnu en omgang.

(64/66) Albon får nu gjort et forsøg - Med DRS går han på ydersiden, men da der skal bremses tager Grosjean P10 tilbage, og derved også det sidste point.

(65/66) Vettel har endnu 1.5 sekunder op til Verstappen, og han henter ikke mere end en tiendedel på seneste omgang. Reten har en afstand på ca. 3 sekunder.

Kvyat er nået indenfor sekundet på Sainz - Kan han nå en placering mere inden løbet er slut?

(66/66) Hamilton har endnu hurtigste tid, som DRS ved start-mål ikke er helt nok til Kvyat kan få et forsøg på Sainz.

Albon har heller ikke heldet på Grosjean endnu, som vi nærmer os de sidste sving.

Hamilton kommer over stregen og snupper derved sejren i Spaniens GP. Bottas, Verstappen, Vettel og Leclerc følger roligt efter.

Gasly, Magnussen, Sainz og Kvyat bliver de næste over stregen, og Grosjean holder det sidste point foran Albon.

Det betyder derved slut på dækningen af løbet LIVE; tiderne og løbsresultatet kommer op, så snart dataene er tilgængelige for os, og vi er naturligvis tilbage igen live d. 23-26. maj med Monacos GP.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
S
1T35:50.443 2 26
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
S
1T35:54.517 2 18
3. Max Verstappen Red Bull
S
S
M
1T35:58.122 2 15
4. Sebastian Vettel Ferrari
S
M
M
1T35:59.610 2 12
5. Charles Leclerc Ferrari
S
H
S
1T36:03.804 2 10
6. Pierre Gasly Red Bull
S
M
S
1T36:10.019 2 8
7. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
S
1T36:18.602 2 6
8. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
M
S
1T36:22.785 2 4
9. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
M
M
1T36:23.499 2 2
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
M
S
1T36:25.084 2 1
11. Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
S
M
M
1T36:25.888 2 0
12. Daniel Ricciardo Renault F1
S
H
M
1T36:27.201 2 0
13. Nico Hülkenberg Renault F1
M
S
1T36:29.684 2 0
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
M
H
S
1T36:32.246 2 0
15. Sergio Perez Racing Point F1 Team
S
M
S
1T36:37.320 2 0
16. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
H
S
1T36:38.134 2 0
17. George Russell Williams
M
S
M
65 omg. 2 0
18. Robert Kubica Williams
M
S
M
65 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. Lance Stroll Racing Point F1 Team
M
S
44 omg. 2 0
20. Lando Norris McLaren
S
M
44 omg. 2 0
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hülkenberg snakker over sig – må starte fra pitten Kontakt mellem Kevin og Grosjean »