Skrappere regler for Superlicens i 2018

FIA har netop offentliggjort en række stramninger for 2018, der skal gøre det sværere for kørere at opnå Superlicens til Formel 1.

FIA Formel 1-flag . Copyright Ewert Foto

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 21/12 2017 klokken 12:12

For F1-interesserede er en nærmere præsentation af Red Bull-køreren Max Verstappen nok unødvendig, men en af de lidt mere usædvanlige elementer fra den 20-årige kørers karriere er, at han fik sin F1-debut som 17-årig (dermed uden kørekort til almindelig bil), og sprang direkte fra Formel 3 til Formel 1 på kun ét år i 2014.

Et så bemærkelsesværdigt karrierespring kommer vi ikke til at se i fremtiden.

FIA, den international motorsports øverste organ, har netop offentliggjort, at man fra 2018 ændrer regulativet for opnåelse af Superlicens til Formel 1, hvormed det frem over bliver sværere for kørere at deltage i F1s frie træning i løbsweekenderne.

Max Verstappen kunne sætte sig i sin første F1-racer som 17-årig. Det er slut nu.
Copyright Getty Images/Toro Rosso


Tidligere skulle de unge F1-aspiranter kun gennemføre 300 kilometer i hvad der kaldtes ”en repræsentativ Formel 1-bil”, altså en ældre type med anderledes specifikationer end typerne i den aktuelle sæson. Der ud over skulle kørerne ”op til teori” i deres eget team og blot besvare nogle spørgsmål omkring sportsregulativet.

Det er slut nu.

Fra næste sæson skal kørerne have gennemført minimum seks løb i Formel 2 eller have opsamlet 25 superlicenspoint fra kvalificerende mesterskaber i de foregående tre år for at kvalificere sig til deres første F1 fredags- eller lørdagstræning op til et Formel 1-grandprix.

Kørere, som ansøger igen, skal efterfølgende dokumentere, at de har gennemført en fuld sæson i F2 eller samlet 25 superlicenspoint i løbet af en treårsperiode.

Alfonso Celis Jr. skal samle flere point.
Copyright GP3 Series


De hidtidige regler vedrørende kørte kilometer i en Formel 1-bil, kendskab til reglerne og FIA-reglen om, at en kører "konsekvent skal have demonstreret enestående evner i ét-sædede formelbiler" forbliver i kraft.

Som allerede besluttet i september i år fastholder FIA, at køreren yderligere kan optjene point til sin Superlicens, hvis vedkommende har deltaget i F2 og IndyCar samt ”nedgraderer” til at deltage i WEC (World Endurance Championship), Formel E og European Formula 3.

Helt aktuelt betyder det ikke det helt store for de nuværende ”young drivers”. Således vil kun Alfonso Celis, fredagskører hos Force India, blive berørt af de nye regler. Toro Rossos træningskører, Sean Gelael, har endnu ikke optjent de krævede 25 point men kvalificeres alligevel på grund af sin netop gennemførte F2-sæson, hvor han sluttede på 15. pladsen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« "Vi skal vinde fra starten af sæsonen!" Breaking: Kevin deltager alligevel ikke i Daytona »