Saudi-Arabiens GP: Træning 1

Formel 1-feltet er rykket til Saudi-Arabien. Her er højdepunkterne fra den første frie træning.

Bahrain vintertest. Kevin tilbage . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 25/3 2022 klokken 17:03

Formel 1-feltet er blevet i mellemøsten for at køre sæsonens anden Formel 1-løb. Det kommer til at foregå i Saudi-Arabien på Jeddah Corniche Circuit (JDC).

Første frie træning er lige om hjørnet på den populære bybane. En bybane der faktisk er den andenhurtigste bane på hele kalenderen.

Banen er med sine 6,174 km og 27 sving en ordentlig laban med murene helt tæt på banen. Det giver et begrænset udsyn for kørerne, der har mange blinde vinkler.

Lige nu er det 22 grader i luften og 28 grader på asfalten, så det er en okay lun session der venter kørerne. Der er masser af blæst i dag, hvilket betyder, at der kommer masser af sand ind på banen og i luften.

Der er heftig aktivitet helt fra start, hvor hele 18 kørere er på banen, inden der er gået tre minutter. Det skyldes, at racerne stadigvæk er nye for holdene, så derfor er der stor interesse i at få km i bilerne.

Pirelli-dækkene til weekendens herligheder er de hårde C2, medium C3 og C4

Valtteri Bottas kører af i sving 27, og er tæt på at ramme barrieren. Få sekunder efter gentager Verstappen samme manøvre.

Magnussen kører langsomt. Ingeniøren melder, at han skal køre langsomt i pit og ikke skifte gear.

Verstappen og Perez napper hurtigt pladserne i front, men det er hverken konkurrencedygtige tider og på hard-dæk.

Magnussen er ude af raceren og mekanikerne har fat i værktøjet, så det tyder på, at det bliver en længere tur.

Tsunoda kommer snigende ind på andenpladsen med Gasly lige i nakken. De er også på hard-dækket, som Verstappen i front.

Ocon kører for langt og må en tur af banen i den lyserøde-racer.

Indtil videre er det kun Hamilton, som har kørt med soft-dækket. De andre kørere har brugt medium og hard.

Der er flamingo ud over det hele ved sving 1. Ricciardo melder til teamet, at det er 50 m markøren der ligger på banen. Det fremkalder et rødt flag, så banefolkene kan fjerne resterne..

26 minutter inde i sessionen er der grønt flag igen.

30 minutter inde har Tsunoda lilla sektor i den første sektor, men japaneren bakker af allerede i anden sektor.

Stadig heftig aktivitet på Haas-bilen, der var tale om en hydraulisk lækage. Der bliver talt om, at det er problemer med en køler.

Leclerc smutter en tur ud ved sving 9, men monegaskeren undgår at ramme barrieren. Nu sniger han sin Ferrari på andenpladsen, også på hard-dækket.

Verstappen havde en mindre afkørsel, man kan tydeligt se sandet flyve efter raceren. Han når ikke at ramme væggen.

45 minutter inde i træningen pitter Leclerc, men han kører forbi Ferrari-mekanikerne, og parkerer ved McLaren. Han troede, at teamet holdt længere nede.

Så er Verstappen på soft-dækket og klar med sin tid. Gul i sektor 1. Ikke en hurtig omgang åbenbart.

49 minutter inde i sessionen hedder stillingen Verstappen, Gasly, Leclerc, Tsunoda og Perez.

Verstappen melder om en brændende fornemmelse, han kan lugte det. Han ved ikke, om det er hans bil, eller noget udefra. Teamet siger, at det er det ikke.

Sainz melder over radioen, at bilen hopper rigtig meget, altså porposing.

Bottas kommer helt ud af det blå og stjæler andenpladsen, hvilket bliver byttet til en tredjeplads, fordi Leclerc vil være forrest. Sainz kommer op på P4, men er tæt på at køre i væggen.

Schumacher og Albon har haft en episode i sving 9. Stewards vil undersøge den efter træningen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
P
1:30.772 + 0.000 17
2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:30.888 + 0.116 24
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:31.139 + 0.367 14
5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:31.317 + 0.545 28
6. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:31.505 + 0.733 26
7. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:31.563 + 0.791 25
8. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:32.026 + 1.254 26
9. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:32.364 + 1.592 20
10. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:32.381 + 1.609 23
11. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:32.506 + 1.734 24
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:32.582 + 1.810 23
13. Lando Norris McLaren
P
1:32.594 + 1.822 24
15. George Russell Mercedes AMG
P
1:32.839 + 2.067 19
16. Nico Hülkenberg Aston Martin F1 Team
P
1:33.034 + 2.262 23
17. Alexander Albon Williams
P
1:33.087 + 2.315 25
18. Nicholas Latifi Williams
P
1:33.529 + 2.757 26
19. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:34.429 + 3.657 22
20. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
0:00.000 - 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Red Bull har fundet problemt Usikkerhed omkring weekendens løb »