Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 28/4 2017 klokken 13:04
Med en tid på 1.36.074 var det Kimi Räikkönen der var den hurtigste mand rundt på den russiske bane i Sochi, men der var ikke langt ned til landsmand Valteri Bottas i Mercedes, der kun var 45 tusindedele sekund langsommere.
Så man må sige, at der ikke kunne være flere 7 taller på fronten, med de tre styk alle i forreste række.
Fra Bottas var der et stort spring ned til Hamilton, der var lige over 6 tiendedele sekund langsommere end Kimi, mens det var endnu værre for den førende i mesterskabet, Sebastian Vettel, der havde en udfordrende formiddag, hvor tingene ikke rigtigt fungerede for ham og sluttede som nummer 5, mere end et sekund langsommere end den anden Ferrari.
Ovre hos Haas, var det Kevin Magnussen der klarede sig bedst, selvom det kun blev til en placering som nummer 12.
Grosjean i den anden Haas sluttede som nummer 16, næsten et sekund langsommere end Kevin.
Der er ikke kommet udmeldinger ud om kun en af de to Haas kørere testede de nye bremser, eller om det var begge, hvorfor vi ikke rigtigt har nogen forklaring på den store forskel på de to.
Nogen der dog har en forklaring de søger, er McLaren.
Den uheldige Stoffel Vandoorne midstede pludselig trækkraft hen mod slutningen af træningen, hvilket efterfølgende har fået McLaren til at melde ud, at han skal have en ny motor.
Det betyder at Vandoorne får 15 startplaceringers straf på søndag, hvis han kommer til start.
McLaren kom ellers til Sochi med optimisme, efter en problemfri test i sidste uge, men det var altså ikke længe optimismen holdt sammen på det japanske maskineri.
Fernando Alonso sluttede som nummer 13, mens Vandoorne slutede som nummer 17.
Renault havde sat Sergey Sirotkin i Hülkenbergs racer til den første træning, men den russiske fredagskører fik ikke sat en tid, mens Palmer i den anden Renault kun formåede at kører 15. hurtigste tid.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)