Red Bull og budgetloftet – straf på vej?

Aston Martin og Red Bull har ifølge rygter overskredet F1-budgetloftet for sidste år, og raseriet mellem Mercedes og Red Bull er brudt ud igen. FIA forventes at komme med en afgørelse i denne uge.

Red Bull RB18 . Copyright Red Bull

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 3/10 2022 klokken 12:10

Har Red Bull og Aston Martin overskredet F1’s budgetloft og dermed skaffet sig en unfair fordel sidste år og i år?

Det er spørgsmålet, som bl.a. Mercedes og Ferrari stiller, og de to teams kræver, at FIA er helt transparente og konsekvente, når det gælder kontrollen af regnskaberne.

I henhold til det tyske bilmagasin Auto Motor Und Sport har Red Bull og Aston Martin overtrådt budgetreglerne.

Ifølge det tyske medie motorsport-total.com er der tale om, at Red Bull har overskredet budgetloftet et sted mellem 7 til 10 millioner dollar og det kan medføre en alvorlig straf - i den engelske FIA-terminologi en ”Material Sporting Penalty”.

Bahrains Grand Prix 2022. Max Verstappen P2. Med FIA præsident Mohammed Ben SulayemBahrains Grand Prix 2022. Max Verstappen P2. Med FIA præsident Mohammed Ben Sulayem
Copyright Red Bull Contentpool


Hvis man nærlæser FIA’s økonomiske reglement for Formel 1 (”Financial Regulations” kan downloades som PDF på FIA’s hjemmeside), så kan straffene kan gå fra alt fra advarsler, bøder, fratrækning af point og eventuel udelukkelse af fra F1-mesterskabet.

En ”Material Sporting Penalty” kan iht. afsnit 9, stk. 1, litra c), punkt (ii), i FIA’s økonomiske reglement betyde fratræk af point i kørernes mesterskab – med andre ord kunne Max Verstappen miste sit verdensmesterskab fra sidste sæson, hvis FIA skulle vælge at straffe Red Bull og Verstappen efter denne regel - hvilket regnes for at være usandsynligt.

Desuden giver afsnit 9, stk. 1, litra c), punkt (vi), mulighed for at udelukke overtrædere af budgetloftet med udelukkelse fra F1-mesterskabet.

Alfa Romeos Frederic Vasseur sætter de 7 til 10 millioner dollars i perspektiv: "Hos Alfa Romeo har vi et udviklingsbudget på 2,4 millioner til hele sæsonen."

Frédéric VasseurFrédéric Vasseur
Copyright BMF1


Laurent Mekies hos Ferrari forklarer pengenes betydning: "Med syv millioner [dollars] kan jeg betale 70 ingeniører, og 70 ingeniører betyder meget hurtigere omgangstider."

FIA offentliggjorde den 30. september en udtalelse om, at man godt er klar over, at der er vilde og ”ubegrundede spekulationer” om overtrædelser af budgetloftet, men at man vil behandle eventuelle overtrædelser efter FIA’s regler.

Alene mistanken om, at Red Bull har snydt, har fået teamchefen Christian Horner helt op i det røde felt:

Ifølge motorsport.com udtaler Horner, at han er helt sikker på, at Red Bull har fulgt reglerne:

”Det har været en hård proces. Vi sendte [regnskabet] i marts, der var blevet godkendt af vores revisorer, og vi er selvfølgelig et af de tre store teams. Og vi er sikre på, at vi befinder os under budgetloftet.”

Abu Dhabis Grand Prix 2021. Red Bulls teamchef Christian HornerAbu Dhabis Grand Prix 2021. Red Bulls teamchef Christian Horner
Copyright Red Bull Contentpool


Hvis Red Bull virkelig har brugt flere penge end aftalt, så er det ikke underligt, at konkurrenterne er sure: Ferrari undlod iht. Auto Motor Und Sport at bruge en ny underbund i Singapore med begrundelsen: "Ikke flere penge tilbage.”

Mercedes har de samme problemer, og de sidste udviklinger på dette års Mercedes ventes at komme i Austin Texas – derefter er budgettet brugt op.

Desuden vil især Mercedes føle sig snydt igen af FIA - især efter Abu Dhabi sidste år -, hvis Red Bull slipper af sted med eventuelt at have snydt med eller overskredet budgettet sidste år.

FIA står nu med håret i postkassen, for hvis Red Bull og Aston Martin har overtrådt budgetreglerne og kun straffes mildt med reprimander eller mindre bøder, kan det få andre teams til at bruge flere penge en aftalt og dermed undergrave hele idéen med at indføre et budgetloft.

FIA ventes at komme med en endelig afgørelse om eventuelle budgetovertrædelser på onsdag (5. oktober 2022).

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Perez´ sejr endelig BMF1.dk’s Power Rating: Singapores GP »