Pirelli med blødere dæk i 2018

Under et møde med samtlige Formel 1-kørere i Barcelona løftede Pirelli sløret for sine planer omkring de kommende dækkonstruktioner for 2018. Under mødet kom kørerne med værdifulde input.

Pirelli fremviser 2017 dæk . Copyright Pirelli Media

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 23/5 2017 klokken 10:05

I forbindelse med det ordinære møde med kørerne fredag aften ved optakten til Spaniens Grand Prix, mødtes repræsentanter for Pirelli med samtlige Formel 1-kørere for dels at fortælle om fabrikkens planer for ændringer til 2018, men også for at få værdifulde input fra kørerne selv.

Pirelli F1s Racing Manager, Mario Isola, var meget tilfreds med mødet og ikke mindst på grund af de betragtninger, som kørerne kom med.

”Det var en meget, meget interessant samtale, fordi jeg mødtes med kørerne for at forstå, hvad de tænker om produkterne og hvad de tænker om den retning, som vi tager i fremtiden,” lød det fra Isola.

”Og jeg må sige, at det var et meget positivt møde. Vi udvekslede en masse ideer, også ud over dækkene. Plus, at de fleste af kørerne var involveret, fordi somme tider er der stille kørere (på møderne, red.), men alle topkørerne talte og kom med interessante ideer.”

Pirellis 2017 dæk-serie.
Copyright Pirelli Media


Et gennemgående træk fra 2017-sæsonen hidtil har været, at de bløde dæk har været overraskende holdbare, og det er Pirelli indstillet på at gøre noget ved.

”Generelt har alle følelsen af, at vi sandsynligvis er en smule hårdere, end vi behøver at være, men man skal ikke glemme, at udviklingen på bilerne vil være voldsom, så vi bliver nødt til at vente, før vi beslutter noget fremadrettet.”

”Vi bliver nødt til at fryse selve konstruktionen indtil 1. september og compound (gummiblandingen, red.) indtil 1. december. Så lige nu arbejder vi med både konstruktion og compound. Men fokus er på konstruktionen, fordi dette er det første sted vi fryser. Derefter vil vi starte på at udvikle på compound.”

Målet for Pirelli er at øge forskellen mellem de forskellige compunds.

”Næste år behøver vi et mediumdæk, der er en smule hurtigere, tættere på soft, samt et hårdt, som er et skridt tættere på den bløde compound.”

”Så vi kommer til at flytte lidt på afstanden imellem dem,” sluttede Isola.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Button kørte i Monacos havn under (simulator)test Palmer klar til at gøre en forskel »