Østrigs GP dagen derpå

Formel 1-sæsonen 2020 blev skudt i fuld gang i går, med det første af to løb i Østrig. Derfor tager BMF1 temperaturen på løbet dagen derpå.

Max Verstappen fører an i Østrigs Grand Prix, 2020. . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 6/7 2020 klokken 18:07

Årets første Formel 1-løb blev en interessant oplevelse for fans, kørere og teams. Ikke nok med at alle fra personalet var nærmest uigenkendelige pga. masker, så var det også et specielt event, der satte punktum for tre måneders hårdt arbejde for at stable sådan et event på benene.

Mange havde dømt sæsonen ude, og anbefalet at sæsonen skulle udskydes til 2021, men Formel 1 gjorde et godt stykke arbejde med at få skudt sæsonen igang.

Mere end 4000 Corona-tests blev der foretaget, og til alles held viste de sig allesammen at være negative.

Formel 1 beviste, at det sagtens kan lade sig gøre at afholde store arrangementer med masser af mennesker, hvis alle bare overholder strenge retningslinjer.

Østrigs Grand Prix 2020. BWT Racing Point. Lance Stroll med mundbindØstrigs Grand Prix 2020. BWT Racing Point. Lance Stroll med mundbind
Copyright BWT Racing Point


Selve løbet var en begivenhedsrig affære med massere af interessante dueller.

Bottas og Mercedes var overlegne i den her weekend. Kvalifikationen lørdag satte en streg under det faktum, at de havde lavet deres lektier bedst i vinterpausen. Alligevel var der en lille ‘Rød Tyr’, der åndede Mercedes i nakken, og den alternative dæk-strategi fra Q2 kunne have været et horn i siden på Mercedes om søndagen, hvis Verstappen ikke var udgået.

Alligevel tog Bottas sejren, men det var ikke uden kamp. Begge Mercedes døjede med sensor-problemer fra gearkassen, hvilket betød, at begge kørere ikke måtte få vibrationer i bilen ved at køre over kerbs. Dermed kunne Lewis Hamilton indhente, men ikke overhale, sin finske teamkammerat.

Det er senere kommet frem efter løbet, at de gentagne radiobeskeder til Mercedes-drengene, ikke var en skjult teamordre, ala Vettel og Webbers ‘Multi-21’-skandale, ifølge Motorsport.com.

Mercedes er dog sikre på, at de nok skal få løst problemet med sensoren inden weekendens løb.

Ferrari overraskede alle, og det må siges at hele holdet fik en rutsjebanetur indenfor følelsesregisteret i denne weekend. Med chokerende resultater i kvalifikationen og en podieplacering om søndagen, var der både op og nedture.

En okay Ferrari-racer i svingene blev voldsomt hæmmet af en “langsom” motor, som, ifølge teamchef Mattia Binotto, kostede Ferrari hele 0,7 sek på langsiden til Mercedes. Det tyder på, at det ene skridt frem, som teamet havde taget sidste år, virkelig er blevet til to skridt tilbage, efter den hemmelighedsfulde aftale med FIA i 2019-sæsonen.

Østrigs Grand Prix 2020. Charles Leclerc på vej ud på den tilskuertomme Red Bull Ring baneØstrigs Grand Prix 2020. Charles Leclerc på vej ud på den tilskuertomme Red Bull Ring bane
Copyright Ferrari


Der er noget der tyder på, at det er en trend blandt de Ferrari-motoriserede biler, som alle havde tabt betragtelig tid i forhold til sidste års kvalifikationstider. Værst stod det til for Alfa Romeo, som havde tabt 1,1 sekunder. Ferrari kunne “nøjes” med 0,9 sek.

Det positive ved de langsomme Ferrari-motorer var, at de da i det mindste ikke belastede de hårdt prøvede bremser på Haas-raceren yderligere. Det tyder ikke på, at Haas’ problemer er vedvarende og vil hærge hele sæsonen, som det tidligere er set i teamet. Som Günther Steiner siger til Viasat, så er det om at finde en hårfin grænse mellem køling og performance. Dog foretrækker kørerne formentlig funktionelle bremser frem for 1/1000 sek. hurtigere rundt hver omgang.

Vettel havde en skidt dag på kontoret, og det virker som om, at den forbandelse der har hvilet over ham siden 2014, er blevet hængende som en sky. Vettel er en dygtig kører, men det fremmer ikke hans salgstale, at han kvalificerer sig uden for top 10, bag sin teamkammerat og endnu engang spinner rundt på banen i sin Ferrari.

Racing Point viste imponerende styrke i den “pink-Mercedes”, men det kom nok bag på de fleste, at McLaren trak det længste strå af de to, når der skulle uddeles pokaler om søndagen. Det var da også en tilfreds Lando Norris, der kunne kaste sig i armene på teamchefen og sprøjte champagne på ingeniørerne efter løbet.

Racing Point tog det største skridt i forhold til at forbedre sine tider fra sidste år, og formåede at være hele 0,921 sek. hurtigere i lørdagens kvalifikation sammenlignet med året før.

Østrigs Grand Prix 2020. BWT Racing Point på Red Bull RingØstrigs Grand Prix 2020. BWT Racing Point på Red Bull Ring
Copyright BWT Racing Point


En anden kører der havde en dårlig weekend, var Finske Kimi Räikkönen. Med en placering som en af bundpropperne, havde han en god udsigt til starten, da de røde lamper slukkede. Det er dog ikke ideelt at have en god udsigt, når planen er at være så langt fremme som muligt.

På omgang 54 mistede Räikkönen sit højre forhjul i sving ni, hvilket sendte finnen på gåben tilbage til den garage, som han netop havde forladt med helt nye dæk på raceren. Problemet var, at gevindet på hjulbolten på højre forhjul var gået i stykker, uden at pit-crew eller Kimi havde opdaget det. Taget disse omstændigheder med i betragtning, så fik Alfa Romeo “kun” en bøde på 5000 euro, ifølge Motorsport.com.

Alexander Albon kørte sig i en position, hvor helt nye dæk, og en placering lige bagved Mercedes, gav Albon store muligheder for en flot placering. Et klammeri med den regerende verdensmester, resulterede i en tur ud i gruset, og et farvel til muligheden for at ende weekenden på F1’s nye alternative podie. En straf som efterfølgende ikke behagede Mercedes-teamchef Toto Wolff.

Østrigs Grand Prix 2020. Alex Albon på Red Bull Ring med tomme tribuner. I stedet har man sat et billede af Kevin Magnussen og de andre kørereØstrigs Grand Prix 2020. Alex Albon på Red Bull Ring med tomme tribuner. I stedet har man sat et billede af Kevin Magnussen og de andre kørere
Copyright Red Bull Contentpool


Det mest chokerende i weekenden, var den dårlige holdbarhed af racerne. Kun 11 racere fuldførte løbet, hvilket sikrede point til alle undtagen Rookie-køreren fra Williams, Nicholas Latifi. Det er selvfølgelig stadig tidligt på sæsonen, og det er første gang at holdene tester bilerne i disse varmere temperaturer, sammenlignet med vintertestene i Spanien.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Marko: Strafsystemet bør gentænkes Zanardi opereret igen i 5 timer »