Økonomien bag HAAS' nye kørere

Efter år med betalte kørere med erfaring, skifter HAAS holdet totalt strategi i 2021. To nybegyndere på holdet. Den ene kommer med penge, mens den anden får løn. Her er der lidt om det økonomiske rationale for HAAS' beslutningen.

Vintertest 1 i Barcelona. Kevin Magnussen . Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 4/12 2020 klokken 13:12

Romain Grosjean og Kevin Magnussen har været med til at udvikle HAAS Formel 1 holdet. Onde tunger vil sige, ikke til det bedste.

Nu er HAAS kommet så langt i deres udvikling, at de er klar til at smide de "gamle" ud og sætte helt nye folk ned i deres biler.

Håbet er, at den ekstra økonomi, som holdet får fra Mazepin-familien, vil hjælpe dem frem på gridden.

Det er oplyst, at Mazepin betaler i omegnen af 150 millioner kroner for sædet i et år, hvilket er nogenlunde det samme som HAAS selv har brugt på holdet de tidligere år.

Men mens Mazepin skal betale, så er der løn til Schumacher fra start.

Mick Schumacher skulle få 4,5 millioner kr. i årsløn, som Ferrari betaler halvdelen af.

Men ud over den direkte løn, vil Schumacher får en del af de sponsorindtægter holdet får, fra andre end HAAS.

Yderligere tilføjer Schumacher to nye medarbejdere til holdet, som skal tage sig specielt af ham.

Om kombinationen af en dygtig og meget lovende kører som Schumacher, sammen med en der tilfører holdet en betragtelig økonomi som Mazepin vil give resultater, må tiden vise. Men det kan næsten ikke blive værre end det vi har set fra dem i år.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Alonso er ikke ligefrem ung! Ny bog: “Ferrari i Formel 1” »