Miamis GP: 1. frie træning

Formel 1-feltet er taget til USA, for første gang ud af tre på kalenderen. Her er højdepunkterne fra den første frie træning.

Kinas Grand Prix 2024 . Copyright Aston Martin Aramco F1 Team

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 3/5 2024 klokken 23:05

Formel 1-feltet er tager til staterne. Her venter en fantastisk weekend i Miami på en af kalenderens mest fantastiske baner.

Banen er med sine 5,412 km og 19 sving en fornuftigt størrelse bane på kalenderen, det er dog en hurtig bane, hvor de mange sving og lange langsider gør, at bilerne kører med lav downforce-opsætning på asfalten rundt om Hard Rock stadium.

Pirelli har taget de bløde C4, medium C3 og hårde C2-dæk med til Floridas lune forårsvejr.

Magnussen er første kører på banen, og tre min. inde er 18 ud af 20 kørere ude . De eneste to der mangler er Williams, med Albon og hjemmebanehelten Sargeant, der er vokset op i Florida,bag rattet.

Piastri melder over radioen, at rattet føles hårdt. Han bekræfter dog, det er begge veje.

Leclerc snurrer rundt. Han prøver at vende raceren, men han kan ikke komme rundt, sp han holder og venter, fordi de andre kørere skal forbi.

Leclerc må slukke raceren og afslutte sessionen ni minutter inde i træningen. Rødt flag fjerner vigtige minutter fra weekendens eneste træning. Det er nemlig sprint-weekend.

16 minutter inde er der grønt flag igen, og kørerne liner op i lang kø, for at de kan komme ud på banen til de sidste 3/4 dele af sessionen.

Hard-dækket ser ud til at være mest populært fra start af, og det kan nemt komme til at spille en rolle på Miamis lune asfalt.
Faktisk er kun fem kørere ude på medium-dækket.

Verstappen forbremser sig i sving 17, men han kan køre smertefrit ud på banen igen.

Hamilton må en tur af banen og skraber bunden hen af kerben. Han fortsætter dog uden skader.

Verstappen laver samme fejl kort tid efter. Han var ikke på en flyvende omgang, nok nærmere det der ligner en mindre løbssimulation.
Han melder over radioen, at hans fordæk låser.

Programmerne i den her træning er jo meget kompakte, da 180 min er forkortet ned til 60 min.

Der bliver kørt tæt i Miami, for barrieren er klods op af banen. Det beviser Piastri også, da målinger viser, at højre bagdæk var bare 3 cm fra.

Albon kører for langt i sving 1 og han må en tur ud på afkørselsarealet, han fortsætter do,g og kan køre på banen igen.

Verstappen overstyrer, men han redder raceren. Det interessante er, at det skete på softdækket.

Norris kører i pit, han rammer dog keglen i svinget ved indgangen.

Verstappen melder over radioen, at dækkene er alt for varme, og at det er som at køre på æggeskaller. Det forklarer nok også overstyringen lige før.

Verstappen slutter i front, med Piastri og Sainz i hælene.

Magnussen og Hülkenberg slutter nede på 12-13 pladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:28.595 + 0.000 25
2. Oscar Piastri McLaren
P
1:28.700 + 0.105 24
3. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:28.711 + 0.116 24
4. George Russell Mercedes AMG
P
1:28.784 + 0.189 26
5. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:28.817 + 0.222 25
6. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:28.868 + 0.273 23
7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:29.012 + 0.417 24
8. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:29.056 + 0.461 25
9. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:29.163 + 0.568 23
10. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:29.175 + 0.580 27
11. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
1:29.178 + 0.583 27
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:29.189 + 0.594 26
13. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:29.314 + 0.719 25
14. Alexander Albon Williams
P
1:29.393 + 0.798 24
15. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:29.445 + 0.850 24
16. Lando Norris McLaren
P
1:29.495 + 0.900 21
17. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:29.636 + 1.041 23
18. Logan Sargeant Williams
P
1:29.891 + 1.296 23
19. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:30.023 + 1.428 22
20. Charles Leclerc Ferrari
P
1:32.099 + 3.504 3
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Verstappen afviser Wolff Miamis GP: sprint kvalifikation »