Lønloft på vej til F1-kørerne

Kørernes løn har indtil nu ikke være omfattet af det generelle budgetloft, der træder i kraft næste år og derefter sænkes gradvist. Men det kan ændre sig fra 2023 efter et forslag på motormødet i Portimao.

Portugals Grand Prix 2020 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 29/10 2020 klokken 09:10

Hvis Lewis Hamilton og co. vil score kassen, skal de skynde sig: Et forslag, der blev fremlagt på motormødet i Portimao om at begrænser kørernes løn, støttes af alle teamchefer. Det skriver tyske motorsport-total.com.

Forslaget går ud på at lægge et loft på kørernes løn, så der fra 2023 „kun“ vil være 30 millioner US-dollars (ca. 190 millioner danske kroner) i puljen til kørerløn om året for hvert team – vel at mærke til begge kørere.

Et F1-teams samlede budget uden kørerløn må fra 2023 kun være på 135 millioner dollars om året (ca. 850 millioner danske kroner).

Med to kørere i et team med samme løn ville kørerbudgettet så være på ca. 190 millioner danske kroner til deling, altså ca. 95 millioner kroner til hver om året. Puljen vil dog kunne fordeles anderledes end 50-50.

Det lyder måske stadig af mange penge, men man regner med at Hamilton tjener over 40 millioner dollars (ca. 250 millioner kroner) om året.

Dermed ville Hamilton som minimum gå 10 millioner dollars (ca. 64 millioner kroner) ned i løn om året - hvis Bottas vælger at køre gratis for Mercedes... Og selvfølgelig endnu mere, hvis Bottas skal have noget at leve af...

Valtteri Bottas, italiens GPValtteri Bottas, italiens GP
Copyright BMF1


Desuden blev det på mødet diskuteret at lægge et lønloft på de tre bedst betalte medarbejdere i de forskellige teams. Det kan betyde en lønnedgang for teamcheferne og de tekniske direktører.

Ifølge det tyske medie tjener den bedst betalte teamchef i øjeblikket 9 millioner dollars om året, altså ca. 57 millioner danske kroner. Der nævnes dog ingen navne.

Såfremt forslaget finpudses og ender med at blive stemt igennem, vil det være en ren formalitet for FIA at implementere forslaget i reglementet.

Måske kan lønforhandlingerne også være en mulig forklaring på, at Hamilton endnu ikke har skrevet under på nogen kontrakt…

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Magnussens muligheder i F1 Bella macchina! »