Japans GP: 2. frie træning

Verstappen fortsatte sin dominans i FP2, mens de to Ferrari kørere byttede plads og Norris forblev på P3. George Russell gav Mercedes en lille optur, mens Sargeant igen floppede. Læs her om dagens anden frie træning

Japans Grand Prix 2019 . Copyright McLaren Media

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 22/9 2023 klokken 11:09

Max Verstappen vil lægge en udfordrende weekend bag sig, ved at være hurtigst hele weekenden. Det ser i hvert fald sådan ud.

Mens Carlos Sainz Jr. var tættest på Verstappen i den 1. frie træning, var det denne gang Charles Leclerc i den anden Ferrari, der satte mest pres på hollænderen.

Afstanden fra Verstappen til Sainz, var mindre end den var i den 1. frie træning, men det til trods, lykkedes det for Leclerc og igen Norris, at komme endnu tættere på.

Charles Leclerc sluttede lidt mere end 3 tiendedele sekund efter Verstappen, markant mindre end det forspring Verstappen havde til Sainz i den 1. frie, men stadig en stor margin, især på en hurtig bane som Suzuka.

Hos Mercedes så det ud til at de havde gjort noget rigtigt, i George Russell's side af garagen, da det lykkedes for ham at komme helt op som nummer 5, "blot" lidt over 6 tiendedele sekund efter Verstappen, men i Hamiltons side af garagen, var der ikke den store forbedring, da han sluttede helt nede som nummer 14, hele 1,1 sekunder efter Verstappen.

Hamilton meldte ind over radioen, at han mente der var noget galt med gulvet på hans bil, noget der hverken er blevet be- eller afkræftet endnu, af holdet.

Alexander Albon i den Mercedes motoriserede Williams racer, udfordrede igen Mercedes, da han sluttede oppe som nummer 7, blot to tiendedele langsommere end Russell, hvilket må siges at være godkendt.

Mindre godt, men trods alt bedre, var det fra Sergio Perez, der nu var rykket ind i top 10 med hans Red Bull racer, nemlig på P9, men stadig et helt sekund langsommere end Verstappen.

Hos HAAS banked Hulken igen K-Mag.

Hülkenberg sluttede på P13, lige foran Hamilton, mens Magnussen sluttede nede på P17, hvilket trods alt var bedre end under FP1.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:30.688 + 0.000 19
2. Charles Leclerc Ferrari
P
1:31.008 + 0.320 23
3. Lando Norris McLaren
P
1:31.152 + 0.464 22
4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:31.237 + 0.549 22
5. George Russell Mercedes AMG
P
1:31.328 + 0.640 22
6. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:31.492 + 0.804 22
7. Alexander Albon Williams
P
1:31.555 + 0.867 23
8. Oscar Piastri McLaren
P
1:31.662 + 0.974 22
9. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:31.710 + 1.022 24
11. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:31.771 + 1.083 22
12. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:31.794 + 1.106 22
13. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:31.797 + 1.109 24
14. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:31.829 + 1.141 21
15. Liam Lawson Scuderia AlphaTauri
P
1:32.141 + 1.453 23
17. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:32.169 + 1.481 23
18. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:32.178 + 1.490 26
19. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:32.179 + 1.491 22
20. Logan Sargeant Williams
P
1:32.320 + 1.632 25
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Japans GP. 1. frie træning FIA indrømmer fejl »