Italiens Grand Prix: Startopstilingen - Straffe til 3 kørere

På den lynhurtige Monza-bane, er det en fordel at have en helt ny motor, og på dette tidspunkt i sæsonen så passer det godt at skifte til næste power unit. Det har 5 kørere benyttet sig af.

Østrigs Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 7/9 2019 klokken 16:09

En Formel 1 power unit består af mange dele som kan skiftes undervejs i sæsonen men alle dele er begrænset til 3 stk pr. sæson. Hvis dette overskrides så koster det 5 pladsers straf i startopstillingen.

Lando Norris er nu på sin fjerde forbrændingsmotor (ICE) ud af de tilladte tre. Så han har fået en straf nu.

Pierre Gasly har også skiftet sin forbrændingsmotor og flere andre dele, og starter også i bagerste række.

Max Verstappen har valgt at skifte samtlige dele af sin Honda power unit og starter derfor bagerst.

Begge Ferrarier har også skiftet motordele (bl.a. ICE, turbocharger/TC) til dette løb, men det er den tredje motor i sæsonen, så dette skift koster ikke en placeringsstraf.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren er startet på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:19.307 18
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:19.346 16
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:19.354 17
4. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:19.457 17
7. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:20.455 20
8. Alexander Albon Red Bull Racing
S
1:20.021 15
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:20.615 14
13. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:20.784 8
14. George Russell Williams
P
1:21.800 8
15. Robert Kubica Williams
P
1:22.356 9
*16. Lando Norris McLaren
P
1:21.068 15
19. Max Verstappen Red Bull Racing
P
0:00.000 3
* : Bemærkninger til placeringerne
Lando Norris er blevet rykket 2 placering(er) ned efter kvalifikationen.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Italiens GP: Kvalifikationen LIVE fra Monza Morfarkørsel på Monza »