Italiens GP: Løbsresumé

Carlos Sainz Jr. sikrede sig pole position til dagens løb, til stor glæde for de mange italienske tilskuere, men formstærke Max Verstappen stod lige ved siden af. Men ingen kunne holde Verstappen tilbage, samtidig med at Perez lykkedes med at komme op på andenpladsen.

Italiens Grand Prix 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 3/9 2023 klokken 16:09

Ferrari viste en styrke i kvalifikationen, som det er meget længe siden vi har set, da det lykkedes for Carlos Sainz Jr. at sikre sig pole og Charles Leclerc en startposition som nummer 3, med den altid hurtige Max Verstappen kilet ind mellem de to.

Italiens Grand Prix 2023. Max Verstappen på vej ud af garagen til kvalifikationItaliens Grand Prix 2023. Max Verstappen på vej ud af garagen til kvalifikation
Copyright Red Bull Contentpool


Feltet blev sendt ud på formationsomgang, som AlphaTauris Tsunoda ikke lykkedes med at komme hele vejen rundt på, da hans motor valgte at bryde sammen. Så løbet blev uden japaneren.

Det betød så, at starten skulle gå helt forfra, hvilket gav travlhed for mekanikerne, der skulle sikre at bilerne ikke blev overophedet.

Den nye formationsomgang blev sat til klokken 15.20. Alle kørere blev i deres bil og det så ikke ud til, at der var nogle der havde haft problemer med deres materiel.

Denne gang kom alle biler rundt, så starten endelig kunne blive skudt i gang.

Sainz fra P1, fik en super start, mens Leclerc fulgte helt tæt på Sainz, men Verstappen afviste ham elegant og holdt godt fast i sin andenplads.

Russell lagde pres på Leclerc, der ikke helt kunne følge med Verstappen, men Verstappen så heller ikke ud til helt at kunne følge med Sainz.

det var dog kun i et par omgange, for da DRS kom i spil, kom Verstappen hurtigt op til Sainz, som Max konkluderede allerede skred over hjulene.

Mens Verstappen satte sig selv op mod Sainz, så det ud til at Leclerc ikke kunne følge med. Russell, der var efter Leclerc, kunne heller ikke holde fast.

Første forsøg fra Verstappen, kom ret tiddeligt, men han blev afvist af en hård Sainz, hvilket betød at Leclerc kom med op igen.

Mens kampen i front var meget tæt, meldte Kevin Magnussen ind, at han gerne ville hurtigt i pit for at komme af med de hårde dæk, da han mente at det var tydeligt et forkert valg.

Det var dog Gasly i Alpine, der var første mand til at komme ind, for at komme over på Hard dæk, allerede på omgang 11.

Kampen om 4 pladsen, mellem George Russell i Mercedes, og Checko Perez i Red Bull var også tæt. Men Perez så ud til at have problemer med at komme forbi.

Kevin pittede på omgang 12 og kom over på Medium dækket, som han ønskede.

På omgang 14 lykkedes det for Verstappen at komme forbi Sainz, efter at spanieren lavede en lille bresmefejl, som hollænderen straffede med det samme.

Perez kom også forbi Russell, så han kunne sætte jagten ind på de to Ferrarier, der ikke kunne følge med Verstappen, der igen så ud til at være i en liga for sig selv.

De høje temperaturer påvirkede dæksliddet, hvilket HAAS meldte ud, kunne betyde at de skal over på en to stop strategi.

På omgang 20, hvilket var kun lidt for tidligt i forhold til Pirillis råd i forhold til en et stop strategi, kom Sainz og Russell ind, mens Leclerc og Verstappen kom ind den efterfølgende omgang.

Efter de førende gik i pit, var det Piastri der overtog føringen.

På omgang 25 overhalede Verstappen Hamilton, der endnu ikke havde været i pit og som på dette tidspunkt havde havde overtaget føringen, da McLaren havde pittet Piastri.

Mercedes så ud til at have valgt en forkert strategi, da han tabte op mod 1,7 sekund for hver omgang til Verstappen, og også hurtigt blev hentet af de to Ferrarier og Perez i den anden Red Bull.

Hos HAAS var det alt i alt, en dag hvor de fik erfaring og intet andet. Anderledes var det for Alex Albon i Williams, der blev ved med at afvise McLarens to kørere, i kampen om 6. pladsen.

McLaren valgte at ændre strategi, da Norris ikke formåede at kunne overhale Albon, ved at kalde Norris i pit for at overhale Albon på den måde.

Hamilton og Piastri havde nærkontakt, da Hamilton rammer Piastris frontvinge under hans overhalingsforsøg, hvilket koster for begge.

Perez, der længe havde haft svært ved at komme helt op til Sainz, kom pludselig i angreb, da der var omkring 10 omgange til mål. Men spanieren lod sig ikke skræmme.

Norris, der ikke kom forbi Albon under pitstoppet, kæmpede og kæmpede for at komme forbi, men endte med at blive sat tilbage af Hamilton, der dog fik en 5 sekunders straf for uheldet med Piastri.

Med 5 omgange til mål, lykkedes det endeligt for Perez, at komme forbi Sainz og dermed overtage andenpladsen i løbet.

Efter Sainz og Leclerc havde idset, at de ikke ville vinde løbet, skiftede fokus over på intern kamp, med en Leclerc der bagfra, ikke havde lyst til at give Sainz podieoplevelsen. En kamp der var tæt på at sende dem ud af løbet, flere gange, hen mod slutningen af løbet.

Men da det ternede flag blev viftet, var det med endnu en sejr til Verstappen, som nu har 10 sejre i træk, som den første i historien. Perez sikrede sig andenpladsen og Sainz formåede at holde fast i 3. pladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 2. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1T12:13.618 2 25
2. 5. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1T12:21.304 2 18
3. 1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1T12:25.292 2 15
4. 3. Charles Leclerc Ferrari
P
1T12:25.737 2 12
5. 4. George Russell Mercedes AMG
P
1T12:32.543 2 10
6. 8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T12:52.729 2 8
7. 6. Alexander Albon Williams
P
1T12:58.816 2 6
8. 9. Lando Norris McLaren
P
1T12:59.167 2 4
9. 10. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1T13:00.042 2 2
11. 15. Logan Sargeant Williams
P
49 omg. 2 0
12. 7. Oscar Piastri McLaren
P
49 omg. 2 0
13. 12. Liam Lawson Scuderia AlphaTauri
P
49 omg. 2 0
14. 20. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
49 omg. 2 0
16. 17. Pierre Gasly Alpine F1
P
49 omg. 2 0
17. 13. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
49 omg. 2 0
18. 19. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
49 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. 18. Esteban Ocon Alpine F1
P
39 omg. 2 0
20. 11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vesti snydt igen Williams yderst tilfreds med resultatet »