Italiens GP: 3. frie træning - Vettel hurtigst på hjemmebanen

Den tredje frie træning blev brugt til at sætte racerne op til den afgørende kvalifikation klokken 15 senere i dag. Der blev kørt mange omgange af alle teams. Desværre ligger Magnussen og Haas i den tunge ende denne weekend.

Ferrari . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 7/9 2019 klokken 13:09

Lørdagens frie træning startede til tiden kl 12, men pga et meget voldsomt uheld i F3 serien en halv time tidligere, så fik kørerne ikke lov til at køre ud på banen. De lokale marshalls var stadig i fuld gang med at genskabe dækbarrieren efter F3-køreren Andrea Peroni havde en uhyggelig flyvetur gennem luften og ind i hegnet.

Pausen blev også brugt til at fjerne den "pukkel" som forårsagede flyveturen, sådan at der ikke kan ske lignende uheld.

Klokken 12:10 var de færdige og træningen kunne sættes i gang.

Kun Ferrari blev i pitten i første omgang, mens resten af feltet kørte ud. En del kørere - inkl. begge Haas-kørere kørte bare ud på en enkelt omgang uden at sætte en hurtig tid.

Belgiens Grand Prix 2019. Kevin Magnussen fredagBelgiens Grand Prix 2019. Kevin Magnussen fredag
Copyright Haas F1


I de først par runder var McLaren og Toro Rosso i toppen af feltet, dog uden rigtigt at sætte hurtige tider.

Efter en halv time havde alle undtagen Red Bull sat tider, og i toppen var det Leclerc foran Vettel. Mercedes havde ikke rigtig lukket op for motoren og havde sat 17. og 18. hurtigste tid.

Max Verstappen var sidste mand til at sætte en tid - over halvdelen af træningen blev brugt i garagen. Men da raceren endelig kom ud, var hollænderen 3. hurtigst. Uanset hvad der sker i eftermiddag, så vil Verstappen skulle starte bagerst på gridden pga skift til Hondas nyeste spec motor.

Generelt er det meget tæt i toppen og hele top 13 ligger indenfor ét sekund. Desværre ligger Haas hele nede i bunden af feltet og matcher næsten tiderne med Williams-teamet.

Italiens Grand Prix 2019. Begge Ferrarier på vej igennem Ascari chikanenItaliens Grand Prix 2019. Begge Ferrarier på vej igennem Ascari chikanen
Copyright Monzanet.it


Til kvalifikationen ligner det at Ferrari er favoritter, men Mercedes har sat de fleste af deres tider på Medium-dæk (C3) så de har måske mere at skyde med når de får tilpasset raceren til Soft-dækket (C4).

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:20.294 + 0.000 14
2. Max Verstappen Red Bull
S
1:20.326 + 0.032 11
3. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:20.403 + 0.109 23
4. Charles Leclerc Ferrari
S
1:20.403 + 0.109 14
5. Daniel Ricciardo Renault F1
S
1:20.564 + 0.270 11
6. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:20.595 + 0.301 21
7. Nico Hülkenberg Renault F1
S
1:20.752 + 0.458 13
8. Alexander Albon Red Bull
S
1:20.827 + 0.533 17
9. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
1:20.881 + 0.587 15
10. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
1:20.945 + 0.651 20
11. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:20.949 + 0.655 21
12. Sergio Perez Racing Point F1 Team
S
1:21.003 + 0.709 15
13. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
S
1:21.073 + 0.779 22
14. Lando Norris McLaren
S
1:21.292 + 0.998 21
15. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
S
1:21.325 + 1.031 19
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:21.336 + 1.042 16
17. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:21.621 + 1.327 16
18. Lance Stroll Racing Point F1 Team
S
1:21.639 + 1.345 17
19. George Russell Williams
S
1:22.374 + 2.080 22
20. Robert Kubica Williams
S
1:22.758 + 2.464 21
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Billeder: Smalle bagvinger på Monza Italiens GP: Kvalifikationen LIVE fra Monza »