Italiens GP - 2. frie træning - Sainz hurtigst

To røde flag og en Ferrari i toppen af tidstabellen. Sådan sluttede fredagens 2. frie træning.

Italiens Grand Prix 2022 . Copyright Ferrari

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 1/9 2023 klokken 18:09

Carlos Sainz Jr. var hurtigste mand, foran Lando Norris og Sergio Perez. Træningen var ikke helt uden drama men de fleste kørere fik gennemført de planlagte omgang uden tekniske problemer.

Rødt flag for Perez

Med kun 8 minutter tilbage, mister Sergio Perez kontrollen på vej ud på start-mål langsiden. Han ender med at lige ramme dækbarrieren med bagvingen. Som vi tidligere har skrevet på BMF1.dk så tester Perez en opgradering af bagvingen, så måske bliver han nødt til at gå tilbage til den oprindelige.

God fart hos Ferrari

Begge Ferrari-kørere har været godt med i dag. Den kraftige Ferrari-motor sammen med front og bagvinger specielt designet til Monza, giver gode resultater på Ferraris hjemmebane.

Italiens Grand Prix 2023. Særlig Ferrari bemaling til hjemmebane-løbetItaliens Grand Prix 2023. Særlig Ferrari bemaling til hjemmebane-løbet
Copyright Ferrari


Igen så vi en langt række af racere på vej ned mod sving 11 (Parabolica) - kørerne opnår en stor fordel ved at ligge i slipstrømmen af en anden racer og derfor vil man helst ligge tæt bag en anden racer - men der er ikke nogle kørere der har lyst til at forære denne fordel til en konkurrent. Under træningen så man Fernando Alonso og Max Verstappen næsten holde stille og lave håndbevægelser til hinanden.

Pirelli afholdt tidligere på dagen et pressemøde hvor de snakkede om valget af dæk til denne løbsweekend. Mario Isola fortalte i den forbindelse at den teoretiske pole position tid vil ende på omkring 1:19.7

Stroll tidligt i problemer

Med farmand Lawrance Stroll siddende på sidelinjen, kom Lance Stroll ikke engang rundt på sin første omgang før motorenheden døde helt.

Dette forårsagede et rødt flag. Lance Stroll kommunikerede længe med pitten og forsøgte at starte raceren igen så canadien kunne køre hjem til garagen igen. Det lykkedes do ikke og Stroll måtte se resten af træningen fra garagen, uden sin racer. Stroll var også tilskuer under hele første frie træning da Aston Martins reservekører, Felipe Drugovich, kørte træningen.

Hülkenberg med store ændringer

Med kun 7 omgange kørt, ville Nico Hülkenberg i pit og have foretaget nogle ændringer af opsætningen. Det gav en længere pause i garagen mens mekanikerne havde meget travlt. Derfor lå Hülkenberg længe med 19. hurtigste tid.

Ændringerne så ud til at virke for Hülkenberg sluttede 10er - og Kevin Magnussen blev 11. Godkendt resultat for Haas.

Nico Hülkenberg til Ungarns Grand Prix 2023Nico Hülkenberg til Ungarns Grand Prix 2023
Copyright Haas F1


I morgen køres 3. frie træning kl 12:30 mens kvalifikationen køres kl 16:00

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:21.355 + 0.000 22
2. Lando Norris McLaren
S
1:21.374 + 0.019 19
3. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:21.540 + 0.185 17
4. Oscar Piastri McLaren
S
1:21.545 + 0.190 20
5. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:21.631 + 0.276 19
6. Charles Leclerc Ferrari
S
1:21.716 + 0.361 22
7. Alexander Albon Williams
M
1:21.979 + 0.624 18
8. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
S
1:22.071 + 0.716 15
9. George Russell Mercedes AMG
S
1:22.176 + 0.821 19
10. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
S
1:22.291 + 0.936 18
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:22.574 + 1.219 20
13. Pierre Gasly Alpine F1
S
1:22.651 + 1.296 21
14. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:22.696 + 1.341 22
15. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:22.716 + 1.361 21
16. Logan Sargeant Williams
M
1:22.755 + 1.400 23
17. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
1:22.783 + 1.428 22
18. Liam Lawson Scuderia AlphaTauri
M
1:23.167 + 1.812 22
20. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
0:00.000 - 2
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monza trofæ præsenteret Ferrari kan bryde Red Bull's sejrsstime »